دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
18 فروردين 1394 - 13:17
سخنگوی کمیسیون اصل 90 :

ریشه‌کنی اعتیاد به توسعه مراکز بازپروری استاندارد نیاز دارد

سخنگوی کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی گفت: ریشه‌کنی اعتیاد به توسعه مراکز بازپروری استاندارد در استان‌ها و نیز اطلاع‌رسانی نیاز دارد.
کد خبر : 11376

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری آنا به نقل از ستاد مبارزه با مواد مخدر، مصطفی افضلی فرد گفت: در زمان حاضر کمبود مراکز نگهداری و بازپروری استاندارد در استان‌ها از مهم‌ترین مشکلات مقابله با اعتیاد به مواد مخدر صنعتی و روان‌گردان‌ها به شمار می‌آید.


وی گفت: در بیشتر استان‌ها مراکز بازپروری وجود ندارد، وقتی معتادان دستگیر می‌شوند مکان مناسبی تحت عنوان مراکز بازپروری وجود ندارد؛ در نتیجه آنها در شرایط نامطلوبی به سر می‌برند و به همین دلیل درمان نمی‌شوند.


نماینده اردبیل، نیر، نمین و سرعین در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: متاسفانه اهتمام جدی و لازم مسوولان ذیربط در این زمینه وجود ندارد و نبود اراده و عزم جدی برای تدارک و آماده‌سازی مراکز نگهداری و بازپروری معتادان از مهمترین مشکلاتی است که باید به آن توجه کرد.


وی تاکید کرد: آنچه که در اجتماعی کردن مبارزه با این معضل مهم است، جدای از خلاهای قانونی، بحث مراکز نگهداری و بازپروری معتادان در شهرهاست که باید ایجاد شوند و گسترش یابند.


افضلی فرد، فراهم کردن زمینه‌های اشتغال برای معتادان بهبود یافته را نیز امری مهم در اجتماعی شدن مبارزه با مواد مخدر عنوان کرد و اظهار داشت: متاسفانه بسیاری از معتادانی که ترک اعتیاد کرده‌اند به دلیل عدم حمایت جامعه و نبود شغل به مصرف مداوم مواد روی می‌آورند.


او اضافه کرد: باید به این موارد مهم در قالب یک بسته نگاه کرد زیرا با نگاه بخشی و فرآیندی نمی‌توان معضل اعتیاد را در جامعه حل کرد.


افضلی فرد تاکید کرد: سودآوری قاچاق مواد مخدر همواره باعث تبلیغ گسترده آن و گرایش مردم در جامعه به سمت مصرف مواد می‌شود به همین منظور باید با آگاه‌سازی و افزایش دانش جامعه به ویژه خانواده‌ها از طریق رسانه‌ها و آموزش و پرورش فرهنگ‌سازی کرد که به این گونه تبلیغات توجه نشود.


سخنگوی کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی، نقش آموزش و پرورش را در اطلاع‌رسانی مهم دانست و افزود: این نظام آموزشی و تربیتی کشور باید با ایجاد برنامه‌های مختلفی دانش آموزان را با پدیده مواد مخدر و روان گردان‌ها آشنا کند تا با آگاهی بیشتر و هوشیارانه از گرایش به مصرف مواد بپرهیزند.


افضلی فرد، اعتیاد را ارمغان سردرگمی خانواده‌ها عنوان کرد و گفت: بسیاری از خانواده‌ها به دلیل دغدغه‌هایی همچون زندگی شهرنشینی از بسیاری موارد مهم مانند مواد مخدر غافل شده‌اند به همین علت رسانه‌ها و آموزش و پرورش به عنوان نهادی مهم و تاثیرگذار باید خانواده‌ها را از معضل خطرناک اعتیاد به مواد مخدر آگاه کنند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته