ترکیب زبان اشاره و لبخوانی، بهترین روش آموزش به دانشآموزان «ناشنوا»
به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری آنا از ایسنا، مجید قدمی در پاسخ به برخی انتقادات مطرح پیرامون کاهش استفاده از زبان اشاره و کاهش درک دانش آموزان ناشنوا از دروس، اظهار کرد: این نگاه غلط است. معتقد هستم بهترین روش آموزشی به ناشنوایان روش ترکیبی است.
وی افزود: روش اشاره دو نوع است؛ نخست اشاره کلمات نظیر جمهوری، ایران و... و دوم روش اشاره برای الفبا تحت عنوان اشاره الفبای دستی نظیر الف، ب، خ و... است.
قدمی با بیان اینکه روش لبخوانی نیز برای ناشنوایان مورد استفاده قرار میگیرد، گفت: در لبخوانی فرد باید تشخیص بدهد که طرف مقابل چه میگوید. مخالفان لبخوانی معتقدند که در لبخوانی حروف حلقی دیده نمیشود و به همین خاطر به کودک ظلم میشود.
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با بیان اینکه در مقابل موافقان لبخوانی بر ضرورت آمادگی کودکان برای حضور در جامعه تاکید میکنند، اظهار کرد: کودک میخواهد در آینده در جامعه حضور پیدا کند و لبخوانی باعث آماده شدن وی برای زندگی میشود.
وی تاکید کرد: معتقدم ترکیب 2 روش زبان اشاره و لبخوانی فرد را برای ورود به جامعه آماده و کمک میکند تا بتواند در جامعه با دیگران ارتباط برقرار کند و وقتی به دانشگاه میرود منظور استاد را متوجه شود.
قدمی با بیان اینکه لبخوانی یک روش حیاتی برای کودک است و با روش لبخوانی در روش آموزش تلفیقی است که فرد میتواند در مدارس عادی حضور یابد، اضافه کرد: نمیتوانیم کودک ناشنوا را به مدرسه عادی ببریم و به همه همکلاسیهایش بگوییم زبان اشاره یاد بگیرند ولی فرد ناشنوا باید هر 2 روش اشاره و لبخوانی را بیاموزد تا منظورش را منتقل کند.
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی ادامه داد: روش تلفیقی باعث رشد اجتماعی کودک شده و ذخایر واژگانی وی را غنی میکند.
انتهای پیام/