اطلاعات منشاء تامین ارز در گمرک الکترونیکی شد
به گزارش گروه اقتصادی آنا به نقل از گمرک، فیروزه خیالی گفت: گمرک ایران در اقدامی برای شفافسازی و سالمسازی با استفاده از بزرگترین بانک اطلاعات تجارت خارجی کشور، اطلاعات منشأ تأمین ارز و گشایش اعتبارات بانکی واردات کالا را الکترونیکی کرد و با این اقدام این اطلاعات کاملاً روشن و شفاف و به صورت لحظهای در اختیار دستگاههای اجرایی و نهادهای نظارتی قرار میگیرد.
سرپرست اداره کل دفتر برنامهریزی و بهبود فرآیندهای گمرکی گفت: به کمک بزرگترین بانک اطلاعات تجارت خارجی کشور که از طریق دادههای سامانه جامع گمرکی و پنجره واحد تجارت فرامرزی تشکیل شده، امروز ما میتوانیم در بحث مدیریت ارز تشخیص دهیم که منشأ ارزی برای واردات چه بوده است. یعنی این کاملاً متصل میشود به اطلاعاتی که در اختیار بانک مرکزی قرار دارد و این تبادل اطلاعات به بانک مرکزیبرای شناسایی منشأ ارزی یا بحثی را که در مورد اسناد بانکی داریم، کمک میکند.
خیالی گفت: در رابطه با بحث بانکهای اطلاعاتی برای شناسایی کالاهای قاچاق نیاز به برقراری یک جریان داریم که این جریان در قالب بانکهای اطلاعاتی صورت میگیرد. ما از نیمه دوم سال ۹۲ با بررسیهایی که در داخل گمرک انجام دادیم متوجه شدیم که نرمافزار موجود قابلیت پوشش کلیه رویههای گمرکی را نداشت، بنابراین با دستور آقای کرباسیان استقرار سامانه جامع امور گمرکی در دستور کار سازمان قرار گرفت که از طریق این سامانه به تدریج کل فرآیندها و رویهها را تحت پوشش قرار دادیم و به این شکل توانستیم یک بانک جامع از اطلاعات موجود در گمرک ایجاد کنیم.
وی افزود: قابلیتی که سامانه در اختیار سازمان قرار داده این بود که این بانک اطلاعاتیثبت شده جامعیت کامل دارد و ما توانستیم اطلاعات آماری گمرک را در رویههای گمرکی به صورت روزانه بر روی پرتال گمرک بارگذاری کنیم که مورد استفاده و کاربرد تمام سازمانهای دولتی قرار گرفته و اکنون نیز فیلدهای پرکاربرد را بر روی سامانه بارگذاری میکنیم.
وی ادامه داد: البته این امکان وجود دارد که استعلامهای موردی هم در رابطه با آمار و اطلاعات داشته باشیم که مبنای تصمیمسازی بخشهای صنعت و معدن، پتروشیمی و شاخصهای این بخشها را میتوانیم با این آمار و اطلاعات ارزیابی کنیم. مورد دوم کاربرد بانک اطلاعات در رابطه با انجام کنترلهای لازم است که گمرک موظف به این نظارت و کنترل بر محمولههایی است که وارد کشور میشود، طبیعتاً ما بخش سرعت انجام تشریفات را در راهاندازی پنجره واحد تجاری جزو اولویت قرار دادیم و در این راستا یکسری اصلاح فرآیند صورت دادیم که از جمله کاهش ایستگاههای کاری بود از ۷ ایستگاه به ۳ ایستگاه و کاهش اسناد که تمام این اقدامات منجر شد که ما در واردات از ۲۶ روز به ۳ روز زمان را تقلیل دهیم که در صادرات از ۷ روز به ۱ روز رسید.
به گفته وی، کاهش زمان ترخیص منجر به کاهش هزینههاست و براساس اعلام بانک جهانی به ازای هر روز تأخیر در انجام تشریفات یک درصد از ارزش کل کالاها به هزینههای واردات کالا افزوده میشود و با توجه به ارزش ریالی کالاهای وارداتی در سال ۹۴ ما تقریباً چیزی حدود ۲۸ هزار میلیارد تومان صرفهجویی صورت میگیرد.
خیالی تصریح کرد: طبیعتاً با راهاندازی زیر سامانههای این سامانه جامع و پنجره واحد تجارت فرامرزی از قبیل دور اظهاری در رویه واردات، صادرات و ترانزیت کنترل و نظارت به صورت اتوماتیک البته تعامل با سازمانهای همجوار است که تا قبل از این ما تمام مجوزها را به صورت دستی دریافت میکردیم.
وی ادامه داد: از ابتدای سال ۹۳ این سامانه اجرا شد و به تدریج رویهها افزوده شد. اکنون این سامانه به صورت مکانیزه است و حتی تعامل بین کارشناس و مراجعین و ذینفعانمان را در سامانه ثبت میکنیم. این مبنای تجمیع اطلاعات در بانک جامع اطلاعات شد که کاربرد مفید دیگر آن کنترل و نظارت است و برای اینکه ما بتوانیم این نظارت را به صورت مؤثر انجام دهیم از شاخصهای مدیریت ریسک استفاده کردیم.
خیالی گفت: اسنادی که ارائه میشود در واقع با تعامل با سازمانهای همجوار در اختیار ما قرار میگیرد. اسناد مدارکی هستند که ملاک اعتبارسنجی اظهارات اظهارکننده خواهد بود. در صورتی که این اسناد توسط سایر سازمانها صادر شدند و در حالی که خود صاحب کالا و اظهارکننده یکسری اسناد را در اختیار گمرک قرار میدهد برای اینکه ریسک محموله را تشخیص بدهیم. اطلاعات مربوط به بازرسی کالا و گواهی مبدأ که منشأ است در روزهای آتی راهاندازی خواهد شد.
وی گفت: تمام این اسناد به عنوان اسناد ریشه به ما کمک میکنند اظهارات صاحب کالا و اظهارات واردکننده را ارزیابی کنیم طبیعتاً بعد از ترخیص کالا یا در حین انجام تشریفات علاوه بر سامانهها ما در تمام این فرآیندها ما کمک میکنیم به سازمانهای همجوار بحث مدیریت ارز ما میتوانیم تشخیص دهیم که منشأ ارزی برای واردات چه بوده یعنی این کاملاً متصل میشود به اطلاعاتی که در اختیار بانک مرکزی قرار دارد. این تبادل اطلاعات به بانک مرکزی کمک میکند برای شناسایی منشأ ارزی یا بحثی را که در مورد اسناد بانکی داریم.
به گفته وی، اطلاعات مربوط به گشایش اعتبارهای بانکی را از بانک مرکزی دریافت میکنیم، در سامانه اینها را بارگذاری میکنیم و اطلاعات در اختیار ما هست و زمانی که ترخیص کالا صورت میگیرد دقیقاً به بانک مرکزی اعلام میکنیم. این محموله با چه میزان و چه مشخصاتی کالایی ترخیص شده و آیا با آن گشایش اعتباری که انجام شده با اطلاعاتی که در آن اسناد وجود دارد همخوانی دارد یا خیر.
خیالی اظهار کرد: بعد از ترخیص هم به سازمانها کمک میکنیم برای رصد و شناسایی تا قبل از این ما اسناد مهم گمرکی را به صورت کاغذی صادر میکردیم. در حال حاضر با ارسال یک پیامک به بانک اطلاعات گمرک در هر ایست و بازرسی یا هر مرجع نظارتی میتواند اطلاعات کامل محموله را دریافت کند و شناسایی کند که این کالا از مبادی رسمی وارد کشور شده یا خیر. این در کمتر از یک دقیقه صورت میگیرد.
انتهای پیام/