معاون شهردار: شورا باید موضوع بهسازی شبکه آب تهران را حل کند
به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری آنا، مازیار حسینی معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در دویست و هشتاد و نهمین جلسه علنی شورای شهر تهران با ارائه گزارشی از عملکرد معاونت حمل و نقل با بیان اینکه طی 10 سال گذشته طول خطوط مترو از 170 کیلومتر به 266 کیلومتر رسیده است، اظهار کرد: تعداد ایستگاههای مترو در طول 10 سال گذشته به 100 ایستگاه افزایش یافت و در دو سال آتی به 166 ایستگاه میرسد.
وی با اشاره به اینکه در طول 10 سال گذشته تعداد واگنها از 331 واگن به هزار و 200 واگن رسیده است، افزود: در صورت تحقق وعده دولت مبنی بر اینکه هزارو 200 واگن به مترو تهران میدهد تعداد واگنهای مترو به بیش از دو هزار دستگاه خواهد رسید.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با بیان اینکه در حال حاضر مترو 20 درصد از سهم کل حمل و نقل را به خود اختصاص داده است، تصریح کرد: در 10 سال اخیر نسبت به تاریخ ساخت مترو 91 درصد زیرساختها محقق شده و در دو سال آتی به اندازه دو برابر تاریخ مترو زیرساختها ایجاد میشوند.
حسینی با اشاره به اهمیت توسعه مترو به شهرهای اقماری توضیح داد: در حومه تهران شهرهایی وجود دارند که برخی از آنها جمعیتشان بیش از یک میلیون نفر است و مردم این شهرها به تهران رفت و آمد میکنند.
وی با بیان اینکه عنوان شرکت مترو تهران شرکت راهآهن تهران و حومه است، تصریح کرد: این عنوان مصوبه مجلس را دارد اما در لایحه برنامه توسعه ششم ایجاد و توسعه متروی اقماری به طور کامل به وزارت راه سپرده شده است اما از آنجایی که مبدا و مقصد عمده قطارها تهران است بدون در نظر گرفتن نقش تهران قطعات پیگیری این موضوع اشتباه است.
وی با اشاره به برخی انتقادات مبنیبر نبود واگن توضیح داد: واقعیت این است که باید برای تامین ناوگان 5 سال آتی به طور ویژه به این امر توجه کنیم. چرا که حالا با وجود پیشرفتهای زیادی که در زمینه توسعه مترو داریم در زمینه زیرساخت پیچیدگی خاصی وجود ندارد اما باید تقویت ناوگان مورد پیگیری قرار گیرد.
حسینی تصریح کرد: شرکت واگنسازی توانایی آن را دارد که برای سایر کلانشهرها با هر مدلی واگن بسازد. دولت قول داده که بیش از هزار واگن به مترو تهران بدهد و آن هم باید بر اساس فرمایشات مقام معظم رهبری تولید داخلی باشد البته هیچ شرکتی به غیر از واگنسازی تهران ظرفیت تولید واگن ندارد.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در خصوص نشستهای مکرر زمین توضیح داد: پس از حادثه خیابان پیامبر در دو روز اخیر در خیابان شوش و سفی علی شاه نیز زمین به دلیل نشت آب نشست کرد که واقعا مترویی در آنجا نبود.
حسینی علت این موضوع را آبرفتی بودن خاک تهران دانست و گفت: این آبرفتی بودن قابلیت شستوشوی خاک ریزدانه را دارد علاوهبر اینکه شبکه آب تهران فرسوده است و پتانسیل آن را دارد که با هر گونه نشت و شکستگی خاک ریزدانه را بشوید و حفرههایی ایجاد کند که باید در این زمینه اقدامی ملی صورت گیرد.
وی به لزوم ایجاد تونل تاسیسات مشترک شهری اشاره و اضافه کرد: در منطقه 22 این تونل را ایجاد کردیم اما هیچ یک از شرکتهای خدماترسان حاضر نشدند تاسیسات خود را به داخل تونل منتقل کنند.
حسینی با بیان اینکه این مساله باید ریشهای حل شود، عنوان کرد: حل این موضوع خارج از تصمیم یک فرد یا یک دستگاه است و باید شورا به طور جدی و یک بار برای همیشه موضوع بهسازی و نوسازی شبکه آب تهران را حل کند.
انتهای پیام/