دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
24 شهريور 1395 - 08:40
همراه با 33 پایگاه علم و دانش در کشور/ 14

دانشگاه آزاد اسلامی استان مرکزی در یک نگاه

استان مرکزی به عنوان پایتخت صنعتی ایران تقریباً در مرکز ایران قرار دارد. بزرگترین شهر و مرکز استان مرکزی شهر اراک است. در روزگار کهن این شهر عراق نام داشت که در زمان تسلط اعراب بر ایران عراق عجم نامیده و شامل بسیاری از استان‌های همجوار امروزی می‌شد.
کد خبر : 117795

به گزارش خبرنگار آنا، این استان از شمال به استان‌های تهران، البرز و قزوین، از غرب به استان همدان، از جنوب به استان‌های لرستان و اصفهان و از شرق به استان‌های تهران، قم و اصفهان محدود است. این استان با مساحتی معادل ۲۹٬۵۳۰ کیلومتر مربع حدود ۱٬۸۲ درصد از مساحت کل کشور را به خود اختصاص داده‌است. بر اساس آخرین تقسیمات کشوری، استان مرکزی دارای ۱۲ شهرستان، ۲۳ بخش، ۳۲ شهر، ۶۶ دهستان و ۱٬۳۹۴ آبادی دارای سکنه و ۴۶ آبادی خالی از سکنه‌است مرکز این استان شهر اراک است. جمعیت استان طبق آخرین سرشماری نفوس و مسکن در سال ۱390 بالغ بر1413959 بوده‌است که 83.8 درصد جمعیت باسواد هستند.


شهرستانهای این استان عبارت‌اند از: اراک، محلات، ساوه، تفرش، خمین، فراهان، دلیجان، شازند، آشتیان، کمیجان، زرندیه و خنداب.


نخستین دانشگاه آزاد اسلامی استان مرکزی به همت مسئولان محلی در 19 دی 1363 درشهر اراک راه‌اندازی شد و فعالیت رسمی علمی خود را از مهر سال 1364 با پذیرش 600 دانشجو از طریق آزمون سراسری در 10 رشته تحصیلی آغاز کرد.



امروز دانشگاه آزاد اسلامی بعد از گذشت بیش از 3 دهه به عنوان نخستین انتخاب داوطلبان برای ادامه تحصیل و کسب مدارک معتبر در نظام آموزش عالی در استان و کشور است.


دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک اکنون با رتبه جامع( **) - 30سال سابقه فعالیت علمی، آموزشی، فرهنگی و پژوهشی و با دارا بودن بیش از 20 هزار دانشجو- 201 رشته- مقطع تحصیلی شامل 33 رشته –گرایش در مقطع دکترای تخصصی، 61 رشته-گرایش در مقطع کارشناسی ارشد، 88 رشته در مقطع کارشناسی پیوسته و ناپیوسته و 19 رشته در مقطع کاردانی - 6 دانشکده مصوب شامل: دانشکده فنی و مهندسی، دانشکده علوم پایه، دانشکده علوم انسانی، دانشکده مدیریت، دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی و دانشکده پرستاری و مامایی در دو سایت مجزا به نام های شهرک دانشگاهی امیرکبیر و مجتمع آموزشی قائم‌مقام فراهانی در 120 هزار متر مربع فضای آموزشی ـ رفاهی، 350 عضو هیات علمی تمام وقت ، بیش از 70هزار فارغ‌التحصیل، خدمات ارزشمندی را به جامعه علمی کشور عرضه داشته و دستاوردهای شایان توجهی را در سطح ملی و بین‌المللی کسب کرده است.



نمایی از دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک


دانشگاه آزاد اسلامی استان مرکزی مشتمل بر 12 واحد و 4 مرکز آموزشی شامل دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک بارتبه جامع دوستاره، ساوه با درجه بزرگ و واحدهای خمین، آشتیان، تفرش،دلیجان، محلات، نراق، جاسب، زرندیه، فراهان و کمیجان با درجه کوچک و مراکز شازند، مهاجران، آستانه و خنداب است و با دارا بودن 45هزار و 208دانشجو در 909رشته محل در این استان مشغول به فعالیت علمی فرهنگی است.



نمایی از مسجد دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساوه



دانشگاه آزاد اسلامی واحد محلات


در واحدها و مراکز دانشگاه آزاد اسلامی در استان مرکزی در مجموع 1282نفر کارمند و867عضو هیات علمی شامل مربی، استادیار و دانشیار و استاد و بیش از1400 نفر مدرس مدعو مشغول به فعالیت هستند.


تاکنون بیش از 162000 نفر از واحد‌ها و مراکز دانشگاهی استان مرکزی فارغ‌التحصیل شده‌اند.



سردر دانشگاه آزاد اسلامی واحد تفرش (پروفسور حسابی)


در مجموع این واحدها 45208 نفردانشجو در مقاطع تحصیلی دکتری تخصصی، کارشناسی ارشد، کارشناسی پیوسته و ناپیوسته و کاردانی پیوسته و ناپیوسته مشغول به تحصیل هستند که از این تعداد7047نفر کاردانی، 18364نفر در مقطع کارشناسی، 18412نفر در مقطع کارشناسی ارشد و 1385 نفردر مقطع دکتری مشغول به تحصیل هستند.



دانشگاه آزاد اسلامی واحد آشتیان


نسبت استاد به دانشجو در واحدها و مراکز دانشگاه آزاد اسلامی: 1 به 30، سهم دانشگاه آزاد اسلامی از کل دانشجویان استان (به درصد): 45 درصد، مساحت کل واحدها و مراکز آموزشی استان مرکزی 923 هکتار است.


در استان بالغ بر55867مترمربع از مساحت دانشگاه به فضای آزمایشگاهی و کارگاهی تعلق دارد.



دانشگاه آزاد اسلامی واحد خمین


تعداد کل مقالات علمی و پژوهشی استان: 3470 (isi.isc) و...ازبدوتأسیس دانشگاه های آزاداسلامی استان.


استان مرکزی از جمله استان‌های نخبه پرور کشور است. تعداد مفاخر کشور بیش از ۴۵۰۰ نفر هستند که یک چهارم (۱۱۰۰ نفر) مربوط به استان مرکزی است و این امر نشانگر اهمیت خطه این استان در فرهیخته پروری است از این رو به این استان لقب بهشت مفاخر، سرزمین آفتاب و پایتخت مفاخر و مشاهیر را داده‌اند.



دانشگاه آزاد اسلامی واحد دلیجان



دانشگاه آزاد اسلامی واحد نراق



انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب