دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
24 فروردين 1394 - 14:34
در گفت‌وگوی اختصاصی با روزنامه «الشرق‌الاوسط»؛

عسیری: موشک‌های «اسکاد» جنبش «انصارالله» را ارتش یمن در اختیار ندارد

سخنگوی نیروهای ائتلاف عربی و مشاور دفتر وزیر دفاع عربستان مدعی شد که هدف اصلی از انجام عملیات «توفان قاطعیت» در یمن، نجات مردم این کشور و حفظ امنیت، غذا و داروی یمنی‌ها و نیز مشروعیت‌بخشی به حکومت یمن است.
کد خبر : 12449

به‌گزارش خبرنگار گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا، سرتیپ «احمد حسن عسیری» در گفت‌وگوی اختصاصی با روزنامه «الشرق‌الاوسط» به سوالاتی درباره تحولات یمن و مشارکت نیروهای ارتش عربستان در عملیات «توفان قاطعیت» پاسخ داد.


براساس این گزارش، «عسیری» گفت: شیوه گروه‌های حوثی (جنبش «انصارالله») این است که اگر تحت کنترل باشند یا آن‌ها را بکشی در هر صورت ساختمان‌های نظامی و مسکونی را هدف قرار می‌دهند. حوثی‌ها بر یندرگاه‌ها و جایگاه‌های سوخت تسلط دارند و کشتی‌های عبوری از تنگه «باب‌المندب» را تحت نظارت قرار می‌دهند.


وی افزود: نیروی دریایی مصر اقدام به عملیات شناسایی در جزیره «میون» کردند و به مقر خود بازگشتند. همچنین عملیات نیروی هوایی به طور معمولی در آن منطقه جریان دارد.


جزیره «میون» در تنگه «باب المندب» به عنوان سوق‌الجیشی ترین جزیره در این منطقه یکی از اصلی‌ترین اهداف مطرح شده برای ورود نیروهای ویژه در یمن عنوان شده است تا کنترل این منطقه را از دست نیروهای انقلابی یمن خارج کنند.


عربستان دو روز پیش حملات هوایی سنگینی را به این جزیره انجام داد ولی این حملات منجر به عقب‌نشینی نیروهای جنبش «انصارالله» از این جزیره نشد.


سخنگوی نیروهای ائتلاف عربی درباره آخرین اطلاعات از سرنوشت «محمد احمد صبیحی» وزیر دفاع ربوده‌شده یمن گفت: ائتلاف تمایلی به سخن گفتن درباره شخصیت‌هایی که می‌خواهند از نیروهای جنبش «انصارالله» یا «علی عبدالله صالح» رئیس‌جمهوری سابق یمن جدا شوند، ندارد زیرا حوثی‌ها همچنان بر یمن تسلط دارند.


«عسیری» خاطرنشان کرد: هدف اصلی از انجام عملیات در یمن، نجات مردم این کشور و حفظ امنیت، غذا و داروی یمنی‌هاست. همه آگاه‌اند که پیش از آغاز عملیات «توفان قاطعیت» حوثی‌ها بر یمن تسلط یافته بودند و بحران داخلی شکل گرفته بود. این گروه‌ها ارتش منظم یا دولتی نیستند ولی سلاح در اختیار دارند و به هر نقطه از کشور که بخواهند می‌روند، موضوعی که باعث می‌شود هر دولتی به صف نجات یمن بپیوندد و حتی اگر کشوری هم باشد که از «توفان قاطعیت» حمایت نکند، ولی نمی‌توانند نسبت به بحران یمن بی‌تفاوت باشند.








ائتلاف (عربی) تمایلی به سخن گفتن درباره شخصیت‌هایی که می‌خواهند از نیروهای جنبش «انصارالله» یا «علی عبدالله صالح» رئیس‌جمهوری سابق یمن جدا شوند ندارد.

وی افزود: ما برای تخلیه اتباع خارجی از یمن می‌کوشیم و در این راستا اجازه دادیم در چارچوب پروازهایی، هواپیماهای برخی کشورها وارد فرودگاه صنعا شوند و نسبت به خارج کردن اتباع بیگانه اقدام کنند. با وجود این، حوثی‌ها (جنبش «انصارالله») می‌کوشند تا میان کشورهای ائتلاف و برخی کشورهای دیگر فتنه‌انگیزی کنند که البته این اقدامات تاثیری در عملیات ائتلاف ندارد.


مشاور دفتر وزیر دفاع عربستان خاطرنشان کرد: باید جلوی کمک نظامی به حوثی‌ها گرفته شود. در این راستا به‌زودی جلوی پروازهای باری گرفته می‌شود تا عملیات تخلیه غیر نظامیان بر طبق جدول زمان‌بندی شده ادامه یابد.


وی در پاسخ به این سوال که چگونه مطمئن می‌شوید در میان مسافران اتباع کشوری، اتباع دیگر کشورها حضور ندارند، گفت: این هواپیماها در زمان خروج به‌وسیله کشورهای مشارکت کننده در ائتلاف ثبت می‌شوند و در هنگام ورود به حریم هوایی یمن نیز مجوز دریافت می‌کنند و بر طبق برخی شروط، کمیته‌هایی اقدام به حل مشکلات اتباعی می‌کنند که تمایل دارند از یمن خارج شوند. بنابراین در بیشتر حالات، اوضاع تحت کنترل قرار دارد.


«عسیری» درباره این موضوع که گفته می‌شود دولت سابق یمن روند جدایی یمنی‌هایی که تمایل دارند از سیطره حوثی‌ها یا گروه‌های وابسته به «علی عبدالله صالح» خارج شوند را تسهیل می‌کند و نیز برنامه عربستان برای خروج آن‌ها از یمن، تصریح کرد: امکان هماهنگی با حکومت یمن در عرصه‌های نظامی و سیاسی در هر لحظه از زمان وجود دارد، زیرا هدف از انجام عملیات (در خاک یمن) مشروعیت‌بخشی به دولت است و از آن‌ها تا زمانی که بتوانند بر سراسر یمن تسلط یابند حمایت خواهد شد. حکومت یمن از جدایی برخی شخصیت‌ها سخن می‌گوید و نیروهای ائتلاف تمایلی به صحبت درباره این شخصیت‌ها را ندارند زیرا در حال حاضر حوثی‌ها بر یمن تسلط دارند. عملیات نظامی تا حفظ امنیت شهروندان یمنی ادامه خواهد داشت و باید دولت یمن بتواند اداره کشور را برعهده بگیرد.


سخنگوی نیروهای ائتلاف عربی درباره اینکه آیا پیام‌های شما برای حوثی‌ها و ارتش یمن ثمره‌ای داشته است یا خیر، اظهار کرد: ما به‌طور کلی برای حوثی‌ها و آشوب‌طلبان در ارتش یمن نامه‌هایی ارسال کردیم و گفتیم که آنچه انجام می‌دهند بی‌فایده است و تنها راه برای پایان دادن به موضوع، تسلیم سلاح، بازگشت به خانه‌ها و حمایت از مشروعیت حکومت یمن است. به آن‌ها پیام دادیم که باید به میز گفت‌وگو روی بیاورند و همچون دیگر یمنی‌ها از تحرکات صلح‌آمیز و به‌دور از اقدامات مسلحانه حمایت کنند. ما نامه را به فرماندهی تشکیلات نظامی در ارتش یمن فرستادیم و هشدار دادیم که ادوات








تصور می‌شود که حوثی‌ها موشک‌های «اسکاد» در اختیار دارند و 17 سال است که درباره نحوه انجام عملیات برزمین نشاندن هواپیماهای نظامی آموزش دیده‌اند.

نظامی به‌زودی نابود و افسران و سربازانی که بی‌گناه هستند کشته می‌شوند، زیرا فرماندهان آن‌ها را مجبور می‌کنند هم‌گام با حوثی‌ها بجنگند.


وی افزود: گزارش‌هایی که به ما رسیده است نشان می‌دهد که حوثی‌ها و هواداران «علی عبدالله صالح» نتوانسته‌اند تاکنون به کوچک‌ترین اهداف خود دست یابند و بعضا پیام‌های ما را نادیده گرفته‌اند.


«عسیری» درباره سلاحی که ارتش یمن و حوثی‌ها در اختیار دارند، گفت: آن‌ها از ادوات نظامی مختلفی استفاده می‌کنند و تصور می‌شود که حوثی‌ها موشک‌های «اسکاد» در اختیار دارند و 17 سال است که درباره نحوه انجام عملیات برزمین نشاندن هواپیماهای نظامی آموزش دیده‌اند. این‌ها موضوعی نیست که از توان عربستان یا کشورهای عضو ائتلاف بربیاید بلکه مسئولیت کشورهای دیگر است که از ما پشتیبانی کنند. نباید از نظر دور داشت که موشک‌های پیشرفته حوثی‌ها را حتی ارتش یمن نیز در اختیار ندارد.


وی درباره نحوه حمایت امریکا از عملیات «توفان قاطعیت» گفت: در حال حاضر نیروی هوایی آمریکا اقدام به سوخت‌رسانی به جنگنده‌هایی می‌کند که در عملیات مشارکت دارند و همچنین قرار است تعدادی جنگنده در اختیار ائتلاف قرار دهد.


سخنگوی نیروهای ائتلاف عربی درباره موضع اخیر پاکستان نسبت به اعلام بی‌طرفی و مشارکت نکردن در عملیات «توفان قاطعیت» گفت:‌ نیروهای پاکستانی می‌توانند به نیروهای ائتلاف افزوده شوند و حتی اگر هم مشارکت نداشته باشند، هیچ تغییری در روند عملیات نظامی به وجود نخواهد آمد. ما در حال حاضر روزانه 120 حمله هوایی داریم که کشورهای کم با اهداف متفاوتی آن را انجام می‌دهند. 70 درصد عملیات بر دوش نیروی هوایی عربستان است و نیروهای امارات، مصر، کویت، قطر، بحرین و اردن نیز در آن مشارکت دریایی و هوایی دارند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته