دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

نگاهی کوتاه به تبادلات تجاری ایران و ترکیه

روز گذشته در جریان دیدار روسای جمهوری ایران و ترکیه بر لزوم افزایش مبادلات تجاری دو کشور تاکید شد. نگاهی به آمار صادرات و واردات دو کشور در یک سال گذشته نشان می‌دهد که هنوز جای زیادی برای افزایش سطح تبادلات تجاری دو جانبه وجود دارد.
کد خبر : 11529

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی آنا، طبق آخرین آمار منتشرشده از سوی گمرک جمهوری اسلامی ایران، ارزش واردات کالاهای غیر نفتی از ترکیه به ایران، دو برابر ارزش کالاهای صادراتی است.


در سال گذشته مجموع تبادل تجاری غیر نفتی ایران و ترکیه بیش از 5 میلیارد و 600 میلیون دلار بوده است که از این میزان بیش از یک میلیارد و 900 میلیون دلار مربوط به صادرات غیرنفتی از ایران و بیش از 3 میلیارد و 700 میلیون دلار مربوط به واردات ایران از ترکیه است.


بر اساس این گزارش، در 793 ردیف کالای صادراتی از ایران، بیشترین ارزش کالاها مربوط به انواع کاتودهاست که بیش از 255 میلیون دلار ارزش آن بوده‌ است. پس از آن، انواع پسته با بیش از 141 میلیون دلار و فلز روی با بیش از 62 میلیون دلار قرار دارد. همچنین آلومینیوم و عسل از جمله کالاهای عمده صادراتی ایران به ترکیه است.


از سوی دیگر ارزش واردات کالای ایران از ترکیه که شامل 3391 ردیف کالا و بیش از 3 میلیارد و 770 میلیون دلار است. در این بین عمده کالای وارداتی ایران از ترکیه به روغن‌ و خوراک‌ دامی مربوط می‌شود.


به گفته مقامات ایرانی، حجم صادرات ایران به ترکیه در سال گذشته بیش از 10 میلیارد دلار بوده‌ است. بر اساس آمار گمرک، از این رقم تنها 1.9 میلیارد دلار مربوط به صادرات کالاهای غیرنفتی است و بیش از 8 میلیارد دلار آن مربوط به صادرات نفت و گاز و محصولات مرتبط با آن است.



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته