دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
04 مهر 1395 - 14:43
نشست خبری رئیس سازمان بهزیستی کشور(2)

شورای عالی سالمندان این هفته با حضور وزیر رفاه تشکیل می شود/700هزار سالمند تحت پوشش بهزیستی

رئیس سازمان بهزیستی کشور از تشکیل شورای عالی سالمندان با حضور وزیر رفاه خبر داد و گفت: امسال ضمن تخصیص بودجه سالمندان، شورای عالی سالمندان با حضور وزیر رفاه برگزار خواهد شد و محورهای فعالیت در حوزه سالمندی، نحوه حمایت‌های اجتماعی، نحوه رصد و پایش ‌شاخص‌های سالمندی و... در این شورا مورد بحث و بررسی خواهد گرفت.
کد خبر : 120661

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری آنا، انوشیروان محسنی بندپی، رئیس سازمان بهزیستی کشور در نشست خبری به مناسبت هفته ملی سالمند اظهار کرد: طبق سرشماری سال 90، 51 درصد جمعیت سالمندان زن و 49 درصد بقیه مرد هستند(سالمندان بالای 60 سال) و براساس این سرشماری تعداد زنان سالمند رو به افزایش است.


وی افزود: هم اکنون حدود ۶۰۰ الی ۷۰۰ هزار سالمند تحت حمایت سازمان بهزیستی کشور بوده که ۱۰۰ هزار نفر آنها از خدمات مراکز شبانه‌روزی و روزانه این سازمان برخودارند که از این ۱۰۰ هزار نفر حدود ۱۸ هزار نفر در مراکز شبانه‌روزی بهزیستی حضور داشته و سایر آنها از خدمات مراکز روزانه بهره‌مند می‌شوند که یارانه هر فرد در مراکز شبانه‌روزی ۶۰۰ هزار تومان و در مراکز روزانه ۳۰۰ تا ۳۵۰ هزار تومان است.


رئیس سازمان بهزیستی کشور تصریح کرد:‌ جمعیت سالمندان بالای 60 سال در کشور 6 میلیون و 200 هزار نفر، سالمندان بالای 65 سال بیش از چهار میلیون نفر و سالمندان بالای 75 سال بیش از دو میلیون نفر است که در برنامه‌های ما افراد بالای 60 سال، سالمند محسوب می‌شوند.
زمانی کودک رها شده در خیابان وجود داشت؛ امروز سالمند رهاشده


محسنی بندپی گفت: زمانی کودک رها شده در خیابان وجود داشت؛ اما امروز با مساله سالمند رها شده در خیابان مواجه هستیم که نگرانی‌های سالمند تنها را به وجود آورده است. البته هنوز هم فرهنگ احترام و تکریم سالمندان در کشور وجود دارد اما زندگی همه افراد خانواده در یک محل به سمت گوشه نشینی و انزوا سوق داده شده است.


محسنی بندپی با اشاره به سند ملی سالمندان گفت: سازمان بهزیستی یک سند ملی برای سالمندان تهیه کرده که در آن جنبه‌های حمایتی و اجتماعی سالمندان را در نظر گرفته است. از سویی دیگر وزارت بهداشت نیز چنین سندی را تدوین کرده است که در آن به جنبه‌های پزشکی سالمندان پرداخته است برهمین اساس ما پیشنهاد کردیم که این دو سند با هم ادغام شود تا اثربخشی بیشتری داشته باشد و آمادگی ادغام هنوز هم در سازمان بهزیستی وجود دارد اما متاسفانه وزارت بهداشت به آن نپرداخته است.
وی تصریح کرد: در برنامه ششم توسعه مشخص می‌شود که کدام دستگاه متولی اصلی سالمندی است؛ فقط 30 درصد مشکلات سالمندان به بخش پزشکی مربوط می‌شود با وجود این رفع مسائل سالمندی نیاز به همکاری تمام دستگاه‌ها مانند وزارت بهداشت و تامین اجتماعی دارد.


بندپی همچنین از ترویج طب‌سالمندی و ارائه مراقب‌های سالمندان در کشور خبر داد و گفت:‌ طی انعقاد تفاهم‌نامه‌ های متعدد با موسسات آموزشی کشور در جهت ترویج طب سالمندی و مراقبت‌های ویژه سالمندان به عنوان یک رشته علمی در حال فعالیت هستیم و علاوه بر آن ترویج باشگاه ملی سالمندان را نیز در دستور کار خود داریم زیرا سالمندی یک مساله مهم و اساسی تلقی می‌شود و ما از آن به عنوان جنبش سالمندی و نه سونامی سالمندی یاد می‌کنیم همچنین می‌دانیم با برنامه‌ریزی‌های صحیح می‌توان تمامی آحاد جامعه را از ظرفیت سالمندان بهره مند کرد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته