دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
08 شهريور 1395 - 15:01

یک انتخابات ریاست‌جمهوری و 2 نامزد پیروز!

طرفداران رئیس‌جمهوری گابن و رقیب اصلی‌اش هر دو ادعای پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری کردند که جدی‌ترین چالش برای حکومت نیم قرنی خانواده بونگو در این کشور کوچک نفت‌خیز محسوب می‌شود.
کد خبر : 113936

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا به نقل از ایسنا، طرفداران علی بونگو، رئیس‌جمهوری گابن و ژان پینگ، رقیب اصلی‌اش همچنان یکدیگر را به تقلب انتخاباتی متهم کردند که دورنمای افزایش تنش‌های سیاسی در این کشور را به نمایش می‌گذارد.


پینگ 73 ساله در گردهمایی بزرگ طرفداران در مقر کمپین انتخاباتی‌اش در پایتخت، آماری را ارائه کرد که نشان داد وی علی بونگو را در انتخابات شکست داده است.


وی به طرفداران و خبرنگاران گفت: «روند کلی حاکی از آن است که ما در این انتخابات ریاست جمهوری مهم پیروز می‌شویم. با وجود تخلفات گسترده شما توانستید فریبکاری و خدعه ذاتی این رژیم را در هم بشکنید.»


پاکوم موبله بوبیا، وزیر کشور گابن که پیشتر به نامزدها هشدار داده بود، ارائه نتایج پیش از اعلام نتایج رسمی نقض قوانین است، این سخنرانی و اطلاعیه پینگ را محکوم کرد.


وی در بیانیه‌ای گفت: «ژان پینگ تلاش کرده است تا این روند دموکراتیک را تحریف کند.»


انتظار می‌رود نتایج رسمی این انتخابات روز سه شنبه اعلام شود.


علی بونگو 57 ساله ابتدا پس از فوت پدرش عمر بونگو در سال 2009 میلادی پس از 42 سال حکومت او، در انتخابات ریاست جمهوری پیروز شد.


انتخابات یک دوره‌ای گابن بدان معناست که پیروز انتخابات فقط کافی است آرای بیشتری را نسبت به نامزد دیگر به دست آورد. بونگو در سال 2009 با کسب 73 / 41 درصد آرا پیروز شد.


بونگو درباره اطلاعیه پینگ به رقیبش نسبت به پیش‌دستی در اعلام نتیجه و ادعای پیروزی پیش از اعلام رسمی نتایج هشدار داد.


سخنگوی وی به خبرنگاران گفت: «بونگو در پنج استان از 9 استان گابن پیشتاز است و احتمال پیروزی وی بسیار زیاد است. اگرچه در این مرحله نمی‌توان و نباید هیچ آماری ارائه داد، اما ما می‌توانیم با اطلاعاتی که به دست آورده‌ایم بگوییم که نامزد ما پیروز خواهد بود.»


وی افزود: «تقلب انتخاباتی گسترده‌ای نیز در جریان این انتخابات به ویژه در حوزه‌های رای‌گیری مستقر در پایگاه‌های اپوزیسیون صورت گرفته است.»


این در حالی است که وزارت کشور اذعان کرد که هیچ تقلبی در حوزه‌های رای‌گیری صورت نگرفته و روند انتخابات مثبت و رضایت‌بخش بوده است.


پینگ، وزیر امور خارجه سابق و رئیس کمیسیون اتحادیه آفریقاست که یکی از متحدان نزدیک عمر بونگو نیز محسوب می‌شد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته