خرید 111 فروند هواپیمای ایرباس به ارزش کمتر از 10 میلیارد دلار/نمایندگان بوئینگ هفته آینده در تهران
به گزارش گروه اقتصادی آنا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت راه وشهرسازی، اصغر فخریه کاشان درباره مذاکره با ایرباس برای خرید هواپیماهای نو گفت: مذاکرات با ایرباس متوقف نشده است و کماکان ادامه دارد، علت هم این است که درباره بندهایی از قرارداد ما با ایرباس هنوز توافق نشده است و باید درباره موضوعهای مختلفی به توافق نهایی برسیم.
وی افزود: این بندها بیشتر مربوط به مواردی است که اگر بار دیگر شرایط به گونهای باشد که ایرباس نتواند به تعهدات خود عمل کند مثل برگشت احتمالی تحریمها، بار حقوقی آن لحاظ شود و به ما جریمه بپردازد.
قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در امور بینالملل ادامه داد: اگر چه اعتقاد ما بر این است که تحریمها بازنمیگردد چرا که اکنون بین اروپا و آمریکا آن اجماع قبلی وجود ندارد.
فخریه کاشان با بیان این که مثل هر کشور دیگری ایرباس باید رفتار مساوی و یکسانی با ما داشته باشد، گفت: طبیعی است که آنها هم نقطه نظرات خودشان و نگرانیهای خودشان را دارند. ما هم چیزی را میخواهیم امضا کنیم که منافع مملکت را در پی داشته باشد لذا این بخش عمدهای است که باقی مانده است.
مسایل بانکی و فاینانس بین ما و ایرباس و شرکت فاینانسر حل شد
وی درباره تفاهم مالی در این مذاکرات نیز گفت: خبر خوش ما هم در این قسمت است، مسایل بانکی و فاینانس که باید به صورت سه جانبه بین ما و ایرباس و شرکت فاینانسر مذاکره و حل میشد، حل شده و حتی ایرباس به سمت ساخت لگویی که اسم ایران ایر روی هواپیماها نصب شود، رفته است.
قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در امور بینالملل افزود: این در حالی است که دو ماه قبل، سازندگان قطعات و اجزای هواپیما رغبتی به مذاکره با ایران نداشتند اما در دو ماه اخیر این مشکل حل شده است و با چندین شرکت سازنده صندلی، موتور هواپیما و سایر تجهیزات داخلی و مسایل فنی مذاکره داشتهایم.
فخریه کاشان اضافه کرد: اطلاعات و گزارشهایی که از مذاکرهکنندگان فنی دریافت میکنیم حکایت از این دارد که خوشبختانه این عدم تمایلی که تا دو ماه پیش بین سازندگان قطعات وجود داشت رفع شده و آنها برای مذاکره به ایران آمدهاند.
وی به برجام اشاره کرد و ادامه داد: برجام یک فرآیند است و اینگونه نیست که انتظار داشته باشیم از فردای امضای توافقنامه مسایل حل خواهد شد، تحریمها یک فرایند چندین ساله بود و رفع آن هم زمان میبرد.
قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در امور بینالملل گفت: اگرچه برجام به لحاظ حقوقی این تصمیم نهایی 1+5 را در خود دارد که تحریمها برداشته میشود، اما برداشتهشدن تحریمها در بانکها و شرکتها مستلزم طی مراحلی است.
فخریه کاشان با بیان این که فرایند به گونهای است که به تدریج بانکها و موسسات به بررسی این موضوع میپردازند که کارها را چگونه پیش ببرند، افزود:اگر میبینید که امروز اتفاقات خوبی میافتد و برخی قطعاتی که امکان خریداری آنها نبود مثل رادارها، سیستمهای نرم افزاری و امنیتی، اجرایی میشود به این دلیل است که تحریمها به تدریج برداشته میشود و برجام اثر خود را میگذارد.
وی درباره همکاری بانکهای اروپایی، گفت: بین فاینانس و عملیات بانکی اختلاف وجود دارد؛ در عملیات بانکی وقتی پولی از ایران میخواهد خارج شود یا پولی به ایران بیاید هنوز در بانکهای بزرگ مشکل وجود دارد، البته هم اکنون بانکهای کوچک در کشورهای مختلف با ایران همکاری دارند.
قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در امور بینالملل یادآور شد: اما ما در فاینانس هواپیما قرار نیست پولی پرداخت کنیم و چون پولی پرداخت نمیکنیم پس این سوال که بانکها چه میکنند موضوعیت پیدا نمیکند البته بخشهایی از پول را که خودمان باید بدهیم، در غالب توافقاتی که با بانکها شده است، حل کردهایم.
خرید هواپیمای A-380 اختیاری است
وی با بیان این که خرید 111 فروند هواپیما از ایرباس به کمتر از ده میلیارد دلار میرسد، گفت: خرید هواپیمای A-380 اختیاری است و هیچ الزامی در خرید آن نداریم. میتوانیم به جای آن هر مدل دیگری که مایل باشیم بخریم.
وی درباره تخفیف 50 درصدی خرید هواپیماها نیز گفت: اینطور نیست که همه این تخفیف را گرفته باشیم. قیمتهایی که در کاتالوگ هواپیما مینویسند معمولا قیمتهای غیر واقعی است اما معمولا وقتی خرید هواپیما به مرحله آخر میرسد روی این قیمت سی، چهل درصد تخفیف وجود دارد.
قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در امور بینالملل افزود: آنچه ما مذاکره کردهایم این است که میزان تخفیف را بیشتر کردهایم نه اینکه 50 درصد تخفیف گرفتهایم ولی میشود گفت اگر به طور متعارف 30 درصد تخفیف داده میشود ما توانستهایم این تخفیف را به پنجاه درصد برسانیم.
وی درباره زمان تحویل هواپیماهای خریداری شده، گفت: با صدور مجوز آمریکا تا پایان سال 2016 چندین هواپیما وارد کشور خواهد شد اما اگر اوفک تاخیر کند که تا به حال هم کرده است این زمان دیرتر خواهد شد.
دفتر کنترل داراییهای خارجی آمریکا ( Office of Foreign Assets Control ) موسوم به اوفک است.
این دفتر فهرستی از نام کشورها، افراد و بانکها و شرکتهای ممنوعه یا محکوم شده را دارد که دایم در حال تغییر است.
برای معاملات و ارسال و دریافتهای ۱۰ هزار دلار به بالا و یا پولهای کمتر اما به دفعات مکرر باید از این اداره مجوز اوفک دریافت شود.
قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در امور بینالملل ادامه داد: این ایراد اساسی است که ما به ایرباس، امریکا و سایر سازندگان ایرباس که شامل چهار کشور میشوند، داشتهایم.
فخریه کاشان اضافه کرد: اینکه آنها به تعهداتشان عمل نکردهاند و طبق توافق اولیه باید خیلی زودتر از اینها و در انتهای ماه ژوئن (تیر) مجوز اوفک را میگرفتند اما اوفک با بهانهها و دلایل مختلف تا به حال تاخیر کرده است. نظرات مختلفی عنوان میشود از جمله این که تا برای بویینگ مجوز صادر نشود برای ایرباس هم صادر نمیشود.
وی ادامه داد: دیدگاه دوم این است که این قرار داد را تا انتخابات ریاست جمهوری آمریکا معطل نگه میدارند و دیدگاه دیگر میگوید خرید هواپیما آنقدر پیچیدگی دارد که زمان بر است و مساله کنترل صدها هزار قطعه موجود در هواپیما است .
فخریه کاشان گفت: وزارت امور خارجه که در جریان کامل مذاکرات ما با ایرباس و بوئینگ است. دائما با وزارت خارجه آمریکا و با اوفک در تماس است و فشار سنگینی را به آنها وارد میکند.
قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در امور بینالملل افزود: وزیران خارجه کشورهای سازنده هواپیمای ایرباس هم به آمریکا فشار آوردهاند و دیدار و مذاکره داشتهاند، از سوی دیگر، همیشه از سوی وزارت خارجه آمریکا گفته شده است که این مجوز صادر میشود.
وی یادآور شد: البته باید در نظر داشته باشیم این مجوز را وزارت امور خارجه صادر نمیکند، بلکه اداره مستقلی صادر میکند که خیلی هم از وزارت امور خارجه تبعیت ندارد.
فخریه کاشان اظهار داشت: اگر چه فشار دولت آمریکا بر اوفک محسوس است، نتیجه هم همان شد که پیشبینی میکردیم و وزیر راه و شهرسازی کشورمان در سخنرانی اخیر خود به آن اشاره کرد.
قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در امور بینالملل ادامه داد: آمریکا زیر بار فشار ایران و جامعه جهانی سرانجام تاب نیاورد و مجوز فروش هواپیمای نو ایرباس و بوئینگ به ایران را صادر کرد.
فخریه کاشان درباره مذاکره با بوئینگ گفت: بوئینگ متن قرارداد را فرستاده است و قرار بر این است که هفته آینده مقامهای این شرکت به تهران بیایند. البته تاکنون چهار بار به ایران آمده و با یکدیگر مذاکره داشتیم و موافقنامه عدم افشای اطلاعات را امضا کردهایم.
وی افزود: مذاکره با بویینگ به لحاظ زمانی دیرتر شروع شده است ولی به نظر میآید زودتر انجام شود، برای اینکه ساختار مذاکره با بوئینگ متفاوت با ساختار ایرباس است.
قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در امور بینالملل اضافه کرد: به عنوان مثال بوئینگ خودش همه مسئولیتهای سازندگان دست دوم از موتور تا غیره را دارد، اما در ایرباس اینگونه نیست.
وی با بیان این که این دو شرکت با دو استاندارد مختلف هستند، گفت: به همین دلیل مذاکره با ایرباس سختتر و مذاکره با بوئینگ آسانتر است، باید بیایند و بنشینیم و مذاکره کنیم و ببینیم آیا واقعا مذاکره با بوئینگ آسانتر است؟
قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در امور بینالملل یادآور شد: البته بویینگ خیلی علاقهمند به حفظ بازار ایران است و سعی دارد تلاش کند تا زودتر این رابطه را برقرار کند.
انتهای پیام/