جشنواره نشریات دانشجویی؛ کاشت بذر امید برای ایجاد تحولی نوین در آینده رسانه
مجتبی اعتمادمقدم در حاشیه اختتامیه نخستین جشنواره نشریات دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری آنا با توجه به برگزاری این جشنواره اظهار کرد: «در یک نگاه کلی و اجمالی به هر رسانه با سه ضلع پدیدآورندگان، رسانه و مخاطبان روبهروییم و از آنجا که در نشریات دانشجویی، پدیدآورنده و مخاطب، دانشجو و دانشگاهی است، طبیعتا جایگاهی که برای این رسانه انتظار میرود، بسیار والا و تاثیرگذار است.
وی تصریح کرد: «بی شک رسیدن به این جایگاه، تلاش مستمر و مداومی را میطلبد که به اعتقاد من این جشنواره سراسری و برنامههای راهگشای آن، حرکت محکم و گامی فرسنگی برای رسیدن به آن است؛ حرکتی که نمایانگر نگاه صحیح و استراتژیک معاونت دانشجویی فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی است.»
این پیشکسوت روزنامهنگاری و عرصه رسانه خاطرنشان کرد: «بیشک شناخت منطبق با واقعیت و تجربه گرانسنگ دکتر سیدطه هاشمی و دکتر حبیبالله اسماعیلی مسئولان معاونت دانشجویی فرهنگی دانشگاه در حوزه رسانه مهمترین عامل موفقیت این جریان گسترده رسانهای بوده است.»
عضو پیشین شورای سردبیری روزنامه ایران معتقد است در روزگار کنونی که مطبوعات کشور با توجه به ظهور فنآوری نوین ارتباطی دچار چالشهای اساسی شدهاند و ویژگی «آنلاین» بودن، خصلت «تعاملی» داشتن، فرصت «فرامتن» ایجاد کردن و بسیاری از امکاناتی که ارمغان اینترنت برای انسان امروزی است، میدانداری را برای اصحاب رسانه تنگ و دشوار کرده است.
وی ادامه داد: «این حرکتهای دانشجویی میتواند بذر امید را برای ایجاد تحولی نوین در آینده رسانهها بکارد، مشروط به آنکه گامهای نخست صحیح برداشته شود و در این رابطه چندنکته که شاید برای رسیدن به فرجام نیک به این جریان رسانه ای کمک کند، لازم و ضروری است.»
این پیشکسوت روزنامهنگاری در این باره خاطرنشان کرد: «نخست آنکه همت اصلی پدیدآورندگان این نشریات باید معطوف بر کار تولید باشد و از آفت «کپی پیست» پرهیز شود؛ نشریات دانشجویی از آنجا که برآمده از محیط دانشگاه است باید به اصول روزنامهنگاری آشنا و پایبند باشند. از خبر، گزارش، گفتوگو و ... صحیح استفاده شود و پدیدآورندگان آشنا به تیترنویسی، لیدنویسی و...باشند.»
اعتمادمقدم افزود: «دیگر آنکه بحث منابع، در همه زمینههای خبری مدنظر روزنامهنگاران دانشجو باشد و همیشه به این مساله توجه داشته باشند که مهمترین تفاوت خبر با شایعه وجود و یا نبود منبع است.»
وی تاکید کرد: «از آنجا که مخاطب این نشریات بیشتر دانشجو و قشر جوان هستند، زیبایی نشریه، عواملی مانند صفحه آرایی و طراحی و گرافیک باید مورد توجه مسئولان نشریات و پدیدآورندگان قرار گیرد.»
این روزنامهنگار، مهمترین عامل تمایز نشریات دانشجویی با رسانهها و نشریات دیگر را وجه محتوایی آن دانست و خاطرنشان کرد: «معتقدم نشریات دانشجویی باید تاثیرگذار، نوآور و پیشرو باشند و برای رسیدن به این کمال باید در مرحله نخست مقابل آسیبها، نابهنجاریها و مشکلات اجتماعی احساس مسئولیت کنند و در واقع مسئولان نشریات دانشجویی انگیزه اصلی کار خود را خدمت اجتماعی بدانند.»
عضو پیشین شورای سردبیری روزنامه ایران تاکید کرد: «یکی از راههای رسیدن به این جایگاه توجه و تمرکز به روزنامهنگاری تحقیقی است، روزنامه نگاری که با وجود قدمت نزدیک به دویست سال، متاسفانه هنوز آن طور که شایسته بوده در کشور ما به آن توجه نشده است.»
این پژوهشگر اجتماعی ابراز امیدواری کرد تا این جشنواره آغازی برای گسترش کار حرفهای در عرصه رسانه باشد و اطمینان داد که قشر دانشجو مستعدترین قشر اجتماعی است که توانایی این تغییر بزرگ را دارد.
انتهای پیام/