دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

گسترش همکاری‌های کانون و آموزش‌وپرورش بررسی شد

مسئولان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و معاونت متوسطه آموزش و پرورش در نشست مشترکی به بررسی زمینه‌های فعالیت‌ برای رده‌ سنی نوجوان پرداختند.
کد خبر : 103370

به گزارش گروه فرهنگی آنا و به نقل از اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، در این نشست ابتدا علیرضا حاجیان‌زاده مدیرعامل کانون به ارایه گزارشی از فعالیت‌ها و تولیدات کانون و برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته با بخش‌های مختلف وزارت آموزش و پرورش برای ارتباط بیشتر و بهره‌مندی کودکان و نوجوانان از ظرفیت‌های موجود در دو مجموعه پرداخت.


مدیرعامل کانون در این باره گفت: در دور جدید تلاش کردیم با سنجش و ارزیابی ظرفیت‌ها را شناسایی کنیم و با برقراری ارتباط‌های بیشتر‌ با معاونت‌های آموزش و پرورش به تقویت آن برای بهره‌گیری بیشتر بپردازیم.


وی با اشاره به امضای تفاهم‌نامه‌های مشترک با معاونت‌های مختلف آموزش و پرورش و دانشگاه فرهنگیان افزود: اگرچه در ظاهر موضوع فعالیت‌های کانون غنی‌سازی اوقات فراغت بچه‌هاست و با شیوه‌های ویژه فرهنگی و هنری ارایه می‌شود اما ما اعتقاد داریم آموزش‌های غیر رسمی این مجموعه مکمل آموزش‌های رسمی است که در مدرسه‌ها ارایه می‌شود.


حاجیان‌زاده اضافه کرد: مخاطبان کانون از رده سنی 6 تا 17 هستند که در این گروه سنی تمامی دانش‌آموزان می‌توانند تحت پوشش قرار گیرند و اگرچه در حال حاضر بیشتر اعضای کانون از کودکان‌‌اند اما همواره بخشی از اعضای کانون را نوجوانان تشکیل می‌دهند. آن‌ها زمانی که در آستانه 17 سالگی‌ قرار می‌گیرند که باید کانون را ترک کنند، نگرانند و افسوس می‌خورند که چرا زودتر وارد این مجموعه نشده‌اند.


وی با اشاره به ویژگی اختیاری بودن حضور و شرکت در فعالیت‌های کانون برای بچه‌ها یادآور شد رویکرد اصلی ما در کانون تقویت قوه تفکر بچه‌ها از طریق کتاب‌خوانی و توسعه سواد خواندن است به شکلی که هر فعالیت فرهنگی‌، هنری و ادبی بر اصل کتاب‌خوانی استوار است.


به گفته مدیرعامل کانون، کشف، شناسایی و رشد و شکوفایی استعدادها و خلاقیت بچه‌ها و تقویت مهارت‌های آن‌ها رویکرد دیگری است که تلاش می‌کنیم بچه‌ها با مهارت‌هایی که در این مجموعه کسب می‌کنند مسیر آینده خود را مشخص کنند.


وی خاطرنشان کرد در میان همه این ظرفیت‌های موجود کانون که می‌تواند بیشتر با بخش متوسطه آموزش و پرورش ارتباط داشته باشد در حوزه فعالیت‌های علمی برای نوجوانان از قبیل علوم، نجوم، زیست‌شناسی، پژوهش، تاریخ و... باشد.


هم‌چنین در بحث فعالیت‌های هنری مانند خوش‌نویسی، نقاشی، عکاسی، تئاتر، فیلم‌سازی و پویانمایی، نمایش عروسکی و... و در حوزه فعالیت‌های ادبی نیز شعر خوانی، مشاعره، داستان‌نویسی و... از مباحثی است که برای نوجوانان جذابیت‌های زیادی دارد.
حاجیان‌زاده تقویت حوزه تولیدات کانون و کارآفرینی با تشویق و حمایت بچه‌ها برای خلق آثار شاخص هنری و عرضه این آثار را از دیگر رویکردهای کانون در حوزه نوجوانان عنوان کرد.


وی ظرفیت کانون زبان ایران با بیش از 220 مرکز آموزشی که در آن 7 زبان زنده‌ دنیا به زبان‌آموزان آموزش داده می‌شود و حوزه فضای مجازی و راه‌اندازی پرتال کودک و نوجوان در کانون را از فرصت‌هایی عنوان کرد که می‌توان با تعامل بیشتر با آموزش و پرورش متوسطه بسیاری از نیازهای این حوزه را مرتفع ساخت.


هم‌چنین در حوزه عرضه کتاب و محصولات فرهنگی کانون نیز در حال حاضر بیش از 70 نمایندگی فروش در سراسر کشور فعالیت دارد و گسترش این مراکز را نیز در دستور کار قرار دارد.


وی فراهم‌کردن زمینه‌های حضور و مشارکت بیشتر نوجوانان در جشنواره‌های مختلف کانون را از دیگر ظرفیت‌هایی دانست که با تعامل و همکاری بیشتر با آموزش و پرورش می‌توان به آن پرداخت.


علی زرافشان معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش نیز در این نشست در سخنانی اظهار داشت: به نظر می‌رسد در حال حاضر دانش آموزان مقطع متوسطه مخاطبان جدی کانون نیستند و تولیدات و فعالیت‌های این مجموعه بیشتر درحوزه کودک ساماندهی شده است که این مهم نیازمند نیاز سنجی و شناسایی علاقه‌مندی‌های گروه سنی متوسطه و سرمایه‌گذاری برای آن‌هاست.


وی افزود معاونت متوسطه آمادگی دارد در زمینه این نیازسنجی نظام‌مند در گروه سنی 12 تا 17 سال که در حال حاضر در دو دوره متوسطه اول و دوم آموزش و پرورش مشغول تحصیل‌اند با کانون همکاری داشته باشد.


زرافشان با اشاره به این‌که ممکن است این نیازسنجی منتهی به تغییر فضای موجود باشد، گفت: یکی از نکات مهمی که سال‌هاست دغدغه شده حوزه آموزش زبان‌های خارجی است اگر کانون زبان ایران بتواند پیوند مناسبی با آموزش و پرورش داشته باشد می‌توانیم به این حوزه کمک کنیم.


وی ادامه داد در حال حاضر کتاب‌های سه‌پایه در دوره اول متوسطه به رویکردهای کانون بسیار نزدیک شده اما متناسب با معلمان این دوره نیست اگر بتوانیم با برنامه‌ریزی برای ارتقای سطح معلمان زبان مدارس، زمینه لازم برای شرکت معلمان زبان در دوره‌های تربیت مدرس کانون زبان را فراهم کنیم به این حوزه کمک زیادی می‌شود.


معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش هم‌چنین ارتباط بیشتر کانون زبان با دانشگاه فرهنگیان به عنوان مرجع تایید صلاحیت معلمان زبان و اعطای گواهی‌های دوره‌ها به گونه‌ای که در رتبه‌بندی معلمان نیز تاثیر داشته باشد را در تقویت این حوزه با اهمیت دانست.


وی نقش کانون در تولید محتوای کتاب‌های درسی - که در گذشته بوده - را بسیار خوب دانست و گفت در حال حاضر بیش از 600 پژوهش‌سرا در آموزش و پرورش راه‌اندازی شده است و اگر بتوانیم به جای طرح کانون مدرسه که در گذشته انجام می‌گرفت، طرحی با عنوان کانون پژوهش‌سرا را اجرا کنیم و شبکه‌ای میان کانون و برخی مراکز آموزش و پرورش برای تبادل تجربه‌ها و اطلاعات مورد نیاز ایجاد کنیم به بهره‌گیری از ظرفیت‌های متقابل دو مجموعه کمک می‌کند.


زرافشان مشارکت در جشنوارهای مختلف دانش‌آموزی مانند جشنواره خوارزمی استفاده از ظرفیت‌های فضای مجازی و حرکت به سمت الکترونیکی کردن بسیاری از کتاب‌ها و دیگر فعالیت‌ها و ارایه محتوای مناسب به بچه‌ها را از دیگر بسترهای همکاری دو مجموعه عنوان کرد.


در این دیدار که جمعی از معاونان و مدیران‌کل کانون نیز حضور داشتند در ادامه مدیرکل متوسطه نظری دوم، معاون آموزشی دفتر فنی‌و حرفه‌ای، مدیرکل دوره اول متوسطه و مدیرکل کار و دانش بخش مهارت وزرات آموزش و پرورش نیز به بیان دیدگاه‌ها پیشنهادها و نقطه‌نظرهای خود در زمینه همکاری‌های مشترک پرداختند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب