دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

فرصت طلایی ایران برای توقف واردات بنزین

نیمه دوم هر سال با فروکش کردن سفرها در کشور شاهد افت مصرف بنزین هستیم و به دنبال آن در این بازه زمانی همواره واردات بنزین که 35 سال است در کشور ادامه دارد کاهش پیدا می‌کند که می‌تواند فرصتی مناسب برای توقف واردات بنزین باشد.
کد خبر : 125947

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی آنا، ایران سال‌های اخیر به دلیل پیشی گرفتن مصرف از تولید به عنوان وارد‌کننده بنزین علاوه بر خروج ارز از کشور،‌ از نظر سیاسی نیز تحت فشار بود و کار تا آنجا پیش رفت که در مسئله هسته‌ای شاهد تحریم فروش بنزین به ایران بودیم.


با این تحریم‌ها بود که زنگ خطر به صدا درآمد و توجه مسئولان کشور به ساخت و توسعه پالایشگاه‌ها جلب شد. با این وجود تاخیر در اجرای پروژه‌های پالایشگاهی سبب شد تا همچنان واردات بنزین در دستور کار دولت باقی بماند تا آنجا که در ابتدای سال جاری روزانه 12 میلیون لیتر بنزین به ایران وارد شد اما اکنون با کاهش مصرف، واردات نیز کم شده است.


از دیگر سو،‌اگرچه ایران اکنون وارد‌کننده بنزین است اما در دیگر فرآورده‌های نفتی توان صادراتی دارد و می‌تواند به عنوان صادرکننده‌ای پایدار فرآورده‌های دیگر را به بازارهای جهانی عرضه کند.


با این حال از آنجا که بنزین استراتژیک‌ترین سوخت جهان به شمار می‌رود باید تلاش شود تا هرچه سریعتر وابستگی به واردات برای تامین مصرف داخلی به صفر برسد.


به گفته مدیر امور بین‌الملل شرکت نفت در حال حاضر واردات بنزین ایران در مقایسه با ماه‌های نخست سال کاهشی حدود هشت میلیون لیتر در روز را تجربه می‌کند.


مدیر امور بین‌الملل شرکت ملی نفت ایران با بیان اینکه هم اکنون حجم واردات بنزین کشور به روزانه چهار میلیون لیتر در روز کاهش یافته است، تصریح کرد: پیش بینی می‌شود با ورود به نیمه دوم سال و کاهش مصارف داخلی، حجم واردات این فرآورده نفتی هم با کاهش بیشتری همراه شود.


این را می‌توان فرصتی دانست تا با بهره‌برداری از طرح‌های پالایشگاهی و در راس آنها ستاره خلیج فارس،‌ بتوان تا پایان سال به خودکفایی در تولید این فرآورده رسید.


بر اساس برنامه اعلامی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی سال آینده با بهره‌برداری از طرح‌های جدید پالایشگاهی به ویژه پالایشگاه ستاره خلیج فارس حجم صادرات فرآورده نفتی کشور به ۶۰۰ هزار بشکه در روز افزایش یافته و ایران نیز از واردات بنزین بی نیاز می‌شود.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته