دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
01 آبان 1395 - 14:38
از بیمارستان‌های دانشگاه آزاد اسلامی چه می‌دانید؟ /5

خدمت‌رسانی بیمارستان 22 بهمن با 14 درمانگاه تخصصی/ بخش اعصاب و روان زنان، تنها مرکز غیردولتی خراسان رضوی

خدمت 16 ساله بیمارستان 22 بهمن در مشهد مقدس/ بیمارستان 22 بهمن هیچ کمک دولتی دریافت نمی‌کند/ تجهیز بیشتر بیمارستان به پیشرفته‌ترین امکانات مدنظر است/ آمادگی بیمارستان 22 بهمن در حوزه گردشگری سلامت/ سالانه بیش از 40 هزار بیمار به این بیمارستان مراجعه‌ می‌کنند/ در بخش آزمایشگاه حدود90 درصد تجهیزات با امکانات بروز خریداری شده است...
کد خبر : 127671

خبرگزاری آنا، مشهد مقدس، زهره نورایی- بیمارستان آموزشی درمانی 22 بهمن با زیربنای 9200 مترمربع در سال 1379 از سوی خیّر نیکوکار عبدالحسین بهمن با اهداف خیرخواهانه و کمک به مردم منطقه در راستای رفع نیازهای بهداشتی درمانی و آموزش پزشکی، واگذار شد و به اهتمام دانشگاه آزاد اسلامی مشهد و کادر متعهد بیمارستان و همت خیّران در چندین فاز توسعه‌ای، بخش‌های تخصصی و فوق تخصصی نیز به آن افزوده شد.


این بیمارستان اکنون با 125 تخت دایر، رتبه یک ارزشیابی از وزارت بهداشت و درمان را به خود اختصاص داده است.


بخش‌های بستری این بیمارستان شامل بخش‌های جراحی، داخلی زنان، اطفال، جراحی، داخلی مردان، روانپزشکی زنان، ICU بزرگسالان، NICU، اتاق‌های عمل مرکزی، اورژانس، زایشگاه و دیالیز است

بیمارستان 22 بهمن، دارای 14 درمانگاه تخصصی از جمله زنان، داخلی، اطفال، روانشناسی بالینی، تغذیه و رژیم درمانی چشم، ارتوپدی، جراحی عمومی، جراحی مغز و اعصاب ، گوش و حلق و بینی، پوست، ارولوژی، داخلی، مغز و اعصاب، دندانپزشکی، 8 درمانگاه فوق تخصصی، جراحی پلاستیک، جراحی اطفال و نوزادان، قلب کودکان، ریه، غدد داخلی و جراحی سر و گردن است.


بخش‌های بستری این بیمارستان شامل بخش‌های جراحی، داخلی زنان، اطفال، جراحی، داخلی مردان، روانپزشکی زنان، ICU بزرگسالان، NICU، اتاق‌های عمل مرکزی، اورژانس، زایشگاه و دیالیز است.


داروخانه، آزمایشگاه و پاتولوژی، فیزیوتراپی، رادیولوژی، سونوگرافی، کالر داپلر، CTSCAN اسپیرال، الکتروآنسفالوگرافی، شنوایی سنجی، آندوسکوپی، اکوکاردیوگرافی قلب، الکتروفیزیولوژی (نوار عصب و عضله) و الکتروکار دیوگرافی (نوار قلب)، اسپیرومتری (تست تنفس) - از بخش‌های پاراکلینیک -در این بیمارستان فعال است.


علاوه بر خدمات درمانی، بیمارستان 22 بهمن عرصه آموزش بالینی گروه‌های پزشکی و پیراپزشکی دانشگاه آزاد اسلامی مشهد است که سالانه با پذیرش بالغ بر 2200 نفر در رشته‌های مختلف پزشکی و پیراپزشکی بیش از 60 درصد آموزش بالینی دانشکده پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی مشهد را بر عهده دارد به طوری که بستر مناسب آموزش و پژوهش‌های کاربردی پزشکی را نیز مهیا کرده است.



برای آشنایی هر چه بیشتر با بیمارستان 22 بهمن دانشگاه آزاد اسلامی مشهد با دکتر مسعود عیسی‌پور متخصص اورولوژی و رئیس این بیمارستان به گفت‌وگو نشستیم که ماحصل این گفت‌وگو از نظر کاربران و خوانندگان خبرگزاری آنا می‌گذرد:


* در ابتدا این بیمارستان دارای چه امکاناتی بود و اکنون چه امکاناتی دارد؟


- در ابتدای تأسیس، بیمارستان 22 بهمن دارای یک بخش داخلی جراحی، اورژانس، زایشگاه، اتاق عمل و رادیولوژی بود که بعد از مدت یک سال بخش زنان و مردان تفکیک شد. بخش روان این بیمارستان تنها مرکزی است که در بخش غیردولتی استان خراسان رضوی پذیرای بیماران اعصاب و روان زنان است.


سالانه بیش از 40 هزار بیمار به بیمارستان 22 بهمن دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد مراجعه‌ می‌کنند

سال 84 بخش ICU این بیمارستان راه‌اندازی و بعداً بخش‌NICU (مراقبت‌های ویژه نوزادان) به آن اضافه شد و بخش دیالیز که سال 87 کار خود را آغاز کرد، اکنون پذیرای تعداد کثیری از بیماران مهاجر و بیمارانی است که مشمول بیمه نمی‌شوند و خدمات ویژه به این بیماران در کنار سایر بیماران ارائه می‌شود. بخش اطفال هم در سال 92 راه‌اندازی شد.


* چه تعداد بیمار در سال به بیمارستان 22 بهمن مراجعه می‌کند؟


- سالانه بیش از 40 هزار بیمار به بیمارستان 22 بهمن دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد مراجعه‌ می‌کنند.


* آیا در راستای بروز کردن بیمارستان اقداماتی شده است؟


- در بخش آزمایشگاه حدود90 درصد تجهیزات با امکانات بروز از جمله تجهیزات تشخیص آندوسکپی، عصب و عضله و... مجدد خریداری شده است.


* درباره بیمارستان 22 بهمن و موقعیت آن در حاشیه شهر و وضعیت مراجعه بیماران به این مرکز توضیح دهید؟



- با توجه به اینکه این بیمارستان در حاشیه شهر مشهد واقع شده است از نظر درآمدی وضعیت مطلوبی ندارد و برای حفظ تراز مالی بخشی از جراحی‌های زیبایی در این بیمارستان انجام می‌شود.


* در مورد تعالی‌بخشی بیمارستان چه اقداماتی انجام‌شده و آیا تلاشی برای بروزرسانی مدیریت بر اساس متد جدید صورت گرفته است؟


- برنامه 5 ساله استراتژیک تدوین شده است و تیم حاکمیتی دانشکده پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی مشهد با پشتیبانی معاونت علوم پزشکی و دانشکده پزشکی بر اساس آن مدام بروز می‌شود، مجموعه بیمارستانی زیر نظر وزارت بهداشت و درمان علوم پزشکی و اعتباربخشی بیمارستان جزء الزامات آن است تا مدیریت را بهبود بخشیم و در این راستا تلاش کنیم.


* در مورد موضوع حاکمیت بالینی چه اقداماتی در بیمارستان دانشگاه آزاد اسلامی مشهد انجام‌شده است؟



- استفاده از توان نیروهای متخصص در صدر برنامه‌هاست و از طرف دیگر برقراری و ارتباط مستمر با معاونت درمان و سازمان مرکزی دانشگاه از اولویت‌های ماست و سعی کرده‌ایم تجهیزات بیمارستان را بر اساس توان بیمارستان مهیا کنیم.


* آیا این اقدامات در ارتقای خدمات بیمارستان و سطح رضایتمندی بیماران تأثیری داشته است؟


- بله، این اقدامات به‌منظور جایگزینی روش‌های سنتی مدیریت با سیستم‌های مدیریت نوین بوده و تفکر سیستماتیک و قرار گرفتن در مسیر برتری پایدار را برای بیمارستان، فراهم کرد.


استفاده از توان نیروهای متخصص در صدر برنامه‌هاست و از طرف دیگر برقراری و ارتباط مستمر با معاونت درمان و سازمان مرکزی دانشگاه از اولویت‌های ماست و سعی کرده‌ایم تجهیزات بیمارستان را بر اساس توان بیمارستان مهیا کنیم

بیانیه‌های سازمان، منشور اخلاقی بیمارستان، باورها، خط‌مشی و اهداف استراتژیک همگی مبین ارزش‌ها و اهداف اصلی این مرکز درمانی است و بر اساس آن آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌های مختلفی به‌ویژه در چند سال اخیر تهیه و اجرا می‌شود و مسلماً اجرای درست این روش‌ها توانسته است تا حدود زیادی در جلب رضایت بیماران و خانواده‌ آنان و نیز کارکنان بیمارستان مؤثر باشد.


* چه تعداد پزشک و نیروی استخدامی در این بیمارستان مشغول به کار هستند؟


- این بیمارستان دارای 197 نیروی استخدامی است و 62 پزشک عضوهیات عملی دانشگاه آزاد اسلامی مشهد در این مرکز مشغول فعالیت هستند. 5 پزشک عمومی نیز در این مرکز به ارائه خدمات می‌پردازند.


* با کدام بیمه‌های درمانی طرف قرارداد هستید؟


- با همه بیمه‌های پایه و بیمه‌های تکمیلی طرف قرارداد هستیم و وظیفه خود می‌دانیم که امکان استفاده از خدمات درمانی بیمارستان را برای همه مردم فراهم کنیم.



* آیا در آینده نیز برنامه‌های جدیدی برای ارتقای بیمارستان دارید؟


- نظر رئیس دانشگاه آزاد اسلامی مشهد و معاون علوم پزشکی همیشه بر ارتقای همه بخش‌هاست و بر ایجاد بخش دپارتمان قلب و توسعه درمانگاه‌های تخصصی و غیرتخصصی و افزایش فضای دیالیز و فضای فیزیکی اتاق عمل تاکید دارند. در رابطه با بحث گردشگری سلامت، این بیمارستان آمادگی عقد قرارداد با شرکت‌های فعال در این حوزه و پذیرش بیماران را دارد.


* بیمارستان 22 بهمن چه همکاری‌هایی با وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی داشته و دارد؟


نظر رئیس دانشگاه آزاد اسلامی مشهد و معاون علوم پزشکی همیشه بر ارتقای همه بخش‌هاست و بر ایجاد بخش دپارتمان قلب و توسعه درمانگاه‌های تخصصی و غیرتخصصی و افزایش فضای دیالیز و فضای فیزیکی اتاق عمل تاکید دارند

- بیمارستان 22 بهمن از معدود بیمارستان‌هایی است که در راستای پشتیبانی در حوادث غیرمترقبه با وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی همکاری می‌کند و با ایجاد اتاق‌های ایزوله تنفسی مجهز به آخرین استانداردها به جامعه خدمات ارائه می‌کند. اکنون معاون علوم پزشکی واحد مشهد در حال انعقاد قرارداد تفاهم‌نامه برای برگزاری برنامه‌های مشترک درمانی آموزشی در بخش اعصاب و روان بیمارستان است.


دکتر آل شیخ، دکتر رئیس السادات، دکتر میرصادقی، دکتر زندباف و ... تعدادی از استادان برجسته بوده که در بیمارستان 22 بهمن مشهد مشغول خدمت هستند.


* حرف آخر....


بیمارستان 22 بهمن وابسته به دانشگاه آزاد اسلامی مشهد مجموعه‌ای است که هیچ کمک دولتی دریافت نمی‌کند، اما بهداشت و سلامت مردم هدف ماست که همواره در این زمینه تلاش می‌کنیم.



انتهای پیام/

ارسال نظر
نظرات بینندگان ۰ نظر
Davodnia mostafa
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۱۷ آذر ۱۳۹۸ - ۲۳:۳۹
۰
تو اون بیمارستان فقط دکتر موسوی و پرسنل حراست کارشون درسته اما صندوق دار بسیار بی ادب و اخلاق. متاسفم از بی مسئولیتی شما
هلدینگ شایسته