دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
28 مهر 1395 - 12:00
در گفت‌وگو با‌ آنا

مدیر نشر چترنگ: نقایص چرخه نشر به‌جای خود، مشکل اصلی کتاب‌ نخواندن مردم است!

شهرام جهانگیری با اتکا به تجربه‌ای که با تاسیس نشر چترنگ داشته، معتقد است اگرچه مشکلات شبکه‌های توزیع کتاب و توسعه شبکه‌های اجتماعی و... وجود دارند، اما مشکل اصلی این است که فرهنگ کتاب‌خوانی آن‌طور که باید در جامعه ترویج نشده است.
کد خبر : 127018

شهرام جهانگیری، مدیر نشر چترنگ که از اسفند ماه 94 تاسیس و آغاز به کار کرده و تا کنون بیش از 20 عنوان کتاب منتشر کرده، در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی آنا گفت: «متاسفانه بازگشت سرمایه در طول این ماه‌ها آن‌طور که باید، نبوده است. بعد از نمایشگاه کتاب، در بخش فروش دچار رکود شده‌ایم اما کماکان تلاش می‌کنیم که کیفیت کتاب‌هامان را حفظ کنیم و مطابق با برنامه نشر، پییش برویم.»


وی در پاسخ به این سوال که آسیب اصلی بازار نشر چیست؟ ادامه داد: «عوامل مختلفی وجود دارند. از ضعف شبکه‌های توزیع و فروش گرفته تا تورم در بازار اقلامِ مورد نیاز نشر. اما به نظر من مهم‌ترین مشکل این است که مردم کتاب نمی‌خوانند.»


وی در توضیح گفته‌هایش خاطرنشان کرد: «دلیل این مسأله آن است که متاسفانه کتاب‌خوانی و مطالعه در کشور ما فرهنگ‌سازی نشده و نمی‌شود. این کوتاهی‌ها از مدارس آغاز می‌شود و در ادامه، سایر دستگاه‌ها و رسانه‌های فرهنگی کوتاهی‌ها را ادامه می‌دهند. به عنوان مثال، چرا در فیلم‌ها و سریال‌هایی که در طول این‌ سال‌ها از تلویزیون پخش شده‌اند، مقوله کتاب و کتاب‌خوانی، به‌عنوان یک ارزش دنبال نشده است؟»


جهانگیری ضمن بیان این مطلب که تاکید بر کتاب و کتابخانه و کتاب‌خوانی شخصیت‌ها در برنامه‌های تلویزیونی، می‌تواند تاثیرات زیادی بر اذهان عمومی داشته باشد، گفت: «درست است که چرخه نشر دچار مشکلات مختلفی است که مانع رسیدن کتاب به دست مخاطبان می‌شود. اما به نظر من در همین سیستم هم کتاب‌های خوب، امکان انتشار و ارائه در بازار را دارند.»


وی با بیان اینکه به مافیای پخش کتاب اعتقاد ندارد، اظهار داشت: «عوامل دیگری مانند شیوع استفاده از شبکه‌های اجتماعی یا افزایش ریتمِ زندگی‌های امروزی، قطعا در کاهشِ سرانه مطالعه در جامعه تاثیر گذار بوده اما همانطور که گفتم، مشکلِ‌اصلی برمی‌گردد به نبود آموزش و فرهنگ‌سازی.»


مدیر نشر چترنگ درباره حوزه فعالیت‌ این انتشارات گفت: «ما به صورت تخصصی در حوزه ادبیات و سینما کتاب چاپ می‌کنیم و کتاب‌هایی هم در حوزه فلسفه و تئاتر. البته چاپ کتاب‌های سینمایی بیشتر کارِ دل است و سود‌آوری ندارد؛ چراکه مخاطبان این دست کتاب‌ها، به دانشجویان و مخاطبانِ معدودِ علاقه‌مند به سینما محدود می‌شود.»


جهانگیری همچنین درباره کاغذِ مصرفی در این انتشارات گفت: «ما برای انتشار کتاب‌هامان از یک نوع کاغذ سوئدی استفاده می‌کنیم که کاهی‌رنگ، سبک و البته گران است.»


وی افزود: «کاغذ‌های سفیدِ اندونزی که معمولا برای انتشار کتاب از آن‌ها استفاده می‌شود، چشم مخاطبان را آزار می‌دهد و از طرف دیگر کاغذ‌های کاهی ایرانی، قطور، سنگین و تاخورده و کم‌کیفیت هستند. به همین دلیل ترجیح ما استفاده از کاغذ سوئدی‌ است.»


مدیر انتشارات چترنگ خاطر نشان کرد: «با توجه به تاکیدی که روی یک‌دست بودن کتاب‌هامان داریم، معمولا مجبوریم در مقاطعی که کاغذ سوئدی مورد نظرمان وارد شده و به بازار می‌آید، مقادیری از آن را خریداری و انبار کنیم؛ چراکه این نوع کاغذ، همیشه در بازار موجود نیست.»


انتهای پیام/

برچسب ها: نشر چترنگ
ارسال نظر
هلدینگ شایسته