دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
09 مرداد 1395 - 10:18

اردوغان: هرکس درباره سرنوشت کودتاچیان اعلام نگرانی کند، دوست ما نیست

رئیس‌جمهوری ترکیه، با اعتراض به کشورهای غربی درباره قصور در نشان دادن وحدت با ترکیه در ماجرای کودتای ناکام این کشور گفت که این کشورها به جای آن که همراه با دموکراسی در ترکیه باشند نگران سرنوشت حامیان کودتا هستند.
کد خبر : 105893

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا به نقل از رویترز، رجب اردوغان خطاب به شمار زیادی از هوادارانش که در کاخ ریاست جمهوری تجمع کرده بودند گفت که این کشورها دوست ترکیه به شمار نمی‌آیند.


وی همچنین با رد اتهام‌ها علیه ترکیه مبنی بر افراط در تحت تعقیب قراردادن افرادی که ترکیه آن‌ها را عوامل کودتا خوانده است، اعلام کرد که در ایالات متحده عده‌ای حامی کودتا بودند.


تاکنون 60 هزار نفر از اقشار مختلف ترکیه به اتهام‌های مربوط به کودتای ناکام این کشور بازداشت شدند، تحت تعقیب قرار گرفتند، از کار برکنار یا معلق شده‌اند.


رجب طیب اردوغان در سخنرانی روز گذشته خود به شدت علیه دولت‌های غربی موضع‌گیری کرد و گفت: «دیدگاه بسیاری از کشورها و مقامامات آن‌ها درباره کودتا در ترکیه که به اسم دموکراسی انجام می‌شود، شرم‌آور است. هر کسی که نگران زندگی مردم ترکیه و دموکراسی ترکیه نباشد و به جای آن درباره سرنوشت کودتاچیان اعلام نگرانی کند، دوست ما نیست.»


اردوغان در این سخنرانی اتحادیه اروپا را نیز بی نصیب نگذاشت و انتقادها و نگرانی‌های این بلوک اروپایی درباره بازگشت مجازات اعدام به ترکیه را بی‌اساس دانست.


سخنان اردوغان علیه کشورهای غربی در حالی انجام شده است که روز گذشته، جیمز کلاپر، مدیر آژانس امنیت ملی آمریکا گفت که تعقیب‌های پس از کودتا از سوی دولت اردوغان به روند سرکوب داعش ضربه می‌زند چرا که آن دسته از مقامات نظامی ترکیه که در عملیات‌های ضد داعش به آمریکا کمک می‌کردند، از کار برکنار شده‌اند.


ژنرال جوزف واتل، فرمانده ستاد مشترک ارتش آمریکا نیز گفته بود که اعتقاد دارد شماری از مقامات نظامی ترکیه که با آمریکا ارتباط داشته‌اند به زندان افتاده‌اند.


اردوغان در پاسخ به اظهارنظرهای واتل گفته بود که «به جای آن که از کشور (ما) تشکر کنند که مانع از کودتا شد، طرف کودتاچیان را گرفته‌اند.»


با وجود این، ارتش آمریکا، روز گذشته با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که هر گونه ادعا مبنی بر دخالت واتل در کودتای ترکیه «کاملا نادرست» است.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته