دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
10 شهريور 1395 - 11:49

موافقت مجلس با فوریت اصلاح قانون انتخابات شوراهای اسلامی و انتخاب شهرداران

نمایندگان مجلس شورای اسلامی با یک فوریت طرح اصلاح موادی از قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران موافقت کردند.
کد خبر : 114528

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری آنا، نمایندگان مجلس در ادامه جلسه علنی روز چهارشنبه مجلس شورای اسلامی با 113 رای موافق، 29 رای مخالف و 2 رای ممتنع از 219 نماینده حاضر با یک فوریت اصلاح موادی از قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران و اصلاحات بعدی آن موافقت کردند.


این طرح 16 ماده دارد که به امضای 33 نماینده مجلس شورای اسلامی رسیده است.


بر اساس یکی از مواد این طرح و در صورت تصویب نهایی وزارت کشور می تواند با تایید هیات مرکزی ظارت بر انتخابات شوراها تمام یا برخی از مراحل مربوط به برگزاری انتخابات را در تمام یا تعدادی از حوزه های انتخابیه به صورت رایانه ای برگزار کند.


بر اساس یکی دیگر از مواد این طرح، در صورت اعتراض داوطلبان به تصمیمات و آرای قطعی هیات های نظارت، مراتب در هیات مرکزی با حضور رییس هیات عالی نظارت استان رسیدگی و ظرف مدت پنج روز اعلام نظر می شود. این رای قطعی و لازم الاجراست و رسیدگی به شکواییه داوطلبان توسط مراجع قضایی تاثیری در نتیجه بررسی صلاحیت ها و نتیجه انتخابات ندارد.


محمد حسین فرهنگی نماینده مردم تبریز در مخالفت با یک فوریت این طرح گفت: آنچه که در طرح پیشنهادی آمده است نمی تواند ابهامات طرح مذکور را رفع کند از این رو تصویب یک فوریت این طرح در مجلس به صلاح نیست.


وی افزود: این طرح از نظر ما فوریتی نیست؛ از این رو اگر قرار است در دستور کار قرار گیرد، بهتر است به صورت عادی بررسی شود.


مصطفی کواکبیان نماینده مردم تهران در موافقت با یک فوریت این طرح گفت: ثبت نام از نامزدهای این انتخابات از 6 ماه قبل از انتخابات آغاز می شود؛ از این رو ما زمان زیادی نداریم. انتخابات شوراها در خرداد ماه سال 96 است از این رو بهتر است این طرح هر چه سریعتر در مجلس بررسی شود.


وی افزود: متاسفانه به جای این که امروز شورای شهر، شهرداران را انتخاب کنند، شهرداران اعضای شورای شهر را در برخی شهرها انتخاب می کنند‌؛ شهردارها پول تزریق می کنند و شوراهای شهر را انتخاب می کنند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته