دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
15 مرداد 1395 - 19:57

وال استریت ژورنال: آمریکا بعید است گولن را تحویل ترکیه بدهد

وال استریت ژورنال به نقل از مقام‌های آمریکایی نوشت که به دلیل قانع کننده نبودن مدارکی که ترکیه برای استرداد گولن ارائه کرده است، ایالات متحده فعلا تمایلی به تحویل دادن گولن ندارد.
کد خبر : 107479

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا به نقل از فارس، نشریه آمریکایی وال‌استریت ژورنال در یادداشتی به نقل از منابع مطلع در دولت آمریکا نوشت مقام‌های ترکیه‌ای و آمریکایی در جلسات خصوصی درباره سناریوهایی که می‌توان فتح‌الله گولن، رهبر معارضان ترکیه را استرداد کرد گفت‌وگو کردند، ولی آمریکایی‌ها هنوز باید متقاعد شوند که این پرونده معتبری برای تحویل دادن وی است.»


طبق گفته‌های این منابع، هرچه بیشتر مقام‌های ترکیه‌ای از جمله رئیس‌جمهوری و نخست‌وزیر به صورت علنی درباره نقش گولن در کودتای 15 جولای (۲۵ تیر) و استرداد هرچه سریعتر وی صحبت می‌کنند، این موضوع غیرممکن‌تر خواهد شد، زیرا چنین اظهاراتی، محاکمه منصفانه گولن در ترکیه را زیر سوال می‌برد.


هنوز هیچ تصمیمی برای استرداد گولن گرفته نشده و رایزنی درباره این موضوع برای ماه‌ها ادامه خواهد یافت.


منابع آگاه در این‌باره می‌گویند؛ سناریویی که در آن در نهایت گولن به ترکیه تحویل داده شود، نمی‌بینند. وکلای گولن هم هنوز اظهار نظری نکرده‌اند.


مقام‌های ترکیه می‌گویند باید پرونده کامل استرداد گولن را به آمریکا تحویل دهند و مذاکرات هنوز ادامه دارد. ترکیه‌ای‌ها می‌گویند که به زودی مدارک جدیدی را در هفته‌های آتی به آمریکایی‌ها ارائه می‌دهند که ارتباط آشکار گولن و کودتاگران را نشان خواهد داد.


مقام‌های اطلاعاتی آمریکا اما می‌گویند واشنگتن برای نظارت بر حامیان گولن در ترکیه پیش از کودتا اولویتی قائل نبوده به همین دلیل اطلاعات زیادی در این‌باره ندارند تا مکمل اطلاعات مقام‌های ترکیه قرار دهند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته