دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
در نشست خبری نمایش «شمس پرنده» مطرح شد

پری صابری: در ایران کارکردن آسان نیست/ اجرای «شمس پرنده» در شهرهای دیگر، منوط به حمایت مدیران است

نشست خبری نمایش «شمس پرنده» صبح امروز 6 مردادماه با حضور پری صابری  کارگردان اثر، محمد حاتمی بازیگر نقش مولانا، سیروس اسنقی بازیگر نقش شمس و همچنین ابراهیم اثباتی مسئول بخش موسیقی و تهیه‌کننده نمایش برگزار شد.
کد خبر : 105465

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری آنا، پری صابری در نشست خبری «شمس پرنده» گفت: «من با اجرای آثار نمایشی هرگز فکر نمی‌کنم که کار مهمی انجام می‌دهم. تئاتر راه زندگی‌ من است، در این راه خیلی بالا و پایین رفتم و البته در این مسیر شکست هم وجود داشته ولی هواره حس کردم دینی به وطنم دارم و باید معرف فرهنگ ایران باشم. من فکر کردم که باید به زبان خود حرف بزنم و معرف فرهنگ ایران باشم، بنابراین به کشورم بازگشتم و فعالیتم در حوزه نمایش را در ایران ادامه دادم که البته با حمایت قابل توجه مخاطبان به موفقیت هم رسیدم.»


وی ادامه داد: «در زمانی که در فرانسه بودم احساس می‌کردم چیزی کم دارم که همان فرهنگ ایران بود. من نمی‌گویم فرهنگ غرب بد است، شناخت فرهنگ غرب هم لازم است ولی ما باید خود را بشناسیم و به فرهنگ خود توجه داشته باشیم. با این نظر به معرفی فرهنگ ایران رو آوردم و با کار روی اسطوره‌های فرهنگ ایران دیدم اقیانوسی در مقابل پاهایم باز شد. با اجرای «بیژن و منیژه»، «رستم و سهراب» به طور شگفتی دیدم قهرمان‌های دنیا همین شخصیت‌ها هستند، اما ما به دلیل این‌که تحت تاثیر فرهنگ غرب قرار گرفته‌ایم،از آنها غافل مانده‌ایم. از زمانی که در تونل فرهنگ ایران رفتم بسیار آموختم و بسیار موفق بودم.»


«شمس پرنده» هم افتخار آمیز بود و هم حد من را معین کرد


این کارگردان پیشکسوت اظهار کرد:‌ « «شمس پرنده» از نمایش‌هایی است که در اجرای پیشین بسیار مورد استقبال قرار گرفت. در آن زمان مردم از «شمس پرنده» پشتیبانی کردند و اجرای این اثر در کشور مثل بمب پیچید. برای من اجرای این اثر هم افتخارآمیز بود و هم برایم حدی معین کرد که دیگر نمی‌توانم از آن پایین بیایم.»


وی درباره اجرای «کوروش» که پیش از این خبر اجرایش را داده بود، گفت: «بعد از اجرای نمایش «باغ دلگشا» به مدت دو سال و نیم کار اجرایی نداشتم و به همین دلیل سراغ «کوروش» رفتم. در زمان اجرای نمایش «هفت شهر عشق» در سعدآباد مدیران به من گفتند که «کوروش» را باید در پاسارگاد اجرا کنم. این موضوع همواره در ذهن من است و دوست دارم آن را در دیگر نقاط نیز اجرا کنم.»


انتشار نمایشنامه «کوروش»


وی اعلام کرد: ««کوروش» برای من سرچشمه خرد است و استوانه آن بازتاب تمام داده‌هایی است که دل‌مان می‌خواهد به آن برسیم و به همین دلیل هم 2 سال بر روی نگارش آن وقت گذاشتم. این نمایشنامه قرار است به زودی از سوی نشر قطره منتشر شود، البته من امیدوارم این اتفاق ماه آینده بیفتد.کوروش جلوه‌ای از ایران می‌دهد که مهم‌ترین تصویری است که از ایرانیان ارائه شده است.»


ایوان عطار چلوکبابی شده بود


وی ادامه داد: «در شرایطی که از نظر امکانات و سالن نمایشی در مضیقه هستیم و هرساله دانشجویان زیادی از دانشگاه‌ها فارغ‌التحصیل می‌شوند، اگر مسئولان به سالن‌هایی چون ایوان عطار توجه بیشتری داشته باشند و آن را برای اجرای آثار نمایشی آماده کنند، گروه‌های نمایشی می‌توانند با راحتی بیشتری آثارشان را به اجرا درآورند. ضمن اینکه من همواره گفته‌ام که ایران از آب و هوای متنوع و خوبی برخوردار است و چرا ما از این شرایط و امکان برای اجرای آثار استفاده نکنیم. ما باید همت کنیم و مدیران نیز باید حمایت داشته باشند. پیش از این با ایوان عطار که قرار است ما از 14 مردادماه «شمس پرنده» را در آنجا اجرا کنیم بدرفتاری‌های زیادی شده بود به طوری که این مجموعه مثل چلوکبابی شده بود، اما اکنون با تغییر مدیریت دوباره به حال و هوای قبل برگشته و ما امکان بهره‌برداری از آن را پیدا کرده‌ایم.»


کارهایی که در وحدت روی صحنه می‌برم را نمی‌توانم در جایی دیگر کار کنم


صابری در پاسخ به سوال خبرنگار فرهنگی آنا، درباره چگونگی اجرای نمایشش در تالار ایوان عطار باوجود این‌که در صحبت‌های پیشینش گفته بود بیشتر تمایل دارد در تالار وحدت نمایش‌هایش را روی صحنه ببرد گفت: « تالار وحدت بعد از 40 سال ساخت، هنوز مهم‌ترین و مجهزترین سالن نمایشی کشور است. امکاناتی که تالار وحدت در اختیار دارد با وجود گذشت سال‌ها هنوز یگانه‌ است. من کارهایی که در وحدت روی صحنه می‌برم را نمی‌توانم در جایی دیگر کار کنم، چرا که این سالن امکانات صحنه‌ای خوبی دارد، اما برای اجرای «شمس پرنده» به ایوان عطار رفتم و فکر کردم که بهتر است خودمان را با شرایط موجود تطبیق دهیم. «شمس پرنده» در یونسکوی پاریس و ایتالیا اجرا شد. ما در آنجا هم تالار وحدت نداشتیم اما اجرای موفقی ارائه کردیم، بنابراین فکر کردم بهتر است اجرا را به مکان دیگری منتقل کنم.»


وی اضافه کرد: «ما باید با ذوق و سلیقه خود شرایط را فراهم کنیم و من در این اجرا این امکانات را به سختی و با تلاش دوستان به دست آورده‌ام و فکر می‌کنم هوای آزاد برای اجرا بسیار مناسب است.»


وی در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار آنا مبنی‌بر تغییرات ایجاد شده گفت:‌ «این کار با تغییراتی روی صحنه می‌رود. متن نمایش همان چیزی است که سال‌ها پیش اجرا شده اما در حرکات، تغییراتی ایجاد کرده‌ایم. ذوق و شوق بچه‌های این گروه نمایشی برای من بسیار دلگرم‌کننده است. بخش حرکت نمایش توسط تیم جوان یا گروه جوانی اجرا می‌شود.»


اجرای «شمس پرنده» در دیگر شهرها نیاز به حمایت مدیران دارد


اثباتی درباره اجرای این نمایش در پاسارگاد گفت: «ما در این فکر هستیم که «شمس پرنده» را در پاسارگاد اجرا کنیم، اما این امر نیاز به همدلی مدیران دارد. میراث فرهنگی خوشبختانه سازمانی است که از انجام کارهای فرهنگی در مکان‌های قدیمی استقبال می‌کند و ما امیدواریم با این نگاه بتوانیم نمایش را اجرا کنیم.»


اجرای 30 شبه نمایش بسیار غم‌انگیز است


صابری در ادامه به سخنان وزیر فرهنگ و ارشاد اشاره کرد که به وی گفته است نمایش «شمس پرنده» باید در تمام ایران اجرا شود. وی اضافه کرد: «این حرف خوبی است اما نیاز است پشتش ایستادگی باشد و برای اجرای آن حمایت لازم به عمل آید. ما تنها می‌توانیم پیشنهاددهنده اجرا در دیگر شهرها باشیم، اما اجرایی شدنش با کمک و همیاری مدیران میسر می‌شود. اجرای 30 شب برنامه در یک تالار نمایشی کار بسیار غم‌انگیز است.»


محمد حاتمی که نقش مولانا را در این نمایش ایفا می‌کند، گفت: «در جایی گفتم گویا بخت من در سال‌جاری با نقش مولانا بسته شده است. هادی مرزبان قبل از شروع سال پیشنهاد کار در بازار عاشقان و بازی در نقش مولانا را مطرح کرد، اما چون در آن زمان بر سر کار سینمایی بودم و انگیزه بیشتر من این بود که نقشی را که 16 سال پیش در «شمس پرنده» بازی کرده بودم، بازی کنم، این پیشنهاد را نپذیرفتم، اما شرایط به گونه‌ای پیش رفت که مرزبان از من خواست تا به آن گروه نمایشی کمک کنم که با توجه به ارادتی که به وی داشتم این پیشنهاد را قبول کردم و در آنجا هم در نقش مولانا بازی کردم.»


با نقش مولانا ارتباط خاصی دارم


وی افزود:‌ «در حال‌حاضر با کارگردانی پری صابری با نقش مولانا ارتباط خاصی دارم. من بازیگر هستم و در تئاتر برایم مهم است که چه کاری می‌کنم. «شمس پرنده» جای خاصی در زندگی من باز کرده و تاثیرات و برکاتش هنوز به من می‌رسد و دوستش دارم.»


وی خاطرنشان کرد: «با در نظر گرفتن اینکه بسیاری از افراد در شهر 17-18 میلیونی تهران این نمایش را ندیده‌اند، تصمیم گرفتیم «شمس پرنده» را بازتولید کنیم. از نظر من دوباره به صحنه بردن این اثر هم به تداوم تئاتر کمک می‌کند و هم رشد فکری تماشاگران و هم رشد فرهنگی. حال که قرار است بعد از 16 سال مجددا در «شمس پرنده» بازی کنم، احساس می‌کنم که به پختگی بیشتری در کار رسیده‌ام و این امر می‌تواند به ایفای نقش من کمک کند.»


پری صابری در ادامه به شناختش نسبت به مولانا اشاره کرد و گفت:«ترانه‌های شهرام ناظری و درخواست فرح اصولی باعث شد که بیشتر نسبت به مولانا شناخت پیدا کنم. من قبل از آن مولانا را نمی‌شناختم.»


وی ادامه داد: «باوجود این‌که در ایران کار کردن آسان نیست، اما من دوست دارم در کشورم فعالیت هنری داشته باشم. اگرچه هربار نمایش را به خارج از کشور بردم در آنجا نیز با موفقیت عجیب و غریبی روبه‌رو شده‌ایم.»


برای بازی در نقش شمس سینه‌خیز می‌آیم


اسنقی، بازیگر نقش شمس نیز گفت: «حضورم در این نمایش جزو تجربیات معنوی و هنری من است. اتفاق طلایی در تمرین و طول اجرا برای‌مان پیش آمد که بعد از 16 سال همچنان از برکاتش بهره می‌بریم. من نیز این کار را دوست دارم و همیشه به پری صابری گفته‌ام که برای این نقش سینه‌خیز می‌آیم.»


موسیقی یکی از کاراکترهای نمایش


اثباتی نیز در این نشست خبری اظهار کرد: «موسیقی 10 اثر از پری صابری را من به نگارش درآورده‌ام، ولی در «شمس پرنده» جدا از بحث موسیقی دراماتیک و اینکه موسیقی باید درام را جلو ببرد، به دلیل ساختار نوشتاری و بار معنوی و کلام نافذ مولانا، موسیقی سمت و سویی پیدا کرد که اصل قصه و پیام‌ها را پیش ببرد. موسیقی جدا از اینکه تداوم حس کاراکتر‌ها است، خودش نیز به یک کاراکتر تبدیل شده است. سازبندی این اجرا براساس نمایش کلاسیک ایرانی و موسیقی مقامی و آن حال و شوری که اشعار مولانا دارد، است.»


وی در ادامه سخنانش از کانون نور که به عنوان اسپانسر اصلی تبلیغات این اثر را برعهده دارد و شرکت پیر کارلو که تبلیغات محیطی آن را برعهده گرفته تشکر کرد.


در «شمس پرنده» باید بخوانم


محمد حاتمی که قرار است در بخشی از این نمایش بخواند، درباره خوانندگی‌اش گفت: «کار من خوانندگی نیست، ولی در این کار اشعار براساس موسیقی اجرا می‌شود و به همین دلیل کلام و دیالوگ باید آهنگین باشد و من باید در آن بخوانم. »


«شمس پرنده» از 14 مرداد تا پایان شهریورماه هر شب ساعت 20 در ایوان عطار روی صحنه می‌رود.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته