رئیس مرکز همکاری‌های علمی بین‌المللی وزارت علوم:

دیپلماسی علمی کشور باید از مدل سنتی به حکمرانی هوشمند تغییر کند

رئیس مرکز همکاری‌های علمی بین‌المللی و دیپلماسی علمی وزارت علوم از حرکت نظام آموزش عالی به سمت دانشگاه‌های بین‌المللی هوشمند خبر داد و گفت: توسعه همکاری‌های علمی با جهان، بهره‌گیری از ظرفیت ایرانیان متخصص خارج از کشور و جذب دانشجویان بین‌المللی باید بر بستر فناوری‌های هوشمند و زیرساخت‌های دیجیتال دنبال شود.

به گزارش خبرگزاری آنا، احسان قبول، رئیس مرکز همکاری‌های علمی بین‌المللی و دیپلماسی علمی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، در نشست ملی توسعه و هوشمندسازی زیرساخت‌های فناورانه حوزه بین‌الملل دانشگاه‌های کشور که به میزبانی دانشگاه صنعتی امیرکبیر برگزار شد، با تأکید بر ضرورت تحول در شیوه‌های سنتی همکاری‌های علمی بین‌المللی، گفت: با توجه به گستردگی مأموریت‌های حوزه بین‌الملل، مدیریت این عرصه دیگر نمی‌تواند به شیوه‌های سنتی ادامه یابد و باید به سمت دانشگاه‌ها و شبکه‌های هوشمند بین‌المللی حرکت کنیم.

وی با اشاره به تجربه شخصی خود در حوزه آموزش زبان فارسی، اظهار کرد: محتوای آموزشی سنتی و کتاب‌محور به تدریج جای خود را به آموزش مبتنی بر اپلیکیشن‌ها و بستر‌های هوشمند داده است و امروز امکان آموزش همزمان و غیرهمزمان همراه با پشتیبانی هوش مصنوعی فراهم شده است.

رئیس مرکز همکاری‌های علمی بین‌المللی و دیپلماسی علمی وزارت علوم از تدوین نامه‌ای از سوی وزیر علوم خطاب به وزرای علوم کشور‌هایی که دارای کرسی زبان فارسی هستند خبر داد و افزود: در ۴۸ کشور جهان کرسی‌های زبان و ادبیات فارسی فعال هستند و رویکرد جدید ما حرکت از آموزش سنتی به سمت آموزش هوشمند و ترکیبی زبان فارسی است؛ به گونه‌ای که بخشی از آموزش به صورت مجازی و بخشی به شکل حضوری ارائه شود.

دکتر قبول با اشاره به هزینه‌های بالای اعزام استادان به خارج از کشور، خاطرنشان کرد: آموزش ترکیبی و بهره‌گیری از پلتفرم‌ها و اپلیکیشن‌های آموزشی می‌تواند ضمن کاهش هزینه‌ها، دامنه آموزش زبان فارسی را گسترش دهد.

وی همچنین از برنامه ایجاد «اتاق‌های مجازی ایران‌شناسی» خبر داد و گفت: به جای ارسال فیزیکی کتاب و تحمل هزینه‌های سنگین چاپ و انتقال، هزاران عنوان کتاب تخصصی در قالب کتابخانه‌های دیجیتال در اختیار مراکز ایران‌شناسی جهان قرار خواهد گرفت تا پژوهشگران بتوانند متناسب با نیاز خود از این منابع استفاده کنند.

رئیس مرکز همکاری‌های علمی بین‌المللی و دیپلماسی علمی وزارت علوم، توسعه دیپلماسی علمی مجازی را یکی از ضرورت‌های دوران کنونی دانست و گفت: در شرایط پساجنگ و محدودیت‌های موجود، بخشی از تعاملات علمی و بین‌المللی باید در بستر‌های مجازی و از طریق زیرساخت‌های اختصاصی و هوشمند دنبال شود.

وی با اشاره به ظرفیت ایرانیان متخصص خارج از کشور، از طراحی برنامه‌هایی همچون «هزار پایان‌نامه با مشارکت ایرانیان خارج از کشور»، «هزار کلاس مجازی» و «هزار استارتاپ مشترک» خبر داد و افزود: برای تحقق این اهداف، ایجاد یک پلتفرم هوشمند جامع جهت ارتباط نظام‌مند با ایرانیان متخصص خارج از کشور ضروری است.

دکتر قبول تصریح کرد: تاکنون ۱۷۰ شاخص در پنج حوزه آموزش، پژوهش، فناوری، فرهنگ و اقتصاد دانش‌بنیان برای ساماندهی همکاری با ایرانیان خارج از کشور تعریف شده و این شاخص‌ها مبنای ارزیابی فعالیت‌های بین‌المللی دانشگاه‌ها قرار خواهند گرفت.

وی همچنین بر ضرورت هوشمندسازی فرآیند جذب و هدایت دانشجویان بین‌المللی تأکید کرد و گفت: لازم است یک سامانه جامع هوشمند ایجاد شود تا دانشجویان خارجی بتوانند از طریق آن دانشگاه مناسب، رشته تحصیلی، استاد راهنما و فرآیند‌های ثبت‌نام را با استفاده از مشاوره هوشمند و به صورت شبانه‌روزی دریافت کنند.

رئیس مرکز همکاری‌های علمی بین‌المللی و دیپلماسی علمی وزارت علوم با اعلام آمادگی این وزارتخانه برای حمایت از طرح‌های فناورانه و هوشمندسازی حوزه بین‌الملل دانشگاه‌ها، از دانشگاه صنعتی امیرکبیر به دلیل آغاز این مسیر قدردانی کرد و خواستار استمرار نشست‌های تخصصی در این زمینه و معرفی ظرفیت‌های دانشگاه‌های کشور در حوزه بین‌الملل شد.

انتهای پیام/

ارسال نظر