دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
30 شهريور 1395 - 09:34

اردوغان: رابطه ترکیه و اتحادیه اروپا خیابان دوطرفه است

رئیس‌جمهوری ترکیه در مصاحبه‌ای ضمن پرداختن به موضوعات مختلفی نظیر مساله سوریه و وضع کشورش پس از کودتای نافرجام تاکید کرد: «آمریکا نباید میزبان تروریستی مثل فتح‌الله گولن باشد و فعالیت‌های او باید در سراسر جهان ممنوع اعلام شود.«
کد خبر : 119385

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا به نقل از ایسنا، رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه در مصاحبه با خبرگزاری رویترز گفت: «واشنگتن هیچ بهانه‌ای برای نگه داشتن فتح الله گولن، روحانی ترک تبار ساکن آمریکا و متهم شماره یک کودتای نافرجام ماه ژوئیه (تیرماه) در ترکیه ندارد.»


اردوغان در این مصاحبه که در حاشیه نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل متحد صورت گرفت، گفت: «اگر آمریکا هم‌پیمان استراتژیک ماست و شریک ما در ناتو محسوب می‌شود، نباید بگذارد که تروریستی مثل گولن سازمانش را اداره کند.»


اردوغان همچنین تاکید کرد که در صورت لزوم احتمالا وضعیت اضطراری سه ماهه که پس از کودتا در ترکیه اعلام شد، می‌تواند تمدید شود. این در حالی است که منتقدان می‌گویند تمدید وضعیت اضطراری در ترکیه می‌تواند به اردوغان دست بازتری برای محدود کردن آزادی‌های مدنی و دور زدن پارلمان این کشور بدهد.


رئیس‌جمهوری ترکیه خاطرنشان کرد: »وضعیت اضطراری در کشورمان می‌تواند برای سه ماه یا یک ماه یا حتی برای ماه‌های بیشتری تمدید شود. افراد وابسته به گولن همه جا نفوذ کردند و ما به شناسایی و دستگیر کردن دسیسه چین‌ها ادامه خواهیم داد و تمدید وضعیت اضطراری به این فرآیند کمک خواهد کرد.»


وی در ادامه افزود: «اتحادیه اروپا در عمل به وظایفش در قبال ترکیه با وجود تلاش‌های چند دهه‌ای کشورمان به منظور پیوستن به این اتحادیه کوتاهی کرده است. ترکیه به تعهداتش در خصوص فرآیند عضویت در اتحادیه اروپا پایبند بوده است. این یک خیابان دو طرفه است و اتحادیه اروپا باید وعده‌هایش را عملی کند. ما هنوز این فرآیند را به نتیجه نرسنده‌ایم و می‌خواهیم اتحادیه اروپا درباره این فرآیند صادق باشد.»


رئیس‌جمهوری ترکیه در عین حال در اظهارنظر درباره پیشروی‌های شبه‌نظامیان کرد در سوریه گفت: «داعش و یگان‌های مدافع خلق کرد سوریه منبع اصلی تهدید علیه کشور ما هستند.»



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته