مدیریت طایفهای بر سینما حاکم شده است/ برگزاری جشن خانه سینما 600میلیون تومان هزینه داشت
به گزارش خبرنگار فرهنگی آنا، در ابتدای این نشست ابراهیم مختاری با اشاره به گرامیداشت فعالیتهای رضا میرکریمی مدیرعامل سابق خانه سینما و کمال تبریزی دبیر هجدهمین جشن بزرگ سینمای ایران، گفت: «در این دوره از جشن ششهزار نفر مراسم را تماشا کردند که این نشاندهنده استقبال بالای مردم از این جشن است. همچنین آییننامه جشن خانه سینما با تغییراتی همراه شده است که احتمال لابی در آرا را کم میکند.»
وی افزود: «امسال در تلاش هستیم تا آییننامه جشن شکل تازهای به خود بگیرد و هیات رئیسهای برای جشن خانه سینما تشکیل شده است که اعضای آن مشتمل بر تشکلهایی است که از جشن تندیس میگیرند. علاوه بر آن دبیرخانه دائمی جشن نیز تشکیل شده است و به زودی فعالیتهای خود را آغاز خواهد کرد.»
این عضو هیات مدیره خانه سینما در ادامه به وضعیت بیمه هنرمندان اشاره کرد و گفت: «تعداد متقاضیان بیمه در سال جاری افزایش یافته و روند بیمه شدن آنها از طریق توافقنامهای که میان صندوق اعتباری هنر و خانه سینما منعقد شده در حال انجام است. همچنین بیمه تکمیلی هنرمندان نیز در دست اقدام است. علاوه بر مساله بیمه، بسیاری از هنرمندان متقاضی وام هستند که صندوق اعتباری هنر پاسخگوی این افراد است. البته در کنار آن، خانه سینما با تشکیل کمیسیونی تقاضاها را مورد بررسی قرار میدهد و با همکاری صندوق اعتباری هنر به آن پاسخ میدهد.»
وی با اشاره به بودجه خانه سینما توضیح داد: «در این دوره بودجه بخش ستادی و همچنین بودجه جشن خانه سینما کاهش و در کنار آن بودجه بخش رفاهی افزایش پیدا کرده است که این نشاندهنده گرایش مدیریت به مساله رفاه اعضا است. همچنین یکی دیگر از فعالیتهایی که به تازگی انجام شده، تصویب باشگاه کارورزان در خانه سینما است که افراد را با توجه به گرایش هنری که دارند، ساماندهی میکند. این باشگاه میتواند پل ارتباطی بین نورسیدهها و حرفهایهای سینما باشد. آییننامه این تشکل نیز به زودی تدوین و به اطلاع میرسد.»
توضیح درباره بازسازی ساختمان خانه سینما
در ادامه این نشست، شادمهر راستین با اشاره به بازسازی ساختمان خانه سینما با همکاری ناصر عنصری گفت: «سازه این ساختمان برای ۷۰ سال پیش است و با توجه به قدمت تاریخی که داشت، تصمیم گرفتیم خانه سینما صاحب ساختمانی شود که در شأن سینمای ایران باشد. به همین دلیل طراحی و اجرای آن را آقای شاه ابراهیمی بر عهده گرفت.»
وی افزود: «نگران طبقه دوم این ساختمان بودیم به همین دلیل در قسمت طبقه دوم هم بازسازیهایی صورت گرفت. البته در تلاش هستیم که این ساختمان را به عنوان میراث ملی ثبت کنیم؛ به همین منظور شورای شهر و وزارت ارشاد بودجهای را تامین کرد که سعی میکنیم بودجههای دیگری نیز اضافه کنیم.»
سیاست ما کاهش تنشها برای امنیت سرمایهگذاری در سینما است
در ادامه ابراهیم مختاری با اشاره به اساسنامه خانه سینما گفت: «سیاست اساسی خانه سینما بعد از دوره تنش، ایجاد نوعی ثبات برای تامین امنیت جهت فعالیت در سینمای ایران است. گاهی میبینیم به اشخاص و نهادهای سینمایی حمله میشود که ما این موضوع را مخل میدانیم چون امنیت را متزلزل میکند و این تزلزل باعث فرار سرمایه میشود. به دنبال آن تولید فیلمها در بخش خصوصی کم میشود و در پی آن دولت پا به این عرصه میگذارد که با خود رانت هم به همراه میآورد. کوشش ما در جهت تامین این امنیت است، به همین دلیل سعی میکنیم موضوعاتی را که باعث تنش میشود کم کنیم.»
وی افزود: «آمار فروش فیلمها در سالهای ۹۴ و ۹۵ نسبت به سال ۹۲ و ۹۳ صددرصد افزایش داشته است که حضور جوانان در این عرصه یکی از عوامل افزایش فروش است.»
پروانه ساخت و نمایش باید برای همه نهادها محترم باشد
مختاری درباره مساله صدور پروانه نمایش و ساخت و ایستادگی دولت پای مجوزهایش نیز گفت: «۲ موضوع دیگر یعنی تزلزل در سندیت پروانه نمایش و پروانه ساخت میتواند آرامش موجود در سینما را متزلزل کند. گاهی با وجود آنکه پروانه ساخت یک فیلم صادر میشود، برخی به آن اعتنا نمیکنند. در این هنگام وقتی صاحبان فیلم برای تامین بودجه فیلم هایشان به مراجع و نهادها مراجعه میکنند آنها میگویند ما ابتدا باید سناریو را بخوانیم. این در حالی است که پروانه ساخت آن فیلمها از پیشتر تایید شده است. این نشان میدهد که پروانه ساخت ضمانت ندارد. گاهی هم با وجود آنکه پروانه نمایش فیلمها صادر شده است، این امر از سوی صادرکنندگان زیر پا گذاشته میشود و نهادهای دیگر اجازه نمایش فیلم را در سالنهای خود نمیدهند. گویی مدیریت طایفهای بر سینما حاکم شده است. این موضوع باید از بین برود زیرا ما حاکمیت ملی در سینما داریم. باید وجاهت پروانه ساخت و پروانه نمایش از طریق نهادهای دیگر پذیرفته و اجرا شود.»
وی افزود: «ماموریت عمومی مجمع خانه سینما، ثبت تشکلها در خانه سینما بود، هیئت مدیره با استفاده از تجربه پیشین اساسنامههای خود و وزارت کار دست به تدوین اساسنامه نمونهای که مورد توافق وزارت کار قرار بگیرد زد، که در نهایت این موضوع مورد توافق تشکلها قرار گرفت، به همین دلیل تعدادی از این اساسنامهها به ثبت رسیده و امیدواریم تا پایان سال جاری این امر به پایان برسد.»
این عضو هیات مدیر خانه سینما تاکید کرد: «ماموریت عمومی مجمع خانه سینما ثبت تشکلها بود که هیات مدیره با استفاده از تجربه پیشین از اساسنامههای خود و وزارت کار دست به تدوین اساسنامه نمونهای که مورد توافق وزارت کار قرار بگیرد زد که در نهایت این موضوع مورد توافق تشکلها قرار گرفت، به همین دلیل تعدادی از این اساسنامهها به ثبت رسیده و امیدواریم تا پایان سال جاری این امر به پایان برسد.»
مختاری در ادامه این نشست درباره حمایت خانه سینما از سینماگران برای مشکلاتی که در زمینه اکران فیلمهای آنها رخ میدهد، توضیح داد: «زمانی که اتفاقی برای فیلمی رخ میدهد پیش از هر چیز شاکی خصوصی باید اقدام کند بعد از آن صنف مربوطه وارد عمل میشود و سپس خانه سینما در مورد مشکل مورد نظر اقدام میکند. البته در این میان گاهی مدیریت خانه سینما اقداماتی انجام میدهد که نمیخواهد بازتاب مطبوعاتی داشته باشد؛ چراکه ممکن است این بازتاب به نفع جریان ایجاد شده نباشد.»
صدور کارت صنفی در سینما
وی در بخش دیگری از صحبتهای خود با اشاره به صدور کارت صنفی برای اعضای خانه سینما توضیح داد: «کارت صنفی با کارت اعضای خانه سینما کاملا متفاوت است و صدور آن نیازمند شرایط خاصی است. دریافت کارت صنفی به نسبت صدور کارت عضویت بسیار سخت است و فرد باید بر اساس شرایطی که در هر صنف توصیف شده است این کارت را دریافت کند.»
محمدرضا مویینی نیز در ادامه با اشاره به فعالیتهای صندوق اعتباری هنر بیان کرد: «در دولت قبلی رئیس صندوق اعتباری هنر اعلام کرد کسانی که حرفهای سینما هستند میتوانند از طریق ارشاد به این صندوق معرفی شوند تا خدمات لازم را دریافت کنند. بخشی از سینماگران حرفهای در آن دوره از سوی وزارت ارشاد به این صندوق معرفی شده اند که همچنان خدماتی را دریافت میکنند.»
وی با اشاره به مطالبی که در برخی از نشریات علیه سینماگران منتشر میشود، توضیح داد: «گاهی مطالبی در برخی از نشریات منتشر میشود که این نشریات آداب روزنامه نگاری را رعایت نمیکنند، اما آنها باید بدانند که خانه سینما از اعضای خود دفاع میکند و این نحوه دفاع در هر ماجرایی متفاوت است. این را باید بدانیم که صدور بیانیه نمیتواند یک راهکار اصلی باشد.»
واکنشها در حد بیانیه صادر کردن نمیماند
مویینی ادامه داد: «در همین راستا و در زمینه صدور پروانه نمایش فیلم و بعد از آن اشکال در اکران نیز خانه سینما همین برخورد را میکند. در این رابطه پیش از هر چیز صاحب اثر یا مالک حقوقی اثر باید اقدام قانونی انجام دهد. اگر خانه سینما در این زمینه با تاخیر ورود میکند به این دلیل است که شاید صاحب اثر در حال رایزنی برای حل مشکل است. در صورتی که صاحب اثر به جواب قانعکنندهای نرسد، میتواند به صنف خود اعلام کند و صنف پیگیری قانونی انجام دهد و بعد از آن خانه سینما به این امر ورود پیدا میکند. در چنین شرایطی دیگر نیازی نیست که هر لحظه بیانیهای صادر کنیم. خانه سینما بسیاری از فعالیتها و اقدامات خود را بدون اطلاع رسانی مطبوعاتی انجام میدهد.»
ابراهیم مختاری رئیس هیات مدیره خانه سینما نیز تاکید کرد: «برای حل مشکلاتی از این دست ما نیازمند حل مساله حق مولف در سینمای ایران هستیم البته در این مورد صحبتهای بسیاری شده است، اما هیچ گاه نسبت به احقاق آن کاری صورت نگرفته است. هیات مدیره خانه سینما در دوره فعلی تشکلی را از صاحبان رایت که شامل فیلمنامه نویس، آهنگساز و کانون کارگردانان است تشکیل داده تا بتوانیم مشکل را برطرف کنیم.»
وی ادامه داد: «هیات مدیره خانه سینما در حد بضاعت خود مقدمات ایجاد این تشکل را فراهم کرد و حال نوبت اعضای تشکل است تا مسائل مورد نظر برای حق مولف را تدوین کند تا این مشکل هر چه سریعتر برطرف شود.»
آتیلا پسیانی سخنگوی خانه سینما نیز بیان کرد: «هیات مدیره قبلی به دلیل شرایطی که خانه سینما درگیر آن بود، واکنش گرا بود و توانست حملاتی که به خانه سینما میشود به خوبی رد کند و ما اگر امروز اینجا هستیم به مدد تلاشها و حمایتهای آنها است، اما هیات مدیره جدید مسائل صنفی را جزو اولویتهای خود در نظر گرفته است.»
مختاری در ادامه گفت: «خانه سینما یک دورهای درگیر جنگ و دعواهای بسیاری بود و بعد از باز شدن خانه سینما، هیات مدیره با سیل تقاضا و مطالبات مواجه شد. در همین راستا خانه سینما بعد از بازگشایی درگیر انجام فعالیت هایی مانند تصحیح ساختار خانه سینما، یکسان سازی ارکان اساسنامه خانه سینما، ساماندهی تشکلها بود که مدتی به دلیل درگیریها به تعویق افتاده بود. در این میان بحث بیمه تکمیلی نیز مورد توجه قرار گرفته است که البته حل مسائل حقوقی آن زمانبر است. همچنین آییننامه جشن خانه سینما نیز از جمله معضلاتی بود که باید رسیدگی میشد.»
تفاهمنامه ۲ میلیارد و ۸۰۰ میلیونی با سازمان سینمایی
منوچهر شاهسواری مدیرعامل خانه سینما نیز با اشاره به برگزاری جشن خانه سینما توضیح داد: «در یک دوره بیش از یک ماهه فیلمها برای داوران نمایش داده شد. علاوه بر آن برگزاری جشن فیلم کوتاه، انیمیشن، مستند، بزرگداشتها و برگزاری جشن ۶ هزار نفری در میدان مشق نیز هزینهبر بود. فکر میکنم مجموعه هزینههای جشن خانه سینما در کنار هزینههای جنبی ۶۰۰ میلیون تومان شده است. ما امسال برای بیمه تکمیلی تفاهمنامهای دو میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومانی با سازمان سینمایی بسته ایم و حدود دو میلیارد و نیم هم برای هزینههای دیگر خانه سینما مثل جشن و کمکهای رفاهی و هزینههای جاری تعیین شده است.»
در ادامه این نشست مویینی نیز با اشاره دوباره به مساله صندوق اعتباری هنر توضیح داد: «در گذشته یک کارگروه متشکل از نمایندگان خانه سینما و صندوق اعتباری هنر تشکیل شد و در نهایت به تفاهمنامهای برای ارائه خدمات از سوی صندوق به هنرمندان صورت گرفت که متاسفانه این تفاهمنامه به نتیجه نرسید. در همین راستا با شکایت هایی از سوی اعضای خانه سینما نسبت به خدمات نامناسبی که بیمه تکمیلی به آنها ارائه میداد، مواجه شدیم به همین دلیل خانه سینما تصمیم گرفت تا بیمه تکمیلی خود را داشته باشد.»
جدیدترین تصمیمات بیمهای در خانه سینما
منوچهر شاهسواری مدیرعامل خانه سینما هم تاکید کرد: «براساس قانون صندوق اعتباری هنر باید برای تحت پوشش قرار دادن هنرمندان در همه حرفهها اقدامات لازم صورت گیرد. خانه سینما نیز با چهار هزار نفر عضو تحت این پوشش قرار میگیرد، اما با توجه به اینکه توقعات خانه سینما با امکانات صندوق همخوانی نداشت ما دچار مشکلاتی شدیم. به همین دلیل خانه سینما اعضای خود را به طور مستقیم بیمه تکمیلی کرده و هزینهها را پرداخت کرده است، اما این تداوم بیمه جز از طریق حمایت صندوق اعتباری هنر امکان پذیر نیست.»
وی تاکید کرد: «بعد از گفتگوهای دوباره من و آقای ارجمندی رئیس صندوق اعتباری هنر، تصمیم گرفته شد تا تفاهمنامه سابق با اصلاحات ناچیزی از سر گرفته شود و شرایط لازم برای بیمه تامین اجتماعی و بیمه تکمیلی از سال آینده مورد پیگیری قرار گیرد و ما از امکانات صندوق بهره مند شویم. به هر حال ادامه این نوع درگیریها به نفع خانه سینما و صندوق اعتباری هنر نیست.»
ابراهیم مختاری در پاسخ به خبرنگار مهر درباره مساله تفاهمنامههای امنیت شغلی میان صنوف خانه سینما گفت: «پیش از این صنوف کارگزار تفاهمنامه هایی را میان هم امضا میکردند که بر اساس آن در فیلم هایی که از اعضای صنوف خانه سینما استفاده نشود کار نکنند، اما پیش از هر چیز این تفاهمنامهها باید میان کارگزار و تهیه کننده منعقد شود به همین دلیل کارگزاران سینما باید تشکلی ایجاد کنند که این تشکل به نمایندگی از صنوف مختلف سینما با تهیه کنندگان وارد مذاکره شود. اگر چنین مسالهای اتفاق بیفتد سازمان سینمایی میتواند دیده بان و مجری امنیت شغلی در این عرصه باشد. امیدوارم در این دوره تشکل کارگزاران شکل بگیرد تا مذاکرات لازم برای ایجاد امنیت شغلی با تهیه کنندگان صورت گیرد. البته ما نیز به عنوان هیات مدیره خانه سینما تمام تلاشمان را برای ایجاد امنیت شغلی انجام میدهیم.»
مویینی نیز در پاسخ به خبرنگار مهر درباره اینکه این امکان وجود دارد که حساب کمک هزینه بیکاری هنرمندان دوباره شکل گیرد، توضیح داد: «در گذشته یک طرح کلی برای امنیت شغلی داشتیم که ذیل آن طرح، کمک هزینه بیکاری نیز مورد توجه قرار میگرفت در همان دوران یک شورایی تشکیل شد تا هر چه سریعتر به آن مساله رسیدگی شود اما مساله این است که نمیتوان ناگهان مساله حساب کمک هزینه بیمه بیکاری را پیگیری کرد در صورتی که هنوز پیش نیازهای این مساله تعریف نشده است. برای این مساله ما نیازمند تعریف درست کار، نظام دستمزدی و تعریف بیکاری در سینما هستیم.»
وی تاکید کرد: «هیات مدیره خانه سینما کوشش میکند مهم ترین دغدغههای تشکلهای سینمایی را که همان ایجاد امنیت شغلی است، مورد توجه قرار دهد و آن را اجرایی کند.»
جزئیات راهاندازی «باشگاه کارورزان»
در ادامه منوچهر شاهسواری درباره کارکرد «باشگاه کارورزان» خانه سینما گفت: «تعداد کسانی که علاقه مند به فعالیت در حوزه فرهنگ هستند افزایش پیدا کرده به همین دلیل خانه سینما در هفته گذشته به این نتیجه رسید که تکلیف خود درباره این خلاقان که آینده شغلی خود را در سینما تعریف میکنند بداند. اینها افرادی هستند که شرایط عضویت در تشکلها را ندارند، اما صلاحیت علمی آنها مشخص شده است. در حال حاضر مجموعهای از نیروهای مستعد در گوشه و کنار کشور وجود دارند که تحصیلکرده دانشگاهها و آموزشگاههای معتبر هستند. خانه سینما به عنوان یک تکلیف باید با تاسیس باشگاه کارورزان فرصت ایجاد همکاری با آنها را فراهم کند و همچنین یاد دادن آداب حرفهای و صنفی به آنها وظیفه ما است تا این افراد بتوانند در آینده به سادگی و بدون حاشیه وارد این حرفه شوند.»
وی افزود: «هیات مدیره طرح باشگاه کارورزان را مصوب کرده زیرا وجود چنین باشگاهی باعث میشود افرادی که به شکل فردی فعالیت میکنند و قابلیت ویژهای دارند یک جا جمع شوند و با سینماگران حرفهای مراوده پیدا کنند. من فکر میکنم باید به دنبال حق شهروندی آنها در حوزه فعالیت خودمان باشیم. یکی از موثرترین مسایلی که آینده سینما را متحول میکند، باشگاه کارورزان است که هزینه چندانی هم ندارد. این باشگاه باعث ایجاد فرصت در فضای سالم میشود.»
ابراهیم مختاری در پاسخ به این پرسش که چرا حق مولفان و تهیه کنندگان در داخل و خارج رعایت نمیشود، گفت: «حق مالکان اثر در خارج از مرزها به دلیل مشکلات تحریم رعایت نمیشود، البته در ایران هم گاهی این حق رعایت نمیشود و ما باید شرایطی فراهم کنیم که حق مالکان آثار بیش از پیش به رسمیت شناخته شودو امکان شکواییه به آنها داده شود. اگر حق مالک ثبت شود مولفان اثر هم میتوانند صاحب امتیاز باشند. به همین دلیل هیات مدیره ذکر کرد که به عنوان حق مولف اول باید با بخش دولتی وارد مذاکره شد زیرا دولت در این هنگام مالک اثر میشود و باید او به حق مالکانه پاسخ دهد. همانطور که گفتم ما در بخش حق مولف در مقدمات اولیه کار هستیم.»
شکایت رسمی از شبکههای ماهوارهای و سایتها
منوچهر شاهسواری درباره همین موضوع گفت: «یکی از بزرگترین مشکلات سینمای ما همین است که متاسفانه حقوق مالکانه اثر در هیچ بخشی رعایت نمیشود. هنگامی که یک فیلم میسازیم باید حداقل هایی درباره حقوق مالکانه آن در شبکه نمایش خانگی، وب سایتها و شبکههای ماهوارهای رعایت شود. این در حالی است که این موضوع در هیچ بخشی رعایت نمیشود. هنگامی که یک آگهی در شبکههای ماهوارهای پخش میشود همه اظهار بی اطلاعی میکنند. ما در پی طرح مجموعه شکایتهایی علیه سایتها و شبکههای ماهوارهای هستیم که آقای قطبی مسئولیت آن را در دادسرای فرهنگ و رسانه برعهده دارد.»
وی افزود: «تا وقتی حقوق مالکانه از سوی دستگاهها به رسمیت شناخته نشود، گسترش امنیت و فضای امن دچار مشکل است اگر توجه داشته باشید میبینید که بسیاری از فیلمهای ایرانی در حالی از شبکههای مختلف پخش میشوند که حقوق مالکانه آنها در نظر گرفته نشده است. نظام ویژهای در این باره شکل گرفته که امکان تسری به خارج از کشور و داخل کشور فراهم شده است. ما به نوعی با تاراج اموال سینماگران ایران مواجه هستیم که امیدوارم با شکل گیری سامانه شبکه نمایش خانگی از این گره عبور کنیم. به نظرم کمیسیون فرهنگی مجلس باید وارد این حوزه شود.»
سپس ابراهیم مختاری گفت: «بحث حقوق اثر یک بحث مهم و گسترده است برای مثال ما گاهی اوقات میبینیم که در اتوبوس بین شهری فیلم هایی به نمایش گذاشته میشود در حالی که هیچ حقی به صاحب اثر پرداخته نشده است، اما هنگامی که تلویزیون این کار را میکند مصیبت بار است زیرا به سرمایه گذاران آسیب میرسد. ما با سازمان سینمایی در ارتباط بوده و در پی بهبود این اوضاع هستیم.»
وی افزود: «یکی از درخواستهای ما این است که نهادها چیزی را که قبول دارند تبدیل به یک قانون کنند یعنی مدیر دولتی ملزم به انجام آن شود. برای مثال فارابی در یک دورهای پرداختهای خود را اعلام کرد و در یک دورهای اعلام نکرد، زیرا خود را ملزم به این کار نمیدانست. الزام مدیریت دولتی باید در تعیین حجم کمکها باشد.»
مختاری درباره سخنگوی هیات مدیره خانه سینما گفت: «ما در هیات مدیره تصویب کردیم که سخنگو کسی باشد که به بحثهای هیات مدیره اشراف داشته باشد. این در واقع حاصل نگاه متفاوت ما است.»
در ادامه آتیلا پسیانی سخنگوی هیات مدیره خانه سینما گفت: «از نظر ما تفاوتی بین سخنگوی هیات مدیره با رابطان خبری این حوزه وجود دارد و سخنگو موظف است سخنان هیات مدیره را انتقال دهد، اما نباید انتظار داشته باشیم که او همواره در دسترس باشد وظیفه بخش رسانهای بر عهده فرد دیگری است.»
سپس شادمهر راستین در اینجا گفت: «اینجا یک پایگاه سینمایی است، اما برخی از دوستان سعی دارند با مخدوش نشان دادن روابط ما اهداف دیگری را دنبال کنند. ما نمیخواهیم مرکز شایعات باشیم.»
راستین عنوان کرد: «هرگاه یک مشکلی برای سینماگران پیش میآید، ما جلسه میگذاریم و میخواهیم آرامش ایجاد کنیم. بنابراین باید بگویم که آتیلا پسیانی دقیقا رفتار یک سخنگو را دارد در واقع ما به او یاد دادیم که سخنگو منتقل کننده حرفهای هیات مدیره است. در یک دورهای این موضوع باعث خدشه دار شدن خانه سینما شده بود، اما ما نباید آن مسیر را ادامه دهیم.»
آتیلا پسیانی در ادامه صحبتهای راستین گفت: «علایق ما ارتباط برقرار کردن با رسانهها است، اما رویکرد و عمل ما متفاوت است.»
راستین با بیان اینکه یکی از افتخارات خانه سینما انتخابها به صورت از پایین به بالا است، گفت: «این یک دستاورد بزرگ است که باید به آن افتخار کنیم. در واقع ما و رسانهها به دنبال این هستیم که فضای آرامی در جریان باشد اما اگر هیات مدیره به دنبال پاسخگویی هر اتفاقی برود، شانیت آن رعایت نمیشود. ما میخواهیم به این موضوع برسیم که برای مثال ما به دنبال این هستیم که اگر فرهادی و افرادی مثل او دچار مشکل میشوند خودمان را موظف به حل مشکلات آنها بدانیم.»
مختاری در پاسخ به این پرسش که برخی از تولیدات سینمایی در شرکت هایی تولیدی انجام میشود که پروانه ویدیویی دارند، گفت: «برخی از دفاتر شخصیتهای حقوقی دارند اما در حال حاضر برخی از شرکتهای پخش کننده به عنوان اشخاص حقیقی هستند. آثار ویدیویی باید پخش خود را از جای دیگری دنبال کنند. ما در حال حاضر نمیتوانیم اساسنامه را در این باره تغییر دهیم.»
بودجه مدنظر برای یک سال خانه سینما
منوچهر شاهسواری مدیر خانه سینما در پاسخ به این پرسش که بودجه خانه سینما در سال جاری چگونه است؟ توضیح داد: «طبق سالهای گذشته در پایان هر سال مالی یک گزارش مالی به استناد حسابرس مالی تنظیم و فعالیتهای خانه سینما ارزشگذاری مالی میشود که بر اساس آن یک عدد به دست میآید و آن عدد در اختیار سازمان سینمایی قرار میگیرد که بر اساس فهرست فعالیتهای خانه سینما در سال آینده بودجه تامین شود. امسال برای بیمه تکمیلی اعضا ۲ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان به تفاهم رسیده ایم و نزدیک به ۲.۵ میلیارد تومان برای هزینههای دیگر خانه سینما درخواست داده ایم که این هزینه ۲.۵ میلیاردی شامل برگزاری جشن خانه سینما و هزینههای صنوف در طول یک سال است. در واقع اصناف خانه سینما یک هزینهای را هم در طول سال دریافت میکند که ذیل عدد بودجه قرار میگیرد.»
وی تاکید کرد: «در این میان گاهی حمایت شهرداری و نهادهای دیگر را هم داریم به عنوان مثال در بازسازی خانه سینما بخشی از بودجه از سوی شهرداری منطقه، شورای شهر و بخشی نیز بر اساس تفاهمنامهای که میان سازمان سینمایی و خانه سینما بسته شد، تامین شد.»
مویینی در ادامه این نشست با اشاره به شرایط مالی هنرمندان تاکید کرد: «اکثر هنرمندان سینما حقوق بازنشستگی ندارند و معیشت آنها دچار مشکل است که امیدوارم این مساله را هر چه سریع تر برطرف کنیم.»
نامهنگاری درباره مشکلات سینما با رئیسجمهوری
مختاری نیز با اشاره به اختلافاتی که میان خانه سینما و مدیران دولتی وجود دارد، توضیح داد: «البته که ما همچنان اختلافاتی با حجت الله ایوبی و علی جنتی داریم که این اختلافات از طریق مکاتبات با آنها در میان گذاشته میشود و این مکاتبات برای روز مبادا در اختیار ما قرار دارد. همچنین اعتراض خود نسبت به برخی موارد را به گوش رئیس جمهور نیز رسانده ایم. در رابطه با مساله حوزه هنری و نمایش ندادن برخی فیلمها نیز باید بگویم این نوع از مدیریت ملوکالطوایفی به نفع سینمای ایران نیست و ما نیازمند حاکمیت ملی در سینمای ایران هستیم. تا زمانی که مرکز ملی سینما تشکیل نشود هر نهادی میتواند هر تصمیمی که بخواهد بگیرد. دولت هم از پس این تصمیمها برنمی آید و تنها مانند خانه سینما داد میزند.»
وی ادامه داد: «ما اختلافات خود را که زیاد هم نیست مستقیم پیش حجت الله ایوبی میبریم. باید بدانیم که چگونه میتوان حاکمیت ملی را در سینما ایجاد کرد. حوزه هنری با پخش نکردن فیلمها در سینماها به سینمای ایران صدمه میزند. حاکمیت ملی چشم اسفندیار سینمای ایران است که تا چنین مسالهای در سینما به وجود نیاید نمیتوان کمکی به سینما کرد.»
لزوم تشکیل مرکز ملی سینمای ایران
رئیس هیات مدیره خانه سینما با اشاره به اینکه بسیاری از نهادها وظیفه خود نسبت به سینما را اعلام نمیکنند، گفت: «چرا مدیران تلویزیون اعلام نمیکنند که چه سهمی از سینمای ایران را در پخش سالانه خود دارند. تنها راه برای حل مشکل سینما ایجاد «مرکز ملی سینمای ایران» است نه شورای عالی سینما. شورای عالی سینما در دولت قبل ایجاد شد که اساس آن از ابتدا مشکل داشت در واقع ما بهتر از این شورا را در زمان سیفالله داد داشتیم که آن هم به نتیجه نرسید.»
ابراهیم مختاری در ادامه نشست در پاسخ به این پرسش که علت برگزاری نشست امروز این است که هیات مدیره میخواهد خود را در برابر اظهارنظرهای اعضای شورای عالی تهیه کنندگان و کانون کارگردانان به اثبات برساند، توضیح داد: «در شب انتخابات هیات مدیره و بعد از اینکه مجمع عمومی نمایندهای از کانون کارگردانان و شورای عالی تهیه کنندگان را برای حضور در هیات مدیره انتخاب نکرد کسی گفت که نتیجه انتخابات محصول شورش بردگان است. در سینمای ایران تهیه کننده، کارفرماست و جزو بردهها به شمار نمیرود در کنار آن کارگردانان نیز به جمع برده دارها اضافه شده اند چرا که آنها نیز در حوزه تهیه کنندگی فعالیت میکنند.»
پاسخ درباره اختلاف با صنف تهیهکنندگان و کارگردانان
وی بیان کرد: «هیات مدیره فعلی خانه سینما بیش از همه علاقه مند به حضور نمایندهای از تهیه کنندگان در ترکیب هیات مدیره خانه سینما بودند. حتی پیشنهاد دادند که بازرس خانه سینما از این شورا باشد و یا مدیرعامل خانه سینما عضوی از تهیه کنندگان باشد، حتی ما اولین جلسه خود را با تهیه کنندگان و بعد کارگردانان برگزار کردیم تا اختلافی بین ما نباشد. در واقع هیات مدیره به دنبال ارتباط است. امیدوارم بخشی از نگرانیها با انتخاب منوچهر شاهسواری به عنوان مدیرعامل خانه سینما برطرف شده باشد، اما اینکه چرا امروز نشست خبری برگزار کردیم به این دلیل است که بخشی از کارها و وظایف خود در امور مختلف از جمله برگزاری جشن خانه سینما را اطلاع رسانی کنیم.»
موئینی نیز بیان کرد: «چرا کسی نمیپرسد چرا در هیات مدیره قبلی خانه سینما هم نماینده از تهیه کنندگان و کارگردانان وجود نداشت. در مورد مساله خانم فاطمه معتمدآریا و واکنش خانه سینما نیز باید تاکید کنم که بعد از صحبت هایی که در مورد این بازیگر شد از معتمدآریا دعوت شد تا به خانه سینما بیاید و سه شب پیاپی با این هنرمند نشست داشتیم و مساله را کاملا حل کردیم و به نتیجه رسیدیم اما قبل از اینکه بخواهیم به مرحله عمل برسیم از آن طرف پیغام آمد که میخواهند عذرخوهی کنند. البته بعد از آن خانم معتمدآریا و همسرشان نیز از ما خواستند که دیگر مساله را پیگیری نکنیم. همچنین در مورد مساله توقیف یک فیلم نیز که به دلیل پخش تیزر در شبکههای ماهوارهای انجام شده بود واکنش هایی را نشان دادیم که در سکوت کامل انجام شد.»
برای دولتی نبودن مدیر خانه سینما خون دادهایم
شادمهر راستین در ادامه بیان کرد: «اساس خانه سینما این است که هیچ کس کرسی ثابت نداشته باشد و همه بر اساس رای گیری به عنوان اعضای هیات مدیره انتخاب میشوند. حضور منوچهر شاهسواری بر اساس انتخاب هیات مدیره بود، هیات مدیره بر اساس آرای مجمع عمومی صورت گرفت و تمام این انتخابهای زنجیرهوار بر اساس یک پروسه دو ساله صورت گرفته است البته خیلیها دوست داشتند که مدیر دولتی برای خانه سینما انتخاب شود و ما برای اینکه این اتفاق رخ ندهد، خون دادیم.»
این عضو هیات مدیره خانه سینما در پایان گفت: «اگر تهیه کنندگان انتظار کرسی در هیات مدیره را دارند باید برای ورود به هیات مدیره تلاش کنند و ایدههای جدید و ثابت برای خانه سینما داشته باشند.»
انتهای پیام/