دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
14 شهريور 1395 - 16:18
در مصاحبه با المیادین

چامسکی: نه ایران، بلکه آمریکا و اسرائیل جدی‌ترین خطر برای خاورمیانه هستند/عربستان تندروترین کشور اسلامی است

نظریه‌پرداز مشهور آمریکایی در مصاحبه با شبکه المیادین گفت کشورهای غربی و آمریکا با تمام توان خود برای ممانعت از تحقق دموکراسی در منطقه تلاش می‌کنند و ما دو گزینه بیشتر فراروی خود نداریم، یا امنیت را از دست بدهیم و یا اینکه برای بهبود وضع تلاش کنیم.
کد خبر : 115560

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا، نوام چامسکی در مصاحبه با شبکه خبری المیادین گفت: «دو انتخاب پیش روی جهان وجود دارد یا تسلیم نبودن امنیت شود و این یعنی امور بدتر می‌شود یا اینکه وضع را بهتر کند. به گفته او، فعالیت استعماری در طول تاریخ استمرار داشته اما برای جوامع محلی دشوار بوده است که انگشت اتهام را به سوی مسببان حقیقی قتل‌ عام‌ها نشانه روند.»


وی تاکید کرد: «ایالات متحده آمریکا بعد از جنگ جهانی دوم قدرت فوق‌العاده‌ای داشت، بنابراین نقشه دقیقی برای اداره نظام جهانی ایجاد کرد و به هر منطقه از جهان وظیفه خاصی داد. جهان در حال تغییر است تا جایی که می‌بینیم آمریکا از دهه‌ 40 قرن گذشته بعد از آنکه نیمی از ثروت جهان را در اختیار گرفت و از جایگاه امنیتی بالایی برخوردار شد و بر نیمی از کره زمین و اطراف آن سیطره پیدا کرد پس رفت کرده است.»


به اعتقاد این فیلسوف آمریکایی، بهار عربی مرحله مقدماتی رخدادهای آمریکای لاتین در 10 سال گذشته بود. در این راستا نظام جهانی تغییراتی کرد و این موضوع باعث شد تا کشورهای غربی تلاش کنند از این رقابت (تغییر نظام جهانی) عقب نیفتند.»


چامسکی گفت: «عربستان اقدام به انتشار و بسط تحرکات بسیار افراطی در سراسر منطقه کرده است و غرب همچون آمریکا این آمادگی را دارد تا از آن چشم بپوشد.»


وی در توضیح این مطلب تصریح کرد: «شاید آمریکا، بریتانیا یا فرانسه به اسلام افراطی اعتراض نکنند ولی عربستان تندروترین کشور اسلامی است. این در حالی است که از منظر همین کشورها، عربستان نقش قهرمان را بازی می‌کند هرچند که می‌دانند ریاض با پول خود برای افزایش نفوذش می‌کوشد.»


چامسکی گفت: «عربستان اقدام به انتشار و بسط تحرکات بسیار افراطی در سراسر منطقه کرده است و غرب همچون آمریکا این آمادگی را دارد تا از آن چشم بپوشد.»

چامسکی در این گفت‌و‌گو به اوضاع تونس و مصر پرداخت و گفت: «این دو کشور باوجود همه مشکلات و تنش‌های زیاد، موفقیت‌های زیادی کسب کردند، اما غرب و آمریکا به‌ خاطر این تحولات در ترس و وحشت کامل بودند. برای آن‌ها محال بود که رشد و توسعه کشورهای دموکراتیک واقعی در منطقه را بپذیرند. دلیل این موضوع را می‌توان در نظرسنجی‌های قبل از آغاز بهار عربی جست‌وجو کرد. یکی از این نظرسنجی‌های بسیار مهم که مربوط به سال 2010 می‌شود مشخص می‌کند که چرا غرب، رشد دموکراسی در منطقه را قبول نمی‌کند، چرا که 80 درصد از ساکنان منطقه یا بیشتر از آن، آمریکا و اسرائیل را بزرگترین خطری دانستند که منطقه با آن مواجه است و تنها 10 درصد از آن‌ها ایران را منشأ خطر اصلی دانستند.»


این متفکر غربی تصریح کرد: «تعداد زیادی از مردم با سیاست خارجه آمریکا مخالفند و بیشتر ساکنان منطقه معتقدند که اگر ایران سلاح هسته‌ای داشت که با آن می‌توانست توازن قدرت را با آمریکا حفظ کند، اوضاع بهتر می‌شد. اگر در منطقه یک حکومت دموکراتیک فعال روی کار آید افکار عمومی بر سیاست‌های تثبیت‌شده تأثیراتی خواهد گذاشت، در نتیجه آمریکا باید برای کاهش امکان ظهور دموکراسی در بهار عربی تلاش کند. برای همین است که می‌بینیم در کشورهایی که آمریکا به امور آن‌ها توجه دارد و حکومت‌های دیکتاتور نفتی دارند، هیچ‌گونه انقلابی دیده نمی‌شود. گاهی برخی صداهای اعتراض بلند می‌شود اما به سرعت سرکوب می‌شوند.»


وی درباره تنش‌ها میان فلسطین و اسرائیل گفت: «بعید است اسرائیل تا زمانی که آمریکا از آن‌ حمایت و هر چیزی را که می‌خواهد برایش فراهم می‌کند، اراضی اشغال‌شده را به فلسطینی‌ها بازگرداند.»


چامسکی افزود: «تا زمانی که اصرار بر اشغال ادامه داشته باشد، همچنین تا زمانی که آمریکا به طور مطلق و کامل از اسرائیل حمایت می‌کند، هیچ گونه فشاری برای تغییر سیاست اشغال‌گری وجود نخواهد داشت.»


ترجمه مجتبی اسماعیلی


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته