دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
رئیس مرکز آمار ایران خبرداد:

مشارکت یک میلیون و 372 هزار خانوار در سرشماری اینترنتی نفوس و مسکن/ سرشماری اینترنتی تمدید نمی‌شود

مرحله نخست سرشماری عمومی نفوس و مسکن 1395 از سوم مهر ماه آغاز شده است که به گفته رئیس مرکز آمار ایران تا ساعت 10 صبح امروز یک میلیون و 372 هزار خانوار به صورت اینترنتی اطلاعات خود را درج کرده‌اند.
کد خبر : 123255

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی خبرگزاری آنا، امید علی‌پارسا در نشست خبری امروز خود با خبرنگاران درباره میزان مشارکت مردم در سرشماری اینترنتی نفوس و مسکن افزود: بر اساس آمارها یک میلیون و 372 هزار خانوار برابر با 4 میلیون و 600 هزار نفر تا ساعت 10 صبح امروز در مرحله نخست سرشماری به صورت اینترنتی ثبت نام کرده‌اند که این میزان معادل 5/4 درصد کل خانوار کشور را تشکیل می‌دهد.


وی تصریح کرد: به عبارتی33 درصد هدف پیش‌بینی شده برای 10 روز نخست سرشماری محقق شده است که این آمار بیانگر عقب‌ماندگی از میزان پیش‌بینی شده است .


وی با تاکید بر اینکه سایر کشورها در نخستین مرحله سرشماری اینترنتی خود هدف دو درصدی برای میزان مشارکت را در نظر می‌گیرند، اظهارکرد: با این حال با توجه به ضریب نفوذ 45 درصدی اینترنت در کشور مرکز آمار ایران ضریب 35 درصدی را برای میزان مشارکت مردم در سرشماری اینترنتی نفوس و مسکن در نظر گرفته است.


به گفته وی از 25 میلیون و 375 هزار خانوار در کشور به میزان 8 میلیون و 881 خانوار برای ثبت نام در سرشماری اینترنتی هدفگذاری شده‌اند.


پارسا درباره میزان مشارکت تهرانی‌ها در 10 روز نخست آغاز سرشماری اینترنتی نفوس و مسکن 95 اعلام کرد: استان تهران 17 درصد جمعیت کشور را تشکیل می‌دهد که با توجه به بالا بودن ضریب اینترنت در این استان باید آماری معادل 19/6 درصد از کل جمعیت هدفگذاری شده برای ثبت نام اینترنتی در سرشماری نفوس و مسکن را پوشش دهد.


رئیس ستاد سرشماری کشور درباره میزان مشارکت استان‌ها در سرشماری نیز بیان کرد: تا کنون استان‌های بوشهر و سمنان از هدف صد در صدی پیش‌بینی شده برای مشارکت اینترنتی در سرشماری عبور کرده‌اند که پس از آنها نیز به ترتیب استان‌های یزد، کردستان و آذربایجان شرقی بیشترین توفیق را در این زمینه کسب کرده‌اند.


وی میزان مشارکت استان تهران در سرشماری اینترنتی را معادل 28/5 درصد اعلام کرد و گفت: استان‌های همدان، خوزستان، گلستان، لرستان، قزوین، البرز، کهگیلویه و بویراحمد، آذربایجان غربی و اردبیل به ترتیب کمترین میزان مشارکت در سرشماری را داشته‌اند که البته آمار مشارکت تمامی این استان‌ها کمتر از 28 درصد گزارش شده است.


وی رتبه تهران در سرشماری اینترنتی نفوس و مسکن را جایگاه بیستم در میان استان‌ها عنوان کرد و ادامه داد: بر اساس قانون همه ایرانی‌ها موظف هستند که به سوالات سرشماری مرکز آمار ایران پاسخ صحیح دهند بنابراین شرکت در سرشماری تاکید قانونی برای شهروندان است.


وی با بیان اینکه میزان متوسط مشارکت مردم در سرشماری نسبت به روزهای قبل 15 درصد افزایش داشته است، تاکید کرد: آمار مشارکت امروز نسبت به روز گذشته با رشد 50 درصدی مواجه شد که به عبارتی تا روز گذشته در هر ساعت 14 هزار و 880 نفر در سرشماری ثبت‌نام می‌کردند اما امروز این آمار به 22 هزار و 680 نفر برای هر ساعت رسیده است.


اشکالی در سیستم سرشماری وجود ندارد


رئیس مرکز آمار ایران درباره گلایه‌مندی برخی از مشارکت کنندگان در سرشماری اینترنتی برای وجود اشکال در سیستم بیان کرد: از روز سوم سرشماری هیچ اشکالی در سیستم مرکز آمار ایران وجود ندارد. البته ممکن است تنها مشکل موجود در برخی از سایت‌های امنیتی باشد که فرد باید سوال مرورگر را تایید کند.


ایرانی‌های مقیم خارج از کشور نمی‌توانند در سرشماری اینترنتی شرکت کنند


پارسا با تاکید بر اینکه افراد نمی‌توانند با استفاده از فیلتر شکن وارد سایت سرشماری اینترنتی شوند، گفت: افرادی که خارج از کشور نیز می‌خواهند در فضاهای اینترنتی ثبت نام کنند این امکان برایشان فراهم نیست.


وی ادامه داد: اشکال دو روز نخست سایت سرشماری و جا افتادن فرهنگ واگذاری امور و کارها به دقیقه 90 از جمله دلایل پایین بودن میزان مشارکت در سرشماری اینترنتی است.


رئیس ستاد سرشماری کشور درباره میزان مشارکت روستایی‌ها و مناطق محروم در سرشماری نفوس و مسکن 95 اعلام کرد: مرکز آمار نگرانی برای مناطق روستایی و محروم ندارد چرا که میزان مشارکت این افراد در سرشماری بیش از سایر استان‌ها و مناطق برخوردار بوده است.


وی با بیان اینکه مرکز آمار ایران زیرساخت اینترنتی مورد نیاز برای مشارکت همه مردم در سرشماری اینترنتی را داراست عنوان کرد: اکنون تنها 5 درصد از میزان ظرفیت ما مورد استفاده قرار می‌گیرد بنابراین مشکلی به جهت میزان ظرفیت و زیرساخت نداریم.


رئیس مرکز آمار ایران بودجه اختصاص داده شده به سرشماری را 135 میلیارد تومان اعلام و تاکید کرد: سقف میزان هزینه مشخص شده برای ثبت نام اینترنتی سرشماری در پست‌بانک‌ها و کافی‌نت‌ها سه هزار تومان اعلام شده است و زمانی که کد آماری اخذ می‌شود تنها یک بار امکان ویرایش اطلاعات وجود دارد.


جوایز اینترنتی برای مشارکت کنندگان در سرشماری اینترنتی نفوس و مسکن


پارسا با بیان اینکه هماهنگی‌هایی با وزارت ارتباطات برای اهدای جوایز اینترنتی به مشارکت کنندگان در سرشماری اینترنتی نفوس و مسکن صورت گرفته است، گفت: به هر کاربری که کد آماری 12 رقمی مرکز آمار ایران را اخذ کرده باشد با ارائه کد ملی و اعلام تعداد نفرات خانوار یک بسته دوگیگ حجم ترافیک از سوی اپراتورها اهدا خواهد شد.


به گفته وی سیستم آنلاین نیز میان اپراتور و مرکز آمار ایران صحت و سقم کد آماری و کد ملی ارائه شده را بررسی و سپس به صورت اتوماتیک یک بسته دو گیگ حجم ترافیک اختصاص می‌یابد. همچنین یک تاییدیه برای تخصیص این حجم ترافیک نیز با شماره پیامکی 300000 از سوی مرکز آمار ایران به افراد ارسال می‌شود.


پارسا عنوان کرد: همچنین مرحله نخست قرعه‌کشی اهدای جوایز به مشارکت کنندگان در ثبت نام اینترنتی سرشماری نفوس و مسکن نیز انجام شده و تا فردا مبلغی معادل یک میلیون تومان به حساب افراد واریز خواهد شد.


همچنین 100 نفر دوم نیز بعد از ظهرامروز قرعه‌کشی شده و پس از نهایی شدن شماره حساب‌ها جوایز اهدا می‌شود.


کاهش نرخ تورم به معنای کاهش قیمت‌ها نیست


رئیس مرکز آمار ایران در توضیح اینکه برخی از افراد اعلام می‌کنند کاهش آمار نرخ تورم قابل لمس نیست، گفت: تورم به معنای سرعت افزایش قیمت‌ها است و زمانی که از کاهش نرخ تورم صحبت می‌شود یعنی سرعت رشد قیمت‌ها کاهش یافته است نه اینکه افزایش قیمتی نداشته باشیم.


وی ادامه داد: وقتی رشد اقتصادی نداریم یعنی میزان درآمد افراد به پایه سال قبل نرسیده است اما با این حال این امر به آرامی در حال وقوع است.


سرشماری اینترنتی نفوس و مسکن تمدید نمی‌شود


پارسا با تاکید بر اینکه مرحله نخست سرشماری نفوس و مسکن از سوم تا بیست و چهارم مهر ماه ادامه خواهد داشت، گفت: بر این اساس مهلت سرشماری اینترنتی تا روز 24 مهر ماه خواهد بود و از آنجا که امکان انجام سرشماری اینترنتی و حضوری با یکدیگر وجود ندارد بنابراین ثبت نام سرشماری اینترنتی نیز تمدید نخواهد شد.


به گفته رئیس مرکز آمار ایران سرشماری حضوری از 25 مهر ماه آغاز و تا 25 آبان ماه ادامه خواهد داشت که در این مدت آمارگیران به درب منازل خانوارها مراجعه می‌کنند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب