دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
02 شهريور 1395 - 15:11
در گفت‌و‌گو با آنا؛

رهام شهابی‌پور: حضور نعمتی در المپیک باارزش‌تر از طلا بود/ ما نشان دادیم معلولیت پایان دنیا نیست

همسر زهرا نعمتی گفت: حضور زهرا نعمتی در المپیک با معلولیتی که داشت از کسب مدال طلا هم باارزش‌تر بود چرا که او به همگان ثابت کرد معلولان توانایی انجام هر کاری را دارند و معلولیت پایان زندگی یک انسان نیست.
کد خبر : 112277

به گزارش خبرنگار ورزشی آنا، زهرا نعمتی در مسابقات کسب سهمیه المپیک ریو در بخش انفرادی بانوان با شکست حریفان به سهمیه المپیک رسید و به این ترتیب یک بانوی معلول ایرانی هم سهمیه المپیک و هم پارالمپیک را کسب کرد. به رغم تمام پیش بینی‌ها نعمتی در همان دور اول از دور رقابت‌های المپیک ریو حذف شد و نتوانست رکوردهای قبل از المپیک خود را دوباره تکرار کند.


رهام شهابی‌پور، همسر زهرا نعمتی در گفت‌و‌گو با خبرنگار ورزشی آنا درباره عملکرد نعمتی در این رقابت ها اظهار کرد: «نعمتی اولین بار حضور در المپیک را تجربه می‌کرد و شرایط این مسابقات با سایر رقابت‌ها متفاوت است. بهترین‌های جهان در این رقابت‌ها حضور دارند که همه آنها شرایط بدنی سالمی دارند و از طرفی بسیار قدرتمند هستند. همه این موارد بر روی ورزشکاری که شرایط اش با همه متفاوت است تاثیر می گذارد.»


وی ادامه داد: «نفر اول تیراندازی آقایان از کشور کره امسال در رقابت های المپیک به رتبه سی و سوم رسید و از دور مسابقات حذف شد. این موضوع نشان می دهد که سطح رقابت‌ها بسیار بالا بوده است. از طرفی ویژگی خاص «زهرا» باعث شد که او مورد توجه همگان قرار بگیرد. فکر می‌کنم همین فشارها او را تحت تاثیر قرار داد و نتوانست رکوردهایش را تکرار کند. در روز مسابقه نعمتی، حضور عکاسان و خبرنگاران باعث شده بود که او تمرکزش را از دست بدهد و با توجه به اینکه رشته تیر وکمان هم باید در سکوت کامل باشد همین امر، کار او را مختل کرده بود. البته در این شرایط ورزشکار باید به قدری بر روی خودش کار کند که تحت تاثیر شرایط محیطی قرار نگیرد و تنها بر روی کارش تمرکز کند. به نظرم حضور نعمتی با شرایطی که داشت از کسب مدال طلا باارزش‌تر بود چرا که او به همگان ثابت کرد معلولان توانایی انجام هر کاری را دارند و معلولیت پایان زندگی یک انسان نیست.»


عضو سابق تیم ‌ملی تیروکمان جانبازان و معلولان در واکنش به اینکه دخالت‌های او به نعمتی ضربه زد، عنوان کرد: «متاسفانه اینگونه انتقادات مغرضانه است. همه ما می دانیم که نه ورزشکار و نه مدیر برنامه‌های او نمی‌تواند در امور فدراسیون و انتخاب کادر فنی دخالت کنند. درست است که نعمتی نتوانست رکوردهای قبل از المپیکش را ثبت کند اما این موضوع هیچ ارتباطی به من ندارد. هر مسابقه حساسیت‌ها و سختی‌های خودش را دارد و نباید انتظار بی‌جا داشته باشیم. به طور حتم انتخاب مربی کره‌ای برای نعمتی موضوعی نبود که من حق دخالت در آن را داشته باشم. از طرفی خود نعمتی هم همیشه به دور از حاشیه بوده و در این مسائل دخالت نمی کند. مربی کره ای در فاصله چندماه مانده به المپیک به ایران آمد و این موضوع را باید از کارشناسان بپرسید که تغییر مربی در این برهه زمانی مناسب بوده یا خیر. تمامی این تصمیمات بر عهد فدراسیون و شخص شجاعی رئیس فدراسیون بوده و ما هیچ دخالتی نداشتیم.»


شهابی پور همچنین به مشکلات نعمتی در ریو اشاره کرد و گفت: «متاسفانه شرایط خوبی برای نعمتی در نظر گرفته نشده بود و او حتی در نقل و انتقالات هم دچار مشکل بوده است به طوری که 45 دقیقه دیر به محل برگزاری مسابقات می‌رسد. ورزشکاران به وسیله اتوبوس از دهکده المپیک به سمت محل برگزاری مسابقات می رفتند اما برای نعمتی شرایطی فراهم نکرده بودند که او با وسیله دیگر برود به همین دلیل دیرتر هم به مسابقه می رسد.»


وی در مورد شرایط فعلی نعمتی اظهار کرد: «او بلافاصله که از مسابقات ریو برگشت تمرینات را شروع کرده و هم اکنون خودش را برای پارالمپیک آماده می کند. البته شرایط مسابقات پارالمپیک با المپیک تفاوت چندانی ندارد و این مسابقات هم استرس و سختی‌های خودش را دارد. رشته تیر و کمان به هیچ عنوان قابل پیش‌بینی نیست و ما امیدواریم که نعمتی همچنان با قدرت در مسابقات حاضر شود.»


شهابی پور در پایان به انتقادهایی که قبل از المپیک ریو به فدراسیون تیر و کمان داشت اشاره کرد و گفت: «همه این صحبت ها مربوط به قبل از المپیک ریو است. به هر حال هر ورزشکاری برای رسیدن به موفقیت نیاز به انگیزه دارد و باید همه شرایط برای او فراهم شود. در این مدت فدراسیون تیر و کمان در حد توانش برای ما همه امکانات را فراهم کردند اما دوهفته مانده به المپیک هنوز پاداش سهمیه المپیک را پرداخت نکرده بودند که ما هم در این مورد صحبت کردیم.»


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته