دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
19 فروردين 1394 - 16:14
در جشن میلاد «بانوی کوثر» واحد اسلامشهر

دهنوی: روابط پیش از ازدواج، آسیب‌زا و تهدیدکننده بنیان خانواده است

کار‌شناس امور خانواده و جوانان تصریح کرد: روابط پیش از ازدواج، آسیب‌زا و تهدیدکننده بنیان خانواده است.
کد خبر : 11656

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا، همزمان با فراسیدن سالروز میلاد با سعادت حضرت طاهره صدیقه، فاطمه زهرا (س)، جشن میلاد «بانوی کوثر»، با هدف بزرگداشت مقام زن و ترویج الگوهای دینی و اسلامی در بین جوانان و بویژه دانشجویان، به همت کانون‌های دانشجویی زیر نظر معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اسلامشهر در سالن اجتماعات این واحد دانشگاهی برگزار شد.



5 شرط در برقراری ارتباط با فرد نامحرم


حجت‌الاسلام حسین دهنوی در ادامه جشن میلاد «بانوی کوثر» دانشگاه آزاد اسلامی واحد اسلامشهر، با تبریک میلاد باسعادت حضرت زهرای اطهر (س)، با توجه به ضرورت انتخاب صحیح برای شناخت پیش از ازدواج اظهار کرد: ازدواج آگاهانه و پرهیز از روابط نادرست پیش از تشکیل زندگی مشترک، استحکام بنیان خانواده و آرامش در زندگی را به دنبال دارد.


وی با توجه به نظر علما و بزرگان دین درباره روابط پیش از ازدواج و یا ارتباط بین دو فرد نامحرم، گفت: این نوع ارتباطات فی‌نفسه دارای اشکال نیست اما نیازمند شرایط و حدودی است که رعایت آن معمولاً برای همه‌ افراد امکان‌پذیر نبوده و منجر به آفت‌ها و آسیب‌هایی برای طرفین می‌شود.








دهنوی: اگر ارتباط بین زن و مرد پیش از ازدواج صحیح نبوده و عمل حرامی صورت گرفته باشد در صورت قطع این ارتباط و ایجاد ناراحتی برای طرفین، خداوند نظر رحمت خود را بر می‌گرداند و فرد دچار غم و اندوه و افسردگی مزمن می‌شوند

دهنوی شرایط ارتباط را در پنج حوزه بیان و تصریح کرد: پرهیز از نگاه به قصد لذت، استفاده نکردن از کلمات احساسی و عاطفی و نداشتن خلوت از جمله مواردی است که هر دو طرف باید در رعایت آن دقت لازم را داشته باشند.


وی دو شرط دیگر در برقراری ارتباط با فرد نامحرم را به دلیل خصوصیات ذاتی بانوان ویژه آنان دانست و گفت: آهنگین سخن گفتن زنان و خنده بلند مهم‌ترین عامل در ایجاد آسیب در روابط است و شرع هم آن را نادرست و دارای اشکال می‌داند.


نویسنده کتاب «گلبرگ‌های زندگی» با بیان اینکه بنای اسلام بر ممنوعیت مطلق در ایجاد روابط میان زن و مرد نیست، گفت: از دیدگاه دین مبین اسلام و شارع مقدس محدودیت‌هایی در این نوع ارتباط بیان‌ شده که رعایت آن، طرفین را از آفت‌ها مصون داشته و اگر این ارتباط به قصد ازدواج برقرار شود، استحکام بنیان خانواده در آینده را هم تضمین می‌کند.


دهنوی ناتوانی زوجین در ابراز محبت، ایجاد بدگمانی به طرف مقابل و نادیده گرفتن شاخص‌ها و ملاک‌های ازدواج را از مهم‌ترین آسیب‌های ارتباط پیش از ازدواج برشمرد و افزود: در صورتی که این نوع ارتباط به ازدواج منتهی نشود به دلیل دلبستگی‌های ایجاد شده، افراد دچار احساس شکست عشقی شده و از مسیر صحیح زندگی منحرف می‌شوند.


وی با توجه به اینکه در دو نوع از مصیبت‌ها، افسردگی و ناامیدی مزمن پدیدار می‌شود، تصریح کرد: افراد در فقدان یکی از نزدیکان درجه اول و یا فقدان معشوق و معشوقه به افسردگی مبتلا می‌شوند که بر اساس آموزه‌های دینی و روایی، خداوند همواره پیش از مصیبت از دست دادن نزدیکان به افراد صبر و تحمل آن را عطا می‌کند.


دهنوی افزود: اگر ارتباط بین زن و مرد پیش از ازدواج صحیح نبوده و عمل حرامی صورت گرفته باشد در صورت قطع این ارتباط و ایجاد ناراحتی برای طرفین، خداوند نظر رحمت خود را بر می‌گرداند و فرد دچار غم و اندوه و افسردگی مزمن می‌شوند.


این کار‌شناس امور خانواده و جوانان، احساس گناه و ترس و اضطراب از آشکار شدن ارتباطات قطع‌ شده را از آفت‌های ارتباطات نادرست پیش از ازدواج بیان کرد و گفت: افراد باید با رعایت حدود در برخورد با جنس مخالف و استفاده از روش‌های عاقلانه برای ازدواج، سلامت و پاکی عشق در زندگی آینده خود را تضمین کنند.


وی سخنان خود را با پاسخگویی به سوالات دانشجویان در زمینه ازدواج و روابط پیش از ازدواج به انتها رساند.



جایگاه والای زن در دین مبین اسلام بیانگر این حقیقت است که بانوان باید به زن بودنِ خود ببالند


دکتر محمودرضا اسفندیار با تبریک میلاد فرخنده حضرت زهرا (س) و میلاد با برکت بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران، حضور و وجود نازنین حضرت زهرا (س) را مایه فخر و مباهات همه مسلمانان و خصوصاً شیعیان دانست و با توجه به ابعاد شخصیتی حضرت فاطمه زهرا (س) گفت: قطعاً حضرت فاطمه زهرا (س)، به تعبیر شریف قرآن،‌‌ همان کوثری است که نورانیت پیامبر اکرم (ص) و معنویت علوی به واسطه وجود مقدس ایشان تداوم پیدا کرده است.








اسفندیار: نمونه‌های بسیار زیادی در ادیان باستانی مشهود است که در آن‌ها زن جایگاهی دون و پایین داشته، لیکن در دین مبین اسلام، از ابتدا به زن نگاهی ویژه، همراه با عزت و احترام وجود داشته و برای وی جایگاه والایی در نظر گرفته شده است

وی با تاکید به ابعاد سیاسی‌ و اجتماعی‌ و جهادی آن بانوی بزرگوار و با توجه به شخصیت‌ ممتاز و برجسته ایشان، افزود: شخصیت‌ زهرای‌ اطهر، در ابعاد سیاسی‌- اجتماعی‌ و جهادی، شخصیت‌ ممتاز و برجسته‌ای‌ است، که‌ نه تنها همه‌ زنان‌ مبارز، انقلابی‌ و سیاسی‌ عالم‌ می‌توانند از زندگی‌ کوتاه‌ و پرمغز او درس‌ بگیرند، بلکه ایشان الگوی کامل و بی‌بدیلی برای تمام مردان جهان و بویژه مسلمانان و شیعیان نیز هستند.


رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد اسلامشهر در ادامه به مقایسه تطبیقی جایگاه زن در ادیان الهی و باستانی پرداخت و با توجه به برخی ادیان و آئینها، گفت: ادیان مختلف غالباً متعلق به دوران سنت هستند که در آن دوران به دلیل غلبه مرد سالاری، همواره زن موجودی درجه دوم به حساب آمده و یک انسان درجه دوم محسوب می‌شد، یا بعضاً حتی زن را در دایرهٔ انسان بودن ندانسته و وی را موجودی اهریمنی می‌دانستند.


دین مبین اسلام؛ زن را در عالیترین مرتبه انسانیت قرار داده و او را یک چهره کامل معرفی می‌کند


اسفندیار افزود: نمونه‌های بسیار زیادی در ادیان باستانی مشهود است که در آن‌ها زن جایگاهی دون و پایین داشته، لیکن در دین مبین اسلام، از ابتدا به زن نگاهی ویژه، همراه با عزت و احترام وجود داشته و برای وی جایگاه والایی در نظر گرفته شده است.


رئیس واحد اسلامشهر ادامه داد: قرآن به صراحت زن و مرد را از یک نفس واحده می‌داند، اسلام، زن را در عالیترین مرتبه انسانیت قرار داده و او را یک چهره کامل معرفی می‌کند.


وی خاطرنشان کرد: اگر نگاه تطبیقی داشته باشیم این نکته بسیار ظریف و مهمی است و بانوان باید به زن بودنِ خود ببالند.


اسفندیار از جایگاه والای حضرت فاطمه زهرا (س) در عرفان سخن گفت و با توجه به برخی از اسرار وجود آن حضرت، ابراز امیدواری کرد: امید است تا با آشنایی کامل و درک صحیح ابعاد شخصیتی ایشان، بیش از پیش از عطر ملکوتی زهرای اطهر (س) و اهل بیت عصمت و طهارت (ع) برخوردار باشیم.


این مراسم که با شعر خوانی استاد ولی الله کلامی زنجانی، شاعر برجسته آئینی کشور و نیز اجرای موسیقی و سرود از سوی مهدی قربانی خواننده محبوب و جوان کشور ادامه داشت، با قرعه کشی و اهدای کمک هزینه سفر زیارتی مشهد مقدس به ۱۴ نفر از حاضران خاتمه یافت.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته