دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
16 شهريور 1395 - 16:58

تالیف کتاب «اخلاق مهندسی کاربردی» از سوی هیات علمی واحد نراق

کتاب «اخلاق مهندسی کاربردی» از سوی دکتر سیدمحمد شریعتمدار عضو هیات علمی و استادیار گروه مهندسی برق دانشگاه آزاد اسلامی واحد نراق برای نخستین بار از سوی انتشارات اندیشه جاویدان به چاپ رسید.
کد خبر : 116241

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا، مولف در مقدمه کتاب «اخلاق مهندسی کاربردی» آورده است: امروزه با پیچیده شدن تکنولوژی و ساختار جهان و تاثیر زیاد نتایج حرفه مهندسان بر اجتماع و حتی رفتار انسانی رعایت اخلاق فردی و اجتماعی از سوی مهندسان به تنهایی کافی نیست و نیاز به رعایت یک سلسله قوانین و دستورات از سوی مهندسین برای کاهش اثر سوء تکنولوژی بر جامعه و طبیعت است.


شریعتمدار با توجه به ضرورت و اهمیت پرداختن به مقوله اخلاق مهندسی، نوشته است: بیش از دو دهه است که دانشگاه‎های معتبر دنیا به مبحث اخلاق مهندسی جهت تدوین کدهایی در این زمینه پرداخته اند که هنوز در کشور ما به اهمیت آن باید و شاید پرداخته نشده است. کتاب ها و مقالاتی هم که بزبان فارسی در اختیار مهندسان است با زبان فلسفی و کمی سنگین نوشته شده است و از آن جا که عموم مهندسان علاقه به ایجاز و مختصرگویی دارند و نتیجه گرا هستند متاسفانه رویکرد مشتاقانه‎ای به این کتاب‎ها نشان نمی‌دهند. بنابراین ضرورت کتابی که با زبانی ساده و کاربردی به اخلاق مهندسی بپردازد احساس می‎شد.


در این کتاب با مروری بر فلسفه اخلاق مهندسی در غرب به بررسی ریشه‌های اخلاق مهندسی در فرهنگ اسلام پرداخته و کدهای خلاق مهندسی استخراج می‌شود و در پیوست ترجمه کدهای اخلاق انجمن روانشناسی امریکا و سایر سازمان های بین المللی آورده شده‌اند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته