دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
25 مرداد 1395 - 12:16

نرسی قربان: شرکت‌های بزرگ نفتی علاقه‌ای به قراردادهای خدماتی ندارند

معضل اصلی فعالیت شرکت‌های داخلی در حوزه نفت وگاز این است که تعداد شرکت‌های مربوط به تولید و اکتشاف کم است و به همین دلیل شرکت نفت تنها نام هشت شرکت را برای مشارکت با خارجی ها عنوان کرده است.
کد خبر : 109994

نرسی قربان،‌کارشناس بازار نفت در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصادی آنا گفت:شرکت‌های اکتشاف و توسعه در ایران محدود بوده و اغلب شرکت‌های فعال شرکت‌های خدماتی هستند که به صورت پیمانکاری در این حوزه‌ها فعالیت می‌کنند.


قربان به لیست هشت شرکت اعلام‌شده از سوی شرکت ملی نفت برای مشارکت با شرکای خارجی اشاره کرد و افزود: این هشت شرکت برای مذاکره با خارجی‌ها معرفی شده‌اند و اگر شرکت‌های دیگری نیز آمادگی این فعالیت را دارند می‌توانند اعلام کنند تا صلاحیت آنها توسط شرکت نفت بررسی شود.


وی در ادامه گفت: تا پیش از این، ایران قراردادهای نفتی خود را بر اساس قرارداد بیع متقابل منعقد می‌کرد اما با این قراداد سرمایه‌گذاران و شرکت‌های خارجی حاضر به سرمایه‌گذاری در ایران نبودند بر همین اساس تجدید‌نظر در قراردادهای نفتی در دستور کار قرار گرفت.


نرسی قربان ادامه داد: در بازنگری قراردادهای نفتی و تدوین قرارداد آی‌پی‌سی،‌ نواقص موجود در بیع متقابل از دید ایران و سرمایه‌گذاران خارجی حل و فصل شد.


وی افزود: ساختار قراردادها همچنان ساختار قرارداد خدماتی است اما سعی شده است مدت قرارداد طولانی شود تا منافع سرمایه‌گذار در منافع مخزن گره بخورد و انگیزه فعالیت بیشتر باشد.


قربان با اشاره به اینکه این قرارداد در مقایسه با قراردادهای گذشته بهتر و مناسب‌تر شده است،‌گفت: اما نمی‌توان ادعا کرد که این قرارداد بهترین قرارداد دنیاست و به مرور زمان نواقص آن مشخص و رفع می‌شود.


این کارشناس نفتی ادامه داد: این قراردادها یک الگوی کلی است که مشکلات قرارداد قبلی را ندارد ولی در عمل باید دید واکنش شرکت‌ها و سرمایه‌گذاران در این خصوص چه خواهد بود.


وی با رد ادعا ی مخالفان این قراردادها در خصوص مشارکت خارجی‌ها در تولید نفت ایران،‌گفت: در هیچ کجای این قرادادها حرفی از مشارکت تولید زده نشده است تنها مدت قرارداد طولانی‌تر شده و شرکت‌های داخلی و خارجی همراه با شرکت ملی نفت ایران، درباره ‌نحوه برداشت نفت موجود و میزان برداشت تصمیم‌گیری می‌کنند که این به معنای مشارکت در تولید نیست.


این کارشناس نفت در خصوص اینکه عراق در بخش کردستان خود از قراردادهای مشارکت در تولید استفاده می‌کند،‌گفت: شرکت‌های بزرگ نفتی علاقه‌ای به قراردادهای خدماتی ندارند و چون در بخش‌های دیگر عراق قراردادها مشارکت در تولید نیست؛ بازار نفت ایران نسبت به عراق جذاب‌تر خواهد بود.



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته