دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
25 مرداد 1395 - 15:50

ترکیه: اتحادیه اروپا فقط ما را تحقیر و تهدید کرده است

وزیر امور خارجه ترکیه، اتحادیه اروپا را به «تحقیر» آنکارا متهم و درخواست دولت ترکیه برای برقراری نظام رفت و آمد بدون ویزا در قبال پذیرش پناهجویان را تکرار کرد.
کد خبر : 110128

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا به نقل از وب‌سایت حریت، مولود چاووش اوغلو گفت که «مردم ترکیه پس از کودتای نافرجام 15 جولای (25 تیر) به شدت آزرده شدند.»


وی که با روزنامه بیلد گفت‌و‌گو می‌کرد، افزود: «اتحادیه اروپا به جای آن که به ترکیه کمک کند، ما را تحقیر کرد.»


روابط ترکیه و اتحادیه اروپا از زمان وقوع کودتای نافرجام در ترکیه رو به وخامت رفته است. اتحادیه اروپا، پس از کودتا، از افدامات دولت ترکیه برای تعقیب متهمان کودتا انتقاد و آن را افراطی دانسته است.


دولت ترکیه نیز ضمن رد انتقادهای دولت‌های اروپایی گفته است که مواضع اروپایی‌ها می‌تواند مناسبات آنکارا و اروپا را به وخامت ببرد.


در همین حال چاووش اوغلو گفته است که ترکیه مثل «هر ملت دیگری، تلاش‌های فزاینده‌ای برای الحاق به اتحادیه اروپا انجام داد اما تنها پاسحی گه گرفت فقط تهدید و توهین بود.»


وی افزود: «‌من از خودم می‌پرسم که ما چه جرمی مرتکب شده‌ایم؟ چرا آن‌ها با ما دشمن هستند.»


چاووش اوغلو همچنین در این گفت‌و‌گو اعلام کرد که ماه اکتبر (مهر ماه) آخرین مهلت برای اتحایدیه اروپا برای اجرای موافقتنانه ویزاست.


به گزارش آنا، طبق این موافقتنامه، اتحادیه اروپا ضمن آزادی رفت و آمد بدون ویزا برای اتباع ترکیه، الحاق این کشور به اتحادیه اروپا را تسهیل می‌کند. در مقابل، آنکارا متعهد می‌شود که پذیرای پناهجویانی باشد که از کشورهای اروپایی عودت داده می‌شوند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته