آزاده انصاری: تبدیل «خوشبختیهای کوچک سوسک شدن» به کار عروسکی چالش بزرگی بود
به گزارش گروه فرهنگی آنا و به نقل از روابط عمومی گروه تئاتر معاصر، آزاده انصاری در ابتدای این نشست در توضیحی کوتاه درباره گفت: این نمایش برای من چالش بسیار بزرگی بود و حدود دو سال طول کشید تا نمایش را طوریکه خودم را راضی کند به روی صحنه بیاورم. این کار را در دوره پیشین جشنواره عروسکی با متنی کاملا متفاوت اجرا بردیم که من را به لحاظ نمایشنامه و کارگردانی راضی نمیکرد. بخشی از آن به دلیل فشردگی جشنواره و بخشی از آن به دلیل آمادهسازی بقیه موارد بود، به همین دلیل ما بلافاصله بعد از جشنواره تصمیم گرفتیم مسیر دیگری را برویم.
آزاده انصاری در مورد دلیل انتخاب این متن گفت: کتاب کافکا کتابی است که من از همان دوران دانشجویی که آن را مطالعه کردم در ذهنم مانده بود و همیشه جزو داستانهایی بود که دوست داشتم با آن دست و پنجه نرم کنم. جایی خواندم که کافکا گفته مسخ را میتوانستم جذابتر بنویسم، امیدوارم تلاشهای ما در راستای رسالت وی بوده باشد.
علاقهمند بودم در جهانی بین واقعیت و رویا قدم بگذارم
وی همچنین در خصوص شیوه کار این نمایش اضافه کرد: چون من تجربه کار عروسکی داشتم، علاقهمند بودم در جهانی بین واقعیت و رویا قدم بگذارم. فکر میکنم این مسیر برای من شناختهشدهتر بود. تبدیل این اثر به کار عروسکی در حالیکه تغییرات اضافه شده دلچسب باشد، چالش بسیار بزرگی بود. ما سعی کردیم این اثر سرد با حوادث خطی و کمترین جذابیت را به اثری سرگرمکننده و جذاب تبدیل کنیم. در این کار دو «گرگور» داریم که یکی از آنها وجه انسانی و دیگری به تعبیر ما وجه سوسکی آن را بازی میکنند. ارتباط بین این دو کاراکتر اثر را به سمت جذاب شدن و کمی طنز برده است.
فرهاد امینی، یکی از نویسندگان این اثر نیر توضیحاتی پیرامون تغییرات متن داد: یکی از مبارکترین اتفاقهایی که میتواند در تئاتر بیفتد داشتن دغدغههای مشترک است. وقتی یک گروه در مورد یک ایده یا داستان دغدغه مشترک داشته باشند نتیجه جذاب میشود. دو سال پیش انصاری کاری را به نویسندگی آرش پارساخو و همکاری نادر برهانی مرند به نام مسخ کافکا اجرا کرد. امروز ما مسیر دیگری را طی کردیم و نگاه دیگری به این اثر داشتیم، طبعا کار سادهای نبود زیرا داستان مسخ یکی از نمونههای بسیار خالص ادبیات داستانی است که از فضای درام دور است.
وی ادامه داد: وقتی قرار است این داستان را به اثر صحنهای تبدیل کنیم تکنیکهای خاصی احتیاج داشتیم. من و برهانی مرند سعی زیادی کردیم تا این کار را دراماتیکتر کنیم. تغییر روایی و تغییر منظر دید و فضا و اتمسفر اثر به ما کمک کرد تا اثری را خلق کنیم که از آن راضی باشیم.
امینی عنوان کرد: آنچه که اتفاق افتاد تغییر منظر روایی دانای کل به منظر تک تک شخصیتهای داخل داستان بود. شیوهمان یک شیوه خاص و مقداری شاعرانه است. ما به تغییرات کلانتری در اثر رسیدیم و پایان متفاوتی از کتاب داریم، به همین دلیل در بروشور و پوستر تاکید شده که برداشتی آزاد از کتاب مسخ کافکا است.
این اثر اقتباس محض یا داراماتورژی صرف نیست
نویسنده «خشوبختیهای کوچک سوسک شدن» تصریح کرد: این اثر اقتباس محض یا داراماتورژی صرف نیست بلکه فراتر از اینها است. همچنین تلاش شده نگاه ایرانی در اثر لحاظ شود.
در ادامه فرزین محدث بازیگر کار در ارتباط با بازی با ماسک و این شیوه بازیگری گفت: من همیشه دوست داشتم جنبههای متفاوت بازیگری را تجربه کنم. یکی از درخشانترین تجربههای کار عروسکی که داشتم «ماکاندو» به کارگردانی انصاری بود. که آن هم یک کار عروسکی انسانی و جزو تجربههای موفق بود. نمایش «خوشبختیهای کوچک سوسک شدن» ویژگیهای خودش را دارد.
وی ادامه داد: شما به عنوان بازیگر در این کار وقتی از ماسک استفاده میکنید در واقع از میمیک صورت و دیالوگ بیبهره هستید. در این کار بازیگران از ژست، تئاتر فیزیکال و امکانات بدنی خود استفاده میکنند تا بتوانند عاطفه یک صحنه و یا یک موقعیت دراماتیک را نمایش دهند. تمام بازیهای این کار ژستوئال و مینیمالیستی طراحی شده است. این یک چالش بزرگ بود که بدون میمیک و بیان بازی کنم و این اتفاق باید با حرکت و بدن من اتفاق میافتاد .
تئاتر ما عروسکی صرف نیست
محدث در مورد تئاتر عروسکی که به اشتباه همه آن را کار کودک میدانند گفت: متاسفانه کار عروسکی جدی گرفته نمیشود. در صورتیکه در کار عروسکی شما فانتزی صرف و خلاقیت میبینید که با ذهن تماشاچی درگیر میشود. تئاتر ما عروسکی صرف نیست و تلفیقی از بازیگری و ماسک است. امیدوارم نمایش ما محصولی خوب باشد و رضایتمندی مخاطب را در پی داشته باشد.
مجتبی پیرزاده به عنوان تنها شخصیتی که در این نمایش بدون ماسک بازی خواهد کرد گفت: در اجرای جشنواره کاراکتر من وجود نداشت. سختی این کار این بود که من مونولوگ میگویم و نمیتوانم با کاراکترهای دیگر ارتباط برقرار کنم. تجربه عجیب و سختی بود.
در انتها علی باروتی دیگر بازیگر کار گفت: ما جنسیت کاراکترهایی که در این کار خواهیم دید را عوض کردیم و من نقش دختر خانواده را بازی میکنم و مینووش رحیمیان نقش یک مرد را بازی میکند، چون وقتی شما ماسک دارد جنسیت ماسک تعیینکننده است و چالش برای بازیگر نوع حرکات و فیزیک خواهد بود. روز اول انصاری روی نوع فیگور من به عنوان یک زن دغدغه داشتند و راهکارهایی دادند که به نظرم به آنچه که میخواستیم رسیدیم.
در پایان آوا فیاض مدیر تبلیغات و روابط عمومی نمایش اعلام کرد: «خوشبختیهای کوچک سوسک شدن» روز پنجشنبه سی و یکم تیر ماه به صورت تمرین-اجرا برای هنرجویان تئاتر به صحنه میرود. افتتاحیه نمایش و آغاز اجرای عموم با حضور مرضیه برومند از بزرگان آثار عروسکی روز جمعه اول مرداد خواهد بود. این نمایش هر روز ساعت 19:30 در سالن سایه مجموعه تئاتر شهر اجرا خواهد رفت.
انتهای پیام/