کتاب در مدارس باید از حاشیه به متن بیاید
به گزارش گروه فرهنگی آنا و به نقل از روابط عمومی معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، آیین گشایش نوزدهمین دوره «50 هزار نمایشگاه در 50 هزار مدرسه» با حضور سید عباس صالحی؛ معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، حمیدرضا کفاش؛ معاون فرهنگی و پرورشی وزارت آموزش و پرورش، جمعی از معاونان و مشاوران و اهالی فرهنگ و رسانه روز سهشنبه(16 شهریورماه) در اردوگاه شهید باهنر گشایش یافت.
سید عباس صالحی در آغاز این مراسم با اشاره به اهمیت ترویج کتابخوانی در مدارس کشور عنوان کرد: اگر فرهنگ کتاب و کتابخوانی بخواهد در کشور گسترش یابد که در صحبتهای رهبر معظم انقلاب بارها به آن اشاره شده است، یکی از کانونهای اصلی آن مدارسهها و آموزش و پرورش است.
وی افزود: سه کانون خانواده، مدرسه و رسانه در بحث کتاب و کتابخوانی نقش اصلی را بر عهده دارند. از این رو در دوره فعلی و با همین نگاه توجه ویژهای به وزارت آموزش و پرورش شده است. 13 میلیون دانشآموز در کشور وجود دارند و با توجه به جامعهپذیر بودن و ارتباط این قشر با جامعه مرتبط، تقریبا نیمی از جامعه ایران را دانشآموزان و خانوادههای آنها تشکیل میدهند. از این رو آموزش و پرورش یک نهاد اصلی برای گسترش کتاب و کتابخوانی محسوب میشود.
صالحی ضمن تاکید بر گسترش دسترسی به کتاب در مدارس گفت: در چند سال گذشته تلاش کردیم دسترسی به کتاب را وسیعتر کنیم تا دانشآموزان سراسر کشور راحتتر با کتاب ارتباط برقرار کنند و در این راستا چندین اقدام انجام شده است. این جمعیت با این پتانسیل، یک جمعیت و یک فضای در اختیار است که یک ویترین برای نمایش کتاب و فرهنگ سازی در این حوزه محسوب میشود.
معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به تجهیز کتابخانهها در مقطع مدارس ابتدایی گفت: با این اقدام کتاب در معرض دید دانشآموزان ابتدایی قرار گرفت تا از این طریق به گسترش فرهنگ کتابخوانی کمک کند. البته این یک ضلع جدیدی از اقدامات مشترک معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و معاونت فرهنگی و پرورشی آموزش و پرورش بود.
صالحی ادامه داد: با همین نگاه کتابخانههای مدارس مناطق مرزی و مناطق محروم تجهیز شدند تا افرادی که در نقاط دور نیز زندگی میکنند در تعامل با کتاب قرار گیرند. حوزه سوم فعالیت مشترک وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و وزارت آموزش و پرورش، تجهیز کتابخانههای مدارس خارج از کشور بود.
وی توضیح داد: یک مشکل هویتی در میان دانشآموزان ایرانی خارج از کشور وجود دارد و به منظور کمک به رفع این مشکل تلاش شد تا از طریق تجهیز کتابخانهها گامی در این راستا برداشته شود.
وی ادامه داد: البته اضلاع دیگری نیز میتوان به این اقدامات اضافه کرد و فرصتهای دیگری ایجاد کرد. برای نمونه ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استانها نزدیک به 30 درصد از کتابهای خود را که از هیات انتخاب و خرید کتاب دریافتکردهاند، به کتابخانههای مدارس اهدا کردهاند.
صالحی اظهار داشت: از سال 93 تا 95 قریب به دو میلیارد تومان در تجهیز کتابخانهها به مدارس ابتدایی کمک کرده ایم. همچنین 87 میلیارد ریال به تجهیز کتابخانههای مدارس کمک شده که این کمک به صورت اهدای 19 هزار عنوان در قالب 656 هزار جلد کتاب به مدارس بوده است.
وی ادامه داد: همچنین 7 درصد از اعتبارات مستقیم تخصیص یافته به معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به مدارس اختصاص داده شده که این موارد نشان دهنده آن است که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی توجه ویژهای به کتاب و کتابخوانی در مدارس دارد.
صالحی با اشاره به تخصیص بن خرید کتاب به دانشآموزان برای اولین بار در بیست و نهمین نمایشگاه کتاب تهران گفت: امسال برای اولین بار بن خرید کتاب به دانشآموزان تعلق گرفت که نقطه شروعی بود و امیدواریم در سالهای آینده تداوم داشته باشد.
معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از هماهنگی با کانون نویسندگان کودک و نوجوان به منظور اعزام نویسنده به مدارس استانهای کشور خبر داد و گفت: با این روش ارتباط مستقیمی میان نویسنده و مخاطب برقرار میشود که به تعمیق کتابخوانی کمک میکند. همچنین باشگاه کتابخوانی در استانهای کشور ایجاد شده است که یکی از کانونهای آن میتواند مدارس باشد و کمکهایی نیز از مدارس در استانها گرفته شده است.
وی در پایان تاکید کرد: اضلاع در دسترس قرار دادن کتاب، تجهیز کتابخانهها و ارایه بن کارت خرید کتاب به دانشآموزان به ضلع چهارمی نیازمند است که همانا توجه به جایگاه کتاب در نظام آموزش و پرورش است. به عبارت دیگر کتاب باید در متن برنامههای آموزش و پرورش باشد نه حاشیه. رویکرد تک کتابی باید در مدارس خارج شود کتابهای آزاد و متنوع در دسترس دانشآموزان قرار گیرد.
صالحی افزود: این حلقه مهمی است و اگر نباشد نمیتوانیم به گسترش کتابخوانی کمک کنیم. باید تلاش کنیم دانشآموزان را با رسانه عبوسی همچون کتاب که این روزها از جانب رسانههای خوش آب و رنگ تهدید میشود، آَشتی دهیم.
حمیدرضا کفاش معاون فرهنگی و پرورشی وزارت آموزش و پرورش نیز در این نشست عنوان کرد: خوشبختانه با کمکهایی که از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی انجام شده است، نُرم کتاب به 9 کتاب برای هر دانشآموز رسیده است که رقم خوبی است. در حال حاضر در کشورهای پیشرفته این نُرم نزدیک 20 تا 17 کتاب برای هر دانشآموز است.
وی افزود: خوشبختانه با پیگیریهای دوستان امسال نوزدهمین دوره «50 هزار نمایشگاه در 50 هزار مدرسه» برگزار میشود و هفت هزار عنوان کتاب از 400 ناشر برای حضور در این نمایشگاهها انتخاب شده است.
بر اساس این گزارش، در پایان این نشست سید عباس صالحی؛ معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، حمیدرضا کفاش؛ معاون فرهنگی و پرورشی وزارت آموزش و پرورش به طور نمادین یکی از نمایشگاههای کتاب را افتتاح کردند.
انتهای پیام/