از رده خارج شدن 350 واگن مسافری تا پایان امسال
به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی خبرگزاری آنا، محسن پورسید آقایی امروز در حاشیه مراسم امضای قرارداد سرمایهگذاری در بندر خشک آپرین تهران درباره خرید ریل از روسیه افزود: راهآهن کشور هیچ قراردادی راه با هیچ کشوری در زمینه خرید ریل ندارد و ریلی نیز از روسیه وارد نمیشود.
وی درباره قرارداد سرمایهگذاری بندر خشک آپرین تصریح کرد: در فاز نخست قرارداد برای سرمایهگذاری 30 میلیون دلار به امضا رسید اما با توجه به اینکه آپرین ظرفیت و پتانسیل ده برابری از این میزان دارد بنابراین این سرمایهگذاری پس از دو سال با راهاندازی بندر وارد فازهای بعدی خواهد شد.
مدیر عامل شرکت راهآهن درباره مزایای راهاندازی بندر خشک آپرین در تهران عنوان کرد: راهاندازی این بندر زمان رسیدن کالا به تهران و اطراف آن را که نبض اقتصادی کشور محسوب میشود، کاهش میدهد. همچنین علاوهبر صرفهجویی در انرژی با بکارگیری بندر آپرین شاهد کاهش حمل ونقل ترافیکی خواهیم بود.
پور سید آقایی ادامه داد: بندر آپرین به گونهای طراحی شده که بدون ورود به تهران به کمربندی و آزادراههای اطراف دسترسی دارد و باز از این پس میتواند پس از ورود به این بندر از طریق کامیونها با کارخانههای اطراف وارد شود.
وی درباره اثرگذاری بندر خشک آپرین بر کریدور شمال به جنوب نیز اظهار کرد: اگر بندر آپرین به منطقه ویژه اقتصادی تبدیل شود که این امر در دستور کار است، از این پس صاحبان کالا میتوانند بار خود را تبدیل به احسن کنند و کالاها به کریدور شمال به جنوب صادر شوند.
معاون وزیر راه و شهرسازی اضافه کرد: صنایع تهران و اطراف بخش مهمی از بار و اقتصاد کشور را تامین میکند که تا کنون کالاها عموما با کامیون جابجا میشدند اما از این پس با راهاندازی بندر آپرین علاوه بر کاهش سوخت جادهای و تصادفات عملا یک هزارو 400 کیلومتر بار حمل شده توسط کامیونها با راهآهن جابجا خواهد شد.
وی درباره برنامه راهآهن برای راهاندازی بنادر مشابه بندر خشک آپرین در سایر استانها نیز عنوان کرد: باید بنادر مشابه آپرین در سایر مراکز کشور نیز راهاندازی شود تا بارها از طریق راهآهن وارد استان شده و سپس توزیع شوند. در همین راستا اکنون طرحهای مطالعاتی برای راهاندازی بنادر مشابه آپرین در چند استان در دست پیگیری است.
مدیر عامل شرکت راهآهن درباره اتصال ریلی آستارا- آستارا نیز خاطر نشان کرد: اکنون پل آستارا بر اساس زمانبندیها در حال ساخت است و کار ساخت این بخش در آذربایجان نیز پیش میرود و بر این اساس اتصال آستارا- آستارا تا پایان سال 2016 میلادی به بهرهبرداری خواهد رسید.
انتهای پیام/