به مناسبت دوم تیر ماه

مرور واقعه به توپ بستن مجلس

به مناسبت ۲ تیر ۱۲۸۷ خورشیدی، واقعه به‌توپ بستن مجلس، بخشی از گلوله توپی که به ساختمان مجلس شورای ملی اصابت کرد، در موزه مجلس شورای اسلامی به شماره ثبت ۱۳۷۰ نگهداری می‌شود و در گالری آثار و یادمان‌های تاریخی به نمایش درآمده است.

به گزارش خبرگزاری آنا، محمد خوئی، کارشناس موزه مجلس شورای اسلامی نوشت: این یادگار فلزی، نشانه‌ای عینی از یکی از تلخ‌ترین روز‌های تاریخ مشروطه ایران و لحظه‌ای است که صدای عدالت‌خواهی و آزادی زیر آتش استبداد خاموش شد.

حادثه دوم تیر ۱۲۸۷، مشهور به «به‌توپ بستن مجلس» یا «یوم‌التوپ»، نقطه اوج رویارویی میان مشروطه‌خواهان و محمدعلی‌شاه بود و مجلس شورای ملی با فرمان شاه و به دست قزاقان تحت فرماندهی ولادیمیر لیاخوف هدف توپخانه قرار گرفت.

صبح سه‌شنبه ۲ تیر، میدان بهارستان و اطراف مجلس محاصره شد، ساختمان مجلس و مدرسه سپهسالار زیر آتش رفتند و درگیری تا حوالی ظهر ادامه یافت.

در این واقعه صد‌ها نفر کشته یا زخمی شدند و بسیاری از مشروطه‌خواهان دستگیر، تبعید، زندانی یا اعدام شدند.

این رویداد آغاز دوره‌ای به نام استبداد صغیر بود، اما مقاومت در تبریز، گیلان، اصفهان و مشهد ادامه یافت و سرانجام با فتح تهران، مشروطه دوباره برقرار شد.

انتهای پیام/

ارسال نظر