دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
24 شهريور 1395 - 17:42

تالیف کتاب «ریز شبکه‌ها و بهره‌برداری بهینه از آنها» با همکاری هیات علمی واحد نراق

کتاب «ریز شبکه‌ها و بهره‌برداری بهینه از آنها» با همکاری ومشارکت دکتر سید محمد شریعتمدار عضو هیات علمی و استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد نراق و مهندس سید مرتضی مقیمی برای نخستین بار از سوی انتشارات اندیشه جاویدان به چاپ رسید.
کد خبر : 118123

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا، در مقدمه کتاب «ریز شبکه‌ها و بهره‌برداری بهینه از آنها» آمده است: «مفهوم تجمیع واحدهای نیروگاهی کوچک و متوسط برق در شبکه‌های توزیع به عنوان مولد برق جایگزین، به یک واقعیت جهانی تبدیل شده است. ملاحظات اجتماعی و سیاسی که بکارگیری منابع تجدیدپذیر را ترویج می‌دهند، موجب گسترش مقیاس بزرگ تولیدات توزیع شده (پراکنده) برق در سیستم‌های قدرت شده است. این نمونه با افزایش نگرانی در مورد انتشار گازهای گلخانه‌ای و نیاز به برطرف کردن هزینه‌های غیرضروری انتقال و توزیع آن قوت گرفته است. بنابراین، چنین انتظار می‌رود که تولید پراکنده به طور ذاتی دارای سهم چشمگیری در شبکه‌های توزیع الکتریکی برق در آینده‌های نزدیک خواهد داشت. همچنین، بکارگیری منابع تولید پراکنده به طور ذاتی دارای تعدادی فواید فنی، زیست محیطی و اقتصادی برای مصرف کنندگان خواهند بود و این به علت نزدیکی مکان آنها به مصرف کنندگان برق و انرژی است.»


در ادامه مولفان این کتاب با توجه به ضرورت و اهمیت ریز شبکه‌ها و لزوم بهره‌برداری بهینه از آنها، نوشته‌اند: «مهندسان انرژی و برق، دانشگاهیان و پژوهشگران مشکلات مربوط بـه کاهش منابع سوخت فسیلی، بازده انرژی پایین و آلودگی‌های زیست محیطی را در همه جا مورد سنجش و ارزیابی قرار می دهند. با توجه به نیاز روزافزون جوامع مختلف به مصرف برق، طراحی و نصب نیروگاه‌های برق و نیز وقت زیادی که صرف احداث نیروگاه‌های بزرگ می شود لزوم استفاده از سیستم هایی با عنوان سیستم های تولید پراکنده که در اندازه کوچک و نزدیک به محل مصرف هستند را بیشتر نمایان می کند. از طرفی، توسعه سیستم‌های قدرت به عنوان بزرگ‌ترین و پیچیده‌ترین صـنعت موجود جهـان بسیار شگفت انگیز است. اما اکنون شبکه‌های الکتریکی در ابتدای یک دوران تحول اساسی هستند. در این میان در سال‌های اخیر، ریز شبکه‌ها که خود مجموعه‌ای از همین سیستم‌های تولید پراکنده هستند مورد توجه خاص پژوهشگران قرار گرفته‌اند، بطوریکـه همـایش ها، کنگره‌ها و بودجه های تحقیقاتی زیادی به این موضوع جدید اختصاص داده شده است. در واقـع، ریزشبکه‌های برق به عنوان شبکه‌های ولتاژ پایین و ولتاژ متوسط، با داشتن مزایا و توانایی‌های موجود در خود، می‌توانند مجموعه‌های از مزایای کلان و عمده را برای شبکه توزیع سراسری برق در بیشتر مناطق دنیا با بهبود بازده انرژی، کیفیت توان، پایداری و قابلیت اطمینان برای رضایت مشتریان و مشترکان نهایی خود فراهم کنند.»


با توجه به این نیاز روزافزون به انرژی الکتریکی و در نتیجه نفوذ منابع تولید پراکنده در شبکه های توزیع، موضوع کنترل و نحوه عملکرد ریزشبکه‌ها بسیار حائز اهمیت می‌شود. این کتاب سعی بر آن دارد تا با معرفی همه جانبه مزایا و معایب سیستم‌های تولید پراکنده، ریزشبکه‌ها و بیان اجزای ساختاری آن، به بررسی بهره‌برداری بهینه از ریزشبکه‌ها و چگونگی کنترل آنها بپردازد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته