دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

بانک مرکزی و بهانه‌تراشی بانک‌ها در اعطای وام ازدواج

هرچند بانک‌مرکزی با افزایش سقف وام ازدواج، تمامی زوج‌های واجد شرایط را مشمول دریافت این تسهیلات کرد، برخی بانک‌ها از اعطای وام 10 میلیون تومانی سر باز می‌زنند.
کد خبر : 103963

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی آنا، چند روز پس از تصویب قانون بودجه سال 95، بانک مرکزی سقف وام ازدواج را از 3 به 10 میلیون تومان برای زوجین افزایش داد. این در حالی بود که اغلب بانک‌ها با این امر به علت کمبود نقدینگی خود مخالف بودند.


مخالفت بانک‌‌ها با افزایش سقف وام‌های ازدواج حتی پس از مصوبه بانک مرکزی به صورت علنی ادامه داشت و برخی بانک‌ها از اعطای این وام‌ها سر باز می‌زدند. برخی دیگر نیز معتقد بودند که ثبت‌نام کنندگان پیش از مصوبه بانک مرکزی باید همان سقف سه میلیون تومانی تسهیلات را دریافت کنند.


این اقدام از سوی بانک‌ها تا جایی ادامه یافت که بانک مرکزی بخشنامه‌ای مجدد صادر کرد که در آن تاکید شده تمامی افراد در صف وام ازدواج بدون لحاظ تاریخ ثبت‌نامشان مشمول دریافت تسهیلات ازدواج 10 میلیون تومانی خواهند بود.


حالا بانک‌ها باید در مقابل سیاست بانک مرکزی یعنی سه برابر کردن سقف وام ازدواج که به نظر می‌رسد با بخشنامه مجدد، تاکید بسیاری هم بر اجرای آن دارد، تسلیم شوند و از آن تبعیت کنند.


بانک مرکزی در بخش‌نامه خود آورده است: بر اساس مصوبه کمیسیون اعتباری بانک مرکزی، افراد در صف سامانه قرض الحسنه ازدواج که از سنوات گذشته در مهلت مقرر ثبت نام کرده‌ و در انتظار دریافت تسهیلات هستند، مشمول سقف‌های فردی قرض‌الحسنه ازدواج 100 میلیون ریالی می‌شوند. همچنین با توجه به مفاد ماده 50 قانون جامع ایثارگران، افراد مندرج در قانون مذکور، مشمول اخذ قرض‌الحسنه ازدواج به میزان دو برابر افراد عادی می‌شوند.


بانک مرکزی در این بخشنامه بانک‌ها را مکلف کرده تا ظرف مدت یک هفته موضوع را به واحدهای ذی‌ربط در سراسر کشور ابلاغ و یک نسخه از ابلاغیه مربوطه را به بانک مرکزی ارسال کنند.


بر این اساس تمامی مراجعه‌کنندگان به سامانه ازدواج رقم 10 میلیون تومان را به عنوان سقف تسهیلات مورد درخواست خود مشاهده می‌کنند که این میزان برای زن و شوهر به 20 میلیون تومان می‌رسد.


آن طور که بانک مرکزی اعلام کرده اکنون حدود ٤٥٠ هزار نفر در صف دریافت وام ازدواج هستند که این تسهیلات به صورت ٤٨ ماهه با نرخ کارمزد 4 درصد به آنها اعطا می‌شود.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته