دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
03 مهر 1395 - 16:10

صالحی امیری: مهمترین رویکرد فرهنگ ایرانی تعامل و سازگاری است

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی، در افتتاحیه انجمن اوراسیا در روسیه، با بیان اینکه در طول چهار دهه پس از انقلاب اسلامی، گفتمان‌های ارزش‌ها، سازندگی، اصلاحات، عدالت و اعتدال را تجربه کردیم، مهمترین رویکرد فرهنگ ایرانی را تعامل و سازگاری دانست.
کد خبر : 120374

به گزارش گروه فرهنگی آنا و به نقل از روابط عمومی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، سید رضا صالحی امیری در مراسم افتتاحیه انجمن اوراسیا، با بیان اینکه مفصل‌بندی فرهنگ ایرانی بر سه پایه اصلی عقلانیت، اعتدال و عدالت استوار است، اظهار کرد: اعتدال گرانیگاه گفتمانی فرهنگ ایرانی است؛ فرهنگ ایرانی با خشونت و تحجر نسبتی ندارد و ایران فرهنگی با تداوم حیات فرهنگی زیست می‌کند.


او با بیان اینکه اسلام با فطرت مردم ایران سازگاری داشت و مردم ایران آن را با آغوش باز پذیرفتند، تصریح کرد: اسلامی که ما در ایران تعریف می‌کنیم اسلامی است که عقلانیت و اعتدال پایه‌های آن هستند؛ این در حالی است که در ورای مرزهای ایران، تعریف دیگری از اسلام ارائه می‌شود.


رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی، با اشاره به اینکه در سیر تحولات تاریخی این سرزمین که مطالعه کنید، کمتر شاهد خشونت و نزاع هستید، بیان کرد: مشروطیت بر اساس آزادی خواهی ملت ایران شکل گرفت و آن چیزی هم که در انقلاب اسلامی اتفاق افتاد، نفی استبداد بود.


صالحی امیری ادامه داد: به یاد داریم که در انقلاب اسلامی جمعیت زیادی برای اقدامات چریکی از امام خمینی (ره) اجازه می‌خواستند اما امام همیشه با آنها مخالفت می‌کرد.


او با بیان اینکه در این چهار دهه گفتمان‌های ارزش‌ها، سازندگی، اصلاحات، عدالت و اعتدال را تجربه کردیم، گفت: مهمترین رویکرد فرهنگ ایرانی تعامل و سازگاری است.


مشاور رئیس جمهوری، با اشاره به بازدید خود از آرشیو فدرال روسیه، خاطرنشان کرد: در این بازدید با اسنادی مواجه شدیم که 500 سال قبل، شاه عباس برای واردات تجاری با امپراطور روس،‌ مکاتبه می‌کند که این اسناد گویای طبع سازگار ایرانیان است.


صالحی امیری در پایان ضمن تبریک تاسیس این انجمن، حمایت خود را از انجمن اوراسیا اعلام کرد.


پیش از سخنرانی رئیس کتابانه ملی، رضا ملکی رایزن فرهنگی ایران در روسیه، از روند برگزاری نشست‌های همایش و همچنین تدوین اساسنامه و انتخاب هیات مدیره، گزارشی ارائه کرد.


مهدی سنایی سفیر ایران در روسیه نیز ضمن تاکید بر اهمیت جایگاه ایران شناسی از برگزاری موفق همایش و تاسیس انجمن ابراز خرسندی کرد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته