دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
19 مهر 1395 - 12:12
جشنواره فناوری نانو /4

معرفی سلول خورشیدی و شناساگر دود بر پایه گرافین توسط محققان دانشگاه شهید رجائی

گروه شش نفره از فارغ‌التحصیلان رشته الکترونیک گرایش نانوالکتریک و نیمه‌هادی از دانشگاه شهید رجائی در جشنواره امسال فناوری نانو، سلول خورشیدی و شناساگر دود بر پایه گرافین را معرفی کردند. این محصولات به شکل دمو در بخش طرح‌های نوآوری‌های معرفی شدند.
کد خبر : 124849

نسترن صائبی، گروه علم و فناوری آنا- به گفته عاطفه رحمانی‌نژاد، یکی از اعضای این تیم، یکی از محصولات این گروه سلول خورشیدی مبتنی بر گرافین است که تفاوت آن با سلول‌های خورشیدی دیگر امکان جذب طول موج فروسرخ یا IR است.


وی در این مورد گفت: «در این طرح گرافین را سنتز کردیم و در سلول خورشیدی از یک لایه گرافین استفاده کردیم. این لایه گرافین باعث شده است که IR نیز به غیر از نور خورشید، جذب شود. ترکیب این دو موجب افزایش بازدهی سلول خورشیدی می‌شود».


سلول خورشیدی مبتنی بر گرافن


محصول دیگر این تیم، آشکارساز دود مبتنی بر گرافین است. به گفته رحمانی‌نژاد، این آشکارساز دود نسبت به آشکارسازهای دود دیگر از حساسیت بالاتری برخوردار است در عین این که قیمت آن دو سه برابر کم‌تر از بقیه است.


وی گفت:‌ «این حسگر در سیستم اعلام حریق استفاده می‌شود. برای این حسگر یک قطعه جدید طراحی کرده‌ایم که در مدار آن قرار گرفته است. داخل دستگاه از یک منبع IR هم استفاده کرده‌ایم که مقابل این قطعه قرار می‌گیرد. این قطعه مرتبا نور IR را جذب می‌کند و زمانی که محفظه پر از دود می‌شود، نور IR به این قطعه نمی‌خورد و در نتیجه شروع به آلارم می‌کند. به این صورت است که وجود دود را در مکانی هشدار می‌دهد».


شناساگر دود مبتنی بر گرافین



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته