دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
16 مهر 1395 - 10:09
اعضای کمیته اقتصادی دانشگاه آزاد اسلامی از پروژه CHP بازدید کردند

مدیرعامل شرکت ایپنا: امیدواریم بتوانیم کمکی برای دانشگاه آزاد اسلامی باشیم

اعضای کمیته امور اقتصادی و سرمایه‌گذاری شورای اقتصاد دانش‌بنیان دانشگاه آزاد اسلامی از پروژه CHP شهرک صنعتی عباس‌آباد بازدید کردند.
کد خبر : 123931

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، اعضای کمیته امور اقتصادی و سرمایه‌گذاری دانشگاه آزاد اسلامی به ریاست دکتر اکبر ترکان، مشاور ارشد رئیس‌جمهوری و دبیر شورای هماهنگی مناطق آزاد تجاری- صنعتی و ویژه اقتصادی از این پروژه بازدید کردند.


پروژه CHP شهرک صنعتی عباس‌آباد، نیروگاه مقیاس کوچک تولید هم‌زمان برق، گرمایش و سرمایش است که با ظرفیت 12 مگاوات، 6 مولد، ظرفیت ایستگاه گاز 5 هزار متر مکعب در ساعت در مساحتی با 2هزار متر مربع، حدود 8 ماه عملیات احداث آن شروع و 40 روز است که افتتاح و بهره‌برداری شده است.


دکتر مسعود اسم‌خانی، مدیر عامل شرکت ایپنا در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه آنا درباره پروژه CHP شهرک صنعتی عباس‌آباد گفت: «شرکت انرژی پرسیا نیروی ایرانیان یا به عبارتی ایپنا متولی احداث این نیروگاه 12 مگاواتی است که در طول 8 ماه بعد از شروع کار، به بهره‌برداری رسیده و از آن زمان به بعد روی خط تولید است و قسمتی از برق شهرک صنعتی عباس آباد را تامین می‌کند. حجم سرمایه‌گذاری این نیروگاه، 18میلیارد تومان است که در فاز اول 7 و نیم میلیارد تومان سرمایه‌گذاری شده است اما برای شروع کار و سرمایه‌گذاری برای این نوع نیروگاه‌ها با تولید 2 مگاوات، 3میلیارد هم کفایت می‌کند.»


او گفت: «روال کار به این صورت است که از موتورهای گازسوز در این نوع نیروگاه‌ها استفاده می‌شود و به صورت موازی با نصب تعدادی موتور با آلترناتور برق تولید می‌شود.»


اسم‌خانی گفت: «در این نیروگاه 6 دستگاه موتور 2 مگاوات نصب می‌شود که در فاز اول، دو دستگاه یعنی 4 مگاوات به شبکه وصل شده است و در حال بهره‌برداری است و بقیه دستگاه‌ها در فاز دوم نصب می‌شوند ولی مقدمات آنها نیز فراهم شده است.»


او ادامه داد: «نیروگاه‌های مقیاس کوچک، علاوه بر تولید برق، می‌توانند به صورت موازی و هم‌زمان حرارت و سرمایش نیز تولید کنند. با توجه به تلفات شبکه در کل دنیا، ساخت نیروگاه‌های مرکزی و بزرگ، تقریبا اولویت کمتری پیدا کرده است. در نقاط مصرف و کوچک مثل شهرک صنعتی عباس‌آباد که یک شهرک کوچک است، یک نیروگاه کوچک ساخته می‌شود که محدوده اطراف خود را پاسخگو باشد و این کاری است که همه دنیا به سوی آن رفته‌اند و به عنوان مثال در کشور بلژیک، برق شهرک‌های صنعتی، در داخل خود شهرک تامین می‌شود و آب گرم آنها نیز از همین نوع نیروگاه‌ها توزیع می‌شود.»



مدیرعامل شرکت ایپنا افزود: «براساس گزارشی که سال گذشته منتشر شده است، این نوع نیروگاه‌های تولید پراکنده در کل دنیا جزو اولویت‌های هر کشوری قرار گرفته‌اند و این فقط در ایران نیست. چون در کشور ما، گاز به مقدار زیادی در دسترس است، نیروگاه‌های مقیاس کوچک، اهمیت خیلی بالایی دارند و این مورد توجه دولت هم قرار گرفته و حمایت‌های خوبی هم در این زمینه انجام شده است. به عنوان مثال اگر بخش خصوصی نیروگاهی احداث کند و همه برق خود را به شبکه تحویل دهد، دولت قرارداد خرید تضمینی با این شرکت‌ها منعقد می‌کند و برای 5 سال گازی که در اختیار این شرکت‌ها قرار می‌دهد رایگان است. همچنین نرخی که دولت برای خرید برق این نیروگاه‌ها در نظر گرفته است، نرخ مناسبی است و این برای سرمایه گذاری بخش خصوصی که بتواند بازگشت سرمایه مناسبی داشته باشد، بسیار مناسب است.»


او گفت: «هرچه قدر توان این نیروگاه‌ها بیشتر باشد، توجیه پذیری آنها نیز بالاتر می‌رود ولی سقف آنها براساس آئین‌نامه‌های دولت تولید 25 مگاوات است. این نیروگاه‌ها می‌توانند برق خود را تامین کنند و مازاد آن را به شبکه بفروشند که به این نوع قراردادها، قراردادهای خودتامین گفته می‌شود و در جاهایی مثل مجتمع‌های مسکونی و تجاری ساخت این نوع نیروگاه‌ها بسیار اقتصادی است. در این نوع نیروگاه‌ها، راندمان بالای 85 درصد است و بازگشت سرمایه در کمتر از 2 سال اتفاق می‌افتد و واقعا این کار بسیار مفید است که با سوخت گاز، برق، حرارت و سرمایش تولید شود. هم‌چنین عمر این نیروگاه‌ها 15 سال است.»


او به مزایای تولید هم‌زمان برق، گرمایش و سرمایش اشاره کرد و افزود: «راندمان بالا و در نتیجه کاهش مصرف سوخت، امکان بهره‌برداری مجزا یا اتصال به شبکه، قابلیت حمل و جابه‌جایی، آلایندگی زیست‌محیطی، صرفه‌جویی اقتصادی، قابلیت ارائه به صورت پکیج، عدم نیاز به سرمایه‌گذاری بزرگ، تولید هم‌زمان برق، آب سرد و گرم در مجتمع‌های مسکونی و تجاری و امکان استفاده در آب‌شیرین‌کن و تولید آب مقطر و ... از مزیت‌های نیروگاه‌های با مقیاس کوچک است.»



او به بازدید اعضای کمیته اقتصادی دانشگاه‌ آزاد اسلامی از این پروژه اشاره کرد و گفت: «اعضای این کمیته هم برنامه‌هایی در داخل شورای خود دارند که بتوانند نیروگاه‌هایی را برای سرمایه‌گذاری احداث کنند و هدف از این بازدید، بررسی ویژگی‌ها و شرایط نیروگاه‌های مقیاس کوچک و نمونه آن نیروگاه شهرک صنعتی عباس آباد است.»


اسم‌خانی افرود: «آنها قرار است با همه شرایط و ویژگی‌های این نیروگاه آشنا شوند و بررسی‌های بیشتری را برای احداث نیروگاه‌هایی در جاهایی که مدنظرشان است انجام دهند. هدف دانشگاه آزاد اسلامی، ساخت این نیروگاه‌ها برای ساختمان‌های خود به عنوان مصرف‌کننده است، چیزی که هم برق، هم آب گرم و هم آب سرد تولید می‌کند. امیدوارم که از این پروژه بتوانیم استفاده کنیم و کمکی برای دانشگاه آزاد اسلامی باشیم.»


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته