گفتگوی تلفنی وزیر امور خارجه ایران با امارات، انگلیس و پاکستان

وزیر امور خارجه ایران به صورت جداگانه با وزرای خارجه امارات متحده عربی و انگلیس درباره تازه‌ترین تحولات منطقه تلفنی گفتگو کرد.

به گزارش خبرگزاری آنا، عبدالله بن زاید آل نهیان، معاون نخست وزیر و وزیر امور خارجه این کشور تلفنی با عباس عراقچی، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران گفتگو کرد.

در این تماس، اوضاع منطقه و آخرین تحولات در پی دستیابی به توافق درباره یادداشت تفاهم میان آمریکا و ایران و امضای آن از سوی دو کشور، مورد بررسی قرار گرفت.

شیخ عبدالله بن زاید در جریان این تماس بر «اهمیت پایبندی کامل به مفاد توافق، به‌گونه‌ای که توقف فوری و فراگیر حملات در منطقه، احترام به حاکمیت کشورها و اصول حسن هم‌جواری، پایبندی سخت‌گیرانه به حقوق بین‌الملل، و حفاظت از گذرگاه‌های دریایی و آزادی کشتیرانی بین‌المللی، از جمله تضمین روان بودن تردد در تنگه هرمز، تأمین شود» تأکید کرد.

او همچنین ابراز امیدواری کرد که مذاکرات جاری به نتایج مثبتی منجر شود که به تحقق امنیت و ثبات پایدار در منطقه بینجامد.

وی تأکید کرد که «دیپلماسی جدی و گفت‌وگوی مسئولانه، بهترین راه برای رسیدگی به همه بحران‌های منطقه‌ای و بین‌المللی است؛ به‌گونه‌ای که خواسته‌های ملت‌ها برای رفاه و توسعه را محقق کند.»

همچنین  سید عباس عراقچی، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و ایوِت کوپر، وزیر امور خارجه انگلیس عصر امروز جمعه به صورت تلفنی گفتگو کردند.

در این گفت‌وگوی تلفنی، همتای انگلیسی خود را در جریان آخرین روند مذاکرات، پیشرفت‌های حاصل‌شده در اجرای تفاهمات و رایزنی‌های انجام‌شده قرار داد.

 طرفین همچنین با بررسی آخرین تحولات دوجانبه و منطقه‌ای ، بر تداوم رایزنی‌های دیپلماتیک با هدف حمایت از ثبات منطقه‌ای، پیشبرد روند مذاکرات و دستیابی به نتایج مثبت و پایدار تأکید کردند.

در ادامه این نماس‌های دیپلماتیک، وزیر امور خارجه با محمد اسحاق دار وزیر خارجه و معاون نخست وزیر پاکستان به صورت تلفنی گفت وگو کرد.

عراقچی در این تماس تلفنی، ضمن قدردانی از حسن میزبانی دولت و ملت پاکستان از مسعود پزشکیان رئیس‌جمهور اسلامی ایران و هیأت همراه، ابراز امیدواری کرد که تفاهم‌ها و توافق‌های حاصل‌شده در جریان این سفر، در سطوح مختلف با جدیت پیگیری و عملیاتی شوند.

وزیر خارجه پاکستان نیز ضمن قدردانی از سفر رئیس‌جمهور اسلامی ایران به اسلام‌آباد، وزیر خارجه کشورمان را در جریان اقدامات و پیگیری‌های مقامات پاکستانی برای رفع توقیف خدمه ایرانی کشتی لنور-داوینا قرار داد.

وزرای خارجه دو کشور همچنین ضمن مرور آخرین روند تحولات دیپلماتیک جاری، بر تداوم همکاری‌ها و رایزنی‌های نزدیک با هدف برقراری دائمی صلح و ثبات در منطقه تاکید کردند.

 

انتهای پیام/

ارسال نظر