دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
حاشیه‌های جشنواره سی و سوم /1

حاشیه‌های آنا از افتتاحیه جشنواره فیلم فجر/ پوشش نصفه‌ونیمه رادیوتلویزیونی

مراسم افتتاحیه سی و سومین جشنواره فیلم فجر با حاشیه‌های زیادی برگزار شد.
کد خبر : 1067

به گزارش خبرنگار آنا، هنرمندان و عوامل اصلی فیلم‌های بخش مسابقه راس ساعت مقرر سوار بر خودروهای تشریفات از درب کناری برج میلاد و با دریافت شاخه گلی وارد مرکز همایش‌های برج میلاد شده و پس از عکاسی عکاسان وارد سالن شدند.
مراسم با 45 دقیقه تاخیر و پس از ورود وزیر ارشاد و وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی آغاز شد.


-سرود ملی جمهوری اسلامی ایران و قرائت آیاتی از کلام الله مجید آغازگر مراسم افتتاحیه بود و پس از آن کلیپی تصویری با پخش آهنگ «والا پیامدار» فرهاد مهراد پخش شد.


-در ادامه سیدمهدی شجاعی چند بیت شعر و متنی طولانی را درباره رسول اکرم (ص) خواند که زمان زیادی از مراسم را بخود اختصاص داد.


-احسان کرمی مجری برنامه نیز در ادامه با تبریک سی و ششمین جشن پیروزی انقلاب اسلامی و خوشامدگویی به هنرمندان، اجرای مراسم را آغاز کرد. او اشاره ای به گمانه زنی‌های موجود درباره جشنواره داشت و گفت: «جشنواره‌ای متفاوت را به استناد این گمانه‌زنی‌ها شاهد خواهیم بود.»


- کرمی سپس با خیر مقدم به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و پوزش بابت تاخیر در اجرای مراسم از علیرضا رضاداد دعوت کرد تا برای سخنرانی روی سن بیاید و رضاداد با حضور پشت تریبون متنی کوتاه را قرائت کرد.


- کلیپی با عنوان «یاد یاران» از درگذشتگان یک سال گذشته در سینمای ایران که طبق روال سال‌های گذشته یادی از آنها در این مراسم می شود، با تصاویری از احمد رسول‌زاده، مرتضی احمدی‌، ناصر گیتی‌جاه، باقر صحرارودی، مازیار پرتو، مجید بهرامی،‌ انوشیروان ارجمند، پروین میکده و... با صدای پرویز پرستویی در این کلیپ همراه بود.


- تعداد درگذشتگان یک سال گذشته تا حدی زیاد بود که احسان کرمی پس از پخش کلیپ گفت: جناب عزرائیل امسال در عرصه هنر بسیار پرکار بوده‌اند. او در این حین از موسپیدکردگان سینمای ایران و به ویژه داریوش اسدزاده که در این برنامه حضور داشت یاد کرد و از حاضران خواست تا برای ادای احترام به موی سپیدان سینمای ایران به تشوق آنان بپردازند.


- هیات انتخاب و داوران بخش های مختلف با پخش کلیپ‌هایی معرفی شدند و بخش‌هایی از فیلم‌ها به صورت ترکیبی نمایش داده شد.


- علی جنتی که قرار نبود در مراسم افتتاحیه سخنرانی کند به اصرار مسوولان جشنواره روی سن آمد و سخنرانی کوتاهی داشت.


- هیات داوران مسابقه سینمای ایران در بخش سودای سیمرغ و نگاه نو در کلیپی معرفی شدند و احسان کرمی مجری برنامه به سبد پر و رنگارنگ جشنواره امسال به ویژه در بخش نگاه نو اشاره کرد.


- همچنین در ادامه مراسم کلیپی از برخی سینماگران حاضر در جشنواره پخش شد که درباره حال سینمای ایران حرف زده بودند و در ادامه احسان کرمی به این نکته اشاره کرد که طی چند سال گذشته از هر یک از اهالی سینما که درباره حال سینما سوال می‌شد می‌گفتند« «حالمان خوب نیست.» اما این روزها حال همه رو به بهبود است.


- سپس کرمی دو بار از حضار در سالن پرسید حال اهالی سینما خوب است که با پاسخ بله مواجه شد.


- همچنین کرمی با اشاره به اینکه شبکه نمایش پخش مستقیمش را قطع کرده و می‌توانیم راحت‌تر باشیم، به نام بردن از دو فیلم «قیصر» و «گنج قارون» توسط وزیر کار اشاره کرد و گفت: «ما در مدرسه جرات نداشتیم از این فیلم‌ها اسم ببریم.»


- سخنرانی وزیر کار خیلی طولانی شد. به گونه‌ای که حضار چندین بار در میان صحبت‌های او به نشانه اعتراض شروع به دست زدن کردند.


- رامبد جوان که به عنوان یکی از اعضای هیات داوران بخش مواد تبلیغی روی سن آمده بود، پیش از خواندن متن بیانیه هیات داوران گفت: «سلام. حالتون چطوره؟ موافقین یه ذره هوا رو عوض کنیم؟ دستاتونو ببرین بالا. دستا بالا. حالا همه بلندشین. »


-پس از برخاستن حضار، رامبد جوان ادامه داد: «حالا همه با هم از ده تا یک بشمرین و دست بزنین.» این خواسته نیز توسط حضار انجام شد و جوان ضمن اشاره به اینکه حالا اعضای بدنتان که خواب رفته بود، بیدار شد، و این نکته که سیف‌الله صمدیان (عضو هیات داوری بخش مواد تبلیغی) به علت سرماخوردگی نتوانسته در مراسم شرکت کند، به خواندن متن بیانیه هیات داوران این بخش پرداخت.


- در بخش اهدای جوایز این بخش بهرنگ تنکابنی که برای دریافت سیمرغ بلورین بهترین مدیر تبلیغات و اطلاع‌رسانی روی سن آمده بود از انتشار نیافتن نام عبدالرضا نیکو در لیست کاندیداها که در خبرگزاری‌ها منتشر شده بود عذرخواهی و این جایزه را به سرمایه سینمای ایران تقدیم کرد.


- سحاب زری‌باف هم که برای عکاسی فیلم اشباح جایزه دریافت کرد از مسوولان خواست تا توجه ویژه‌تری به عکاسی سینما داشته باشند و آن‌ها را نادیده نگیرند.


- پوریا عالمی و همکارانش با تاخیر برای دریافت دیپلم‌های افتخارشان آمدند چرا که فکر می کردند صدایشان نکرده‌اند.


- در پایان این بخش احسان کرمی تذکر آیین‌نامه‌ای رامبد جوان را در رابطه با تلفظ غلط واژه سینما متذکر شد.


- در بخش معرفی هیات داوران، احسان کرمی اعلام کرد که مجید مجیدی رئیس هیات داوران، در ایران نیست و گفت: «این کارگردان به دلیل وسواس زیاد برای اصلاح فیلم «محمد(ص)» از ایران رفته و به زودی با فیلمی که کیفیت بالاتری پیدا خواهد کرد به ایران بازمی‌گردد.»


- در بخش تقدیر از لابراتور کلیپی با عنوان "آیین چراغ خاموشی نیست" نمایش داده شد و ۳۵ نفر از فعالان این عرصه روی سن رفته و عکسی یادگاری گرفتند.


- به دلیل طولانی شدن مراسم، حجت‌الله ایوبی متنی را که آماده کرده بود نخواند و به خواندن چند پاراگراف کوتاه از آن بسنده کرد و گفت: «متن خیلی خوبی آماده کرده بودم ولی متاسفانه وقت نیست. فقط این چند جمله را می‌خوانم که ببینید چقدر حیف شد که همه‌اش را نخواندم.»


- در ادامه دو قطعه موسیقی زنده اجرا شد که عکس‌های سلفی و فیلمبرداری از بخش موسیقی مانند بسیاری از مراسم‌های این چنینی بخشی از علاقه‌مندی‌های حاضران در سالن بود.


- در بخش تقدیر از محمدعلی کشاورز تشویق برای تقدیر از او چند دقیقه‌ای ادامه یافت و همه ایستاده این استاد عرصه بازیگری را تشویق کردند. احسان کرمی دست کشاورز را بوسید و گفت: «گاهی در مدح یک مرد باید تنها ایستاد و دست زد.»


- محمود کلاری از تقدیر دیرهنگام حسین جعفریان در زمانی که سالن از جمعیت نیمه خالی شده انتقاد کرد. او اعتقاد داشت این تقدیر باید در ساعت‌های اولیه افتتاحیه گنجانده می‌شد.


- شبکه نمایش و رادیو ایران پخش زنده مراسم را برعهده داشتند. پخش منقطع برنامه افتتاحیه از این شبکه‌ها از نقاط ضعف آنها بود به طوری که در مقاطعی بیش از 40 دقیقه از مراسم را روی آنتن نبرده و سخنرانی‌های بی‌ارتباط و موسیقی پخش کردند.


از جمله هنرمندان حاضر می‌توان به حسین جعفریان، خسرو سینایی، حسین یاری، بیژن امکانیان، همایون اسعدیان، جمال ساداتیان، جواد نوروزبیگی، الهام کردا، ویشکا آسایش، سعید آقاخانی، مهتاب کرامتی، منصور لشگری قوچانی، نیکی کریمی، محمد رضا اصلانی، سعید راد، پژمان بازغی، رویا تیموریان، باران کوثری، نوید محمدزاده، امید بنکدار، لیلا زارع، کیوان علیمحمدی، ستاره اسکندری، علی سرتیپی، فرزاد موتمن، حامد بهداد، هومن سیدی، محسن خان جهانی، ابراهیم داروغه‌زاده، لوون هفتوان، مهسا کرامتی، نظام الدین کیایی، محمود کلاری، راما قویدل، هانیه توسلی، رویا نونهالی، سهیلا گلستانی، محمدرضا اصلانی، مهتاب نصیرپور، ابوالحسن داوودی، جعفر صانعی مقدم، احمد رمضان زاده، آزیتا موگویی و ... اشاره کرد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته