دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
19 فروردين 1394 - 14:18

نگاه رویترز به سفر محمد جواد ظریف به پاکستان

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران روز چهارشنبه به پاکستان می‌رود تا این کشور را به عدم پذیرش درخواست ائتلاف سعودی برای پیوستن به جنگ علیه یمن، ترغیب کند.
کد خبر : 11655

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا، خبرگزاری رویترز در مقاله‌ای به قلم «کاترین هورلد» می‌نویسد نخست وزیر پاکستان «نواز شریف» روز سه‌شنبه از ایران برای مذاکره جهت مسائل امنیتی در خصوص یمن و پیوستن پاکستان به ائتلاف سعودی دعوت به عمل آورده‌است.


به گفته رویترز، محمد جواد ظریف بارها خواستار حل بحران یمن از مجرای مذاکره و نه گزینه نظامی شده‌است اما برخی دیگر کشورها را ایران را متهم می‌کنند که از این بحران در جهت گسترش نفوذ خود در منطقه بهره می‌برد.


وزیر امور خارجه ایران ماه گذشته گفت:« همه کشورها باید با یکدیگر در جهت برقراری ثبات و ممانعت از افزایش ناامنی در منطقه همکاری کنند».


ایران و عربستان سعودی دو قدرت رقیب در خاورمیانه هستند.


ماه گذشته، ائتلافی به سرکردگی عربستان سعودی حملات شدید هوایی علیه پیکارجویان حوثی که گفته می‌شود متحد ایرن هستند را شروع کرد. عربستان سعودی و یمن دارای مرز مشترکی هستند که سعودی بیم آن دارد بی‌ثباتی را به خاک کشورش منتقل کند.


کشور پاکستان از روز دوشنبه به بررسی امکان پیوستن به ائتلاف سعودی پرداخته اگرچه قاکثریت اعضای پارلمان پاکستان معتقدند این کشور نباید برای عربستان نیروهایی بفرستد که علیه یمن از آنها بهره ببرد.


اگرچه گروه‌های بسیاری وارد بحران پیچیده یمن شده‌اند اما پاکستان نگران آن است که این بحران منتهی به جنگی میان ایران و عربستان شده و شعله آن پاکستان را نیز در بر بگیرد.


پاکستان مرز مشترک طولانی و کوهستانی با ایران دارد، ایران پیشنهاد احداث خط لوله انتقال گاز به پاکستان را ارائه داد که به دلیل کمبود سرمایه پاکستان و مسئله تحریم‌هایی که علیه ایران از سوی آمریکا اعمال شد، معلق مانده‌است.


نخست‌وزیر پاکستان، نواز شریف اظهار داشته از «تمامیت ارضی» عربستان سعودی دفاع می‌کند اما از نحوه این دفاع چیزی نگفته است. نواز شریف روز سه شنبه اعلام کرد ایران نیز باید در این مباحثه حضور داشته باشد.



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته