دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
20 فروردين 1394 - 11:25

بزرگداشت پدر آئین دادرسی کیفری ایران در واحد اهر برگزار شد

آئین بزرگداشت مقام علمی و معنوی پدر آئین دادرسی کیفری ایران در محل زادگاه خود اهر برگزار شد.
کد خبر : 11753

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا، به همت دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهر روز چهارشنبه ۱۹ فروردین ۱۳۹۴ آئین بزرگداشت مقام علمی و معنوی پروفسور محمود آخوندی پدر آئین دادرسی کیفری و حقوق جزای نوین ایران در محل دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهر برگزار شد.


در این مراسم که مسئولان و قضات و استادان و دانشجویان و شاگردان آن استاد فقید و هچنین همسر و فرزندان آن پرفسور نیز حضور داشتند مقام علمی و معنوی استاد آخوندی گرامی داشته شد.


استاد پروفسور محمود آخوندی اصل در بیستم اسفند ۱۳۱۲ هجری شمسی در شهرستان اهر دیده به جهان گشود، تحصیلات ابتدایی، متوسطه و دوره مقدماتی خود را در اهر و تبریز گذراند. سپس وارد دانشکده حقوق دانشگاه تهران شد و در سال ۱۳۴۰ از دانشگاه نیوشاتل سوئیس درجه دکترای PHD گرفت و در بازگشت به وطن با دادیاری، بازپرسی، ریاست دادگاه جنحه و جنایی، مدیر مسئولی هفته نامه و مجله دادگستری، مستشار اداره حقوقی و تدوین قوانین، نماینده دادگستری در کمیسیون عرایض شورای ملی و مجلس سنا و آموزش قوه قضائیه سمت‌های مختلف قضایی داشت و همزمان با تدریس دردانشکده‌های حقوق شهید بهشتی از سال ۱۳۴۴ و چندین دانشگاه معتبر ایران از جمله شهید مطهری و امام صادق (ع)، تربیت مدرس، تهران، مفید قم، پردیس قم، علوم قضایی، دانشگاه رضوی مشهد، دانشگاه‌های آزاد تهران مرکز، شمال، علوم تحقیقات، اراک، نراق، نجف آباد، اهر، سمنان و آموزش دادگستری تاکنون به تربیت صد‌ها مدرس، دادرس و پژوهشگر اهتمام ورزیده‌ بود.


راهنمایی بیش از ۸۰۰ رساله دکترا و کار‌شناسی ارشد و افزودن بر ۱۰۰ مقاله علمی و ریاست گروه حقوق و جرم‌شناسی دانشگاه قم و تدوین هفت جلد کتاب آئین دادرسی کیفری از خدمات وی بود.


مردم مرحوم آخوندی، که هنگام وفاتش ۸۱ سال داشت را پدر حقوق جزای نوین ایران می‌دانستند و مجموعه ۷ جلدی آئین دادرسی کیفری از مهم‌ترین تألیفات این استاد است که طی سال‌ها مطالعه در کشورهای مختلف جهان و تحقیق در روش‌های آئین دادرسی کیفری آن‌ها نزدیک به نیم قرن اشتغال به امر قضا و تدریس در دانشکده‌های حقوق تهیه شده است.


استاد در سال ۱۳۹۳ مجموعه آئین دادرسی کیفری را به صورت دایره المعارف با تلاش شبانه روزی و لحاظ قانون سال ۱۳۹۲ همراه به صورت جامع تألیف کرده و به جامعه حقوقی کشور تقدیم کردند.
نماینده نظارت و ارزشیابی قضات استان آذربایجان شرقی، در این حاشیه این مراسم پروفسور آخوندی را پدر آئین دادرسی کشور نام برد که بعد از انقلاب شکوه‌مند جمهوری اسلامی در مستشاری حقوقی قوه قضائیه با تألیفات خود نقش تأثیرگذاری را در حوزه حقوقی داشته و عمده کتاب‌های حقوقی این استاد فقید در زمینه آئین دادرسی کیفری است که درباره نحوه رسیدگی در محاکم قضایی دادسرا‌ها و دیوان عالی کشور مورد استفاده قرار می‌گیرد.


عبدالحسین نواپور، با توجه به تألیفات ارزشمند این استاد مبرز حقوق کتاب آئین دادرسی کیفری کشوری در ۱۰ جلد، کتاب تأثیر سنت‌ها در قوانین جزای ایران و کتاب نیم قرن در دادگستری را از کتب ارزشمند این استاد و قاضی مبرز کشوری عنوان کرد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب