دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
08 شهريور 1395 - 11:47

رهبر اپوزیسیون ترکیه: در کودتاهای گذشته هرگز بازداشت‌های بی‌شمار وجود نداشت

رهبر بزرگترین حزب اپوزیسیون ترکیه اعلام کرد، دولت آنکارا از اجرای قوانین وضعیت فوق‌العاده در کشور دور شده است.
کد خبر : 113839

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری آنا به نقل از ایسنا، وب‌سایت حریت گزارش کرد، کمال قلیچداراوغلو، رهبر حزب اپوزیسیون جمهوری‌خواه خلق، بزرگترین حزب مخالف دولت در این کشور طی اظهاراتی انتقاد آمیز علیه دولت گفت: «من کودتای سال‌های 1971 و 1980 را به یاد می‌آورم. جناح‌بندی‌ها و درگیری‌هایی بود اما در آن زمانی همانند کودتای اخیر تا این حد مردم بازداشت نشده و اتحادیه‌های تجاری بسته نشدند اما اکنون آنها به سرعت به بستن این اتحادیه‌های تجاری اقدام می‌کنند.»


وی خطاب به دولت ترکیه ادامه داد: «مهمترین و بنیادی‌ترین ویژگی وضعیت فوق‌العاده این است که به شما (دولت) درستی و عدالت را نشان می‌دهد. اما شما در برخی از موارد محدودیت‌هایی را اعمال کرده‌اید.»


قلیچدار اوغلو اضافه کرد: «اعلام وضعیت فوق‌العاده علیه کارکنان دولتی و دیگر افراد نباید قربانی داشته باشد در حالی که اکنون شاهد هستیم بسیاری از کارکنان اخراج شده‌اند و دیگر نمی‌توانند به شغل‌های خود بازگردند، همچنین اقداماتی علیه سربازان بعد از کودتای 1980 اعمال شد که بعدها دولت وقت قطعیت این اخراج‌ها را لغو کرد و دلیل آن احتمال اشتباه در اخراج‌ها بود.»


وی در ادامه اظهاراتش از بازداشت «آصلی اردوغان»، یکی از نویسندگان ترکیه به اتهام حمایت از تروریسم و بستن روزنامه اوزگور گوندم به اتهام وابستگی به حزب کارگران کردستان (پ‌ک‌ک) انتقاد کرد.


او گفت: «اگرچه از یک سو حمایت یک روزنامه از تروریسم غیرقابل قبول است اما ما با خاموش کردن رسانه‌ها مخالفیم. اگر قرار است یک روزنامه بسته شود باید از طریق روند دادگاهی انجام گیرد.»


قلیچدار اوغلو درباره شرایط بد آصلی اردوغان در زندان و دسترسی نداشتن وی به دارو با بیان اینکه این رفتار «شرم‌آور» است، ادامه داد: «آصلی در حال حاضر بیمار است، چرا به وی دارو نمی‌دهید؟ این وضعیت شرم آور است وی باید آزاد شود.»


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته