دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
14 مرداد 1395 - 10:38
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان تهران خبر داد

ابلاغ شیوه‌نامه اجرای ساختمان در کشور تا پایان مرداد/کیفیت ساخت مسکن نامطلوب است

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران با اظهار تاسف از روند نامطلوب کیفیت ساخت مسکن در کشور از نهایی شدن و ابلاغ شیوه نامه اجرای ساختمان توسط وزارت راه و شهرسازی تا ۱۵ روز دیگر خبر داد.
کد خبر : 107206

به گزارش گروه اقتصادی آنا به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، حبیب‌الله بیطرف گفت: مشکلات کیفی در ساخت و ساز اغلب بناهای کشور و به ویژه در استان تهران ناشی از نواقص بخش طراحی، نظارت، اجرا و از همه مهمتر بهره‌برداری و نگهداری ساختمان است.


بناهای با عمر بیش از 20 سال کلنگی و فرسوده قلمداد می‌شوند


به گفته وی، در حوزه بهره‌برداری و نگهداری هیچ دستورالعمل مهندسی نداریم و همین مساله باعث شده تا عمر ساختمان‌های ما کوتاه باشد و بناهای با عمر بیش از 20 سال کلنگی و فرسوده قلمداد شوند.


رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران گفت: البته در بخش طراحی ساختمان ظرف 20 سال گذشته شاهد رشد کیفی مطلوبی در ساخت و سازها هستیم و اکنون از مرحله طراحی نقشه در فاز یک به مرحله پیشرفته‌تری رسیده‌ایم که شامل طراحی نقشه همه اجزای ساختمان می‌شود.


بیطرف افزود: یکی از نگران‌کننده‌ترین مراحل ساخت و ساز در ایران، بخش اجراست زیرا در این حوزه هم نقص قانونی داریم و هم اراده جدی برای اجرای مقررات موجود از سوی شهرداری‌ها وجود ندارد.


به گفته وی، مطابق ماده 4 آیین‌نامه نظام مهندسی، دخالت افراد فاقد صلاحیت و غیرحرفه‌ای در امور ساخت و ساز شهری ممنوع است ولی اکنون متأسفانه اغلب بناهای شهری توسط افرادی ساخته می‌شوند که هیچ سررشته‌ای در امور ساختمان‌سازی ندارند و صرفاً به دلیل بهره‌مندی از منافع مادی این حوزه، به جمع ساختمان‌سازان پیوسته‌اند.


بیطرف به موارد متعددی از ساختمان‌سازی توسط کسبه، تجار، پزشکان، کارمندان و صاحبان حرفه‌های غیر مرتبط اشاره کرد که هریک از آنها به شدت مشکلات مهندسی دارند و کیفیت لازم در اجرای آنها رعایت نشده است.


رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران ادامه داد: بر اساس رأی دیوان عدالت اداری، الزام مالکان به انتخاب پیمانکار از مجموعه افراد حقیقی و حقوقی صاحب صلاحیت و مورد وثوق سازمان‌های نظام مهندسی برداشته شده و همین مساله سبب شده تا شهرداری‌ها بر انتخاب پیمانکار صاحب صلاحیت توسط مالکان، نظارت نکنند.


وی گفت: در تهران بیش از 400 شرکت پیمانکاری و حدود 15 هزار شخص حقیقی وجود دارند که عملکرد آنها مورد تایید سازمان نظام مهندسی است و ما این افراد را به مالکان معرفی می‌کنیم، اما مطابق رأی دیوان عدالت اداری نمی‌توانیم افراد را موظف به همکاری با این پیمانکاران کنیم.


بیطرف گفت: یکی از اقدامات هیات رئیسه دوره هفتم سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران در شش ماهه گذشته، هماهنگی با تمامی دستگاه‌های مسئول در امر ساخت و سازهای شهری کسب رای موافق آنها برای نظارت بیشتر در همین حوزه است.


انتهای پیام/

برچسب ها: پیمانکار ساختمان
ارسال نظر
قالیشویی ادیب