دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
19 فروردين 1394 - 13:09

پذیرش عضو هیئت علمی واحد شبستر در دوره فوق دکتری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی

استادیار فیزیولوژی واحد شبستر به عنوان پذیرفته شده دوره فوق دکترا، تحقیقات خود را با عنوان «دارو رسانی پیتیدی بر پایه سیستم‌های هوشمند خوراکی» در مرکز تحقیقات کاربردی داروئی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی تبریز آغاز کرد.
کد خبر : 11545

دکتر توحید وحدت‌پور با توجه به مشکلات جهانی بیماری دیابت به خبرنگار خبرگزاری آنا گفت: یک ایده پژوهشی در زمینه بیماری دیابت داشتم که مورد توجه یکی از مراکز تحقیقاتی فعال در حوزه بیماری دیابت در خارج از کشور قرار گرفته و دعوت به همکاری شده بودم که در این حین با مساعدت معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی زمینه انجام تحقیق در داخل کشور مهیا شد و به عنوان یکی از سه نفر استادیار منتخب دوره فوق دکتری دانشگاه علوم پزشکی تبریز موفق به اخذ پذیرش انجام طرح تحقیقاتی دوره پسادکترا در مرکز تحقیقات کاربردی داروئی تبریز شدم که با هدایت استاد برجسته رشته فارماسیوتیکس، پروفسور هادی ولیزاده به عنوان سوپروایزر به انجام خواهد رسید.


استادیار فیزیولوژی واحد شبستر با توجه به اینکه مطالعات و تحقیقات جهانی در حوزه بیماری دیابت عمدتاً در خصوص کنترل موقت عارضه به وسیله تولید انواع دارو‌ها و یا طراحی سیستم‌های انتقال‌دهنده انسولین یا پپتیدهای شبه-انسولینی به صورت خوراکی متمرکز شده‌اند، گفت: مطالعات ما نشان می‌دهد که اولاً انتقال خوراکی انسولین به علت موانع فیزیولوژیک موجود در سیستم گوارشی، تقریباً مقدور نیست.


عضو هیات علمی واحد شبستر ادامه داد: ثانیاً اگر انتقال انسولین و یا پپتیدهای شبه‌انسولینی، به وسیله روش‌های نانو‌ذرات یا کپسول‌های هوشمند و هم‌چنین قابلیت جذبشان نیز بر اساس تحریک مکانیسم‌های اندوسیتوزی روده‌ای از طریق گوارش فراهم شود، چون سیستم گوارش یک سیستم کاملاً دینامیک و متغییر است از این‌رو برای انتقال هورمون انسولین که باید کنترل دز بسیار دقیقی داشته باشد. با تغییر شرایط لحظه‌ به لحظه سیستم گوارش مانند تغییر مقدار و نوع غذای مصرفی، تغییر ترشحات و حرکات گوارشی که وابسته به شرایط عصبی لحظه‌ای هستند، هم‌چنین بروز استفراغ، اسهال، یبوست و غیره معمولا باعث تغییرات بسیار زیاد در مقدار جذب یا دفع مواد موجود در سیستم گوارش خواهند شد، بنابراین مصرف خوراکی انسولین نمی‌تواند کاربردی شود و امکان انتقال دز دقیق برای هورمون انسولین وجود نخواهد داشت.


وی افزود: مطالعات ما نشان می‌دهند برخی پپتیدهای زیست فعال با تاثیر بر سلول‌های در معرض آسیب بتای لوزالمعده به صورت مستقیم بر اساس خصوصیت تغذیه سلولی و یا غیر‌مستقیم به عنوان محرک ترشح هورمون‌های گوارشی مانند اینکرتین‌ها با تحریک میتوز و افزایش تعداد سلول‌های هورمون‌ساز، توانایی مقابله با آسیب و یا حتی درمان و احیای سلول‌های بتای در معرض آسیب را می‌توانند داشته باشند. هدف ما سنتز آزمایشگاهی چنین پپتیدهایی و تست این ترکیبات برای حمایت از سلول‌های بتای پانکراس در برابر عوامل آسیب‌رسان و ایجاد مقاومت در برابر آپوپتوزیس اکسیداتیو تحلیل‌برنده سلول‌های انسولین‌ساز است.


وحدت‌پور استادیار فیزیولوژی دانشکده علوم‌دامی و دامپزشکی واحد شبستر و دارای بیش از ۳۸ عنوان مقاله تحقیقاتی چاپ شده در ژورنال‌های داخلی و بین‌المللی معتبر و سوابق علمی- پژوهشی دیگری نیز هست.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته