دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
27 تير 1395 - 10:42

از رهبر کودتای ترکیه چه می‌دانید؟

منابع امنیتی دولت ترکیه اعلام کرده‌اند که ژنرال آکین اوزتورک، یکی از فرماندهان سابق ارتش، رهبری عملیاتی کودتا را برعهده داشته است.
کد خبر : 102336

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا، وب‌سایت وای‌نت متعلق به روزنامه یدیعوت آحارونوت، چاپ سرزمین‌های اشغالی در گزارشی به معرفی این ژنرال ارتش ترکیه پرداخته است.


بنا به این گزارش، اوزتورک، فرمانده سابق نیروهای هوایی ارتش، یکی از دو ژنرالی است که به عنوان رهبر عملیاتی کودتای ترکیه معرفی شده است. اوزتورک، برای بیش از 40 سال به عنوان خلبان در ارتش ترکیه خدمت کرده است و به هنگام کودتا عضو شورای نظامی این کشور بود.


اوزتورک 64 ساله، در آگوست سال گذشته (مرداد 94) بازنشسته شد اما عضویت او در «شورای عالی نظامی» که مسئول انتخاب فرماندهان ارشد نظامی ارتش ترکیه است، ادامه پیدا کرد. در سوابق اوزتورک می‌توان مدال‌های افتخار فراوانی دید که او آن‌ها را از درست فرماندهان ارشد ارتش ترکیه و ناتو دریافت کرده است.


او در سال 1973، تحصیلاتش در آکادمی نیروهای هوایی را به پایان رساند و به عنوان خلبان در ارتش ترکیه استخدام شد.


او در طی بیش از 40 سال حضور در نیروی هوایی ارتش ترکیه، 5800 ساعت پرواز با جنگنده‌های ارتش ترکیه و در نقاط مختلف انجام داده است.


او تا قبل از بازنشستگی، فرماندهی بسیاری از دوایر نیروهای هوایی ارتش را در اختیار داشت. او همچنین در جوانی و پس از فارغ‌التحصیلی از آکادمی نیروی هوایی ارتش، مدتی به عنوان وابسته نظامی سفارت ترکیه در اسرائیل خدمت کرد.


رسانه‌های ترکیه، در کنار نام اوزتورک از متین آیدیل فرمانده نیروهای آموزشی زمینی نیز به عنوان یکی دیگر از رهبران عملیاتی کودتا نام برده‌اند.


رجب طیب اردوغان وعده داد که به سختی با عاملان کودتا برخورد کند. به این ترتیب، عملا اوزتورک به پایان راهی رسیده است که 40 سال پیش آن را آغاز کرده بود.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته