از خلّاقیت دانش‌آموزان تا تفکر نقادانه؛ نگرش انتقادی به مسائل و مهارت حل مسئله

از خلّاقیت دانش‌آموزان تا تفکر نقادانه؛ نگرش انتقادی به مسائل و مهارت حل مسئله
معاون آموزش ابتدایی اداره‌کل آموزش و پرورش استان زنجان با اشاره به دو رویکرد اساسی آموزش ابتدایی یعنی «تفکر نقادانه» و «تفکر خلّاقانه» گفت: آثار ارائه‌شده در نمایشگاه نشان می‌دهد دانش‌آموزان توانسته‌اند ضمن خلق آثار خلّاقانه، نگاه انتقادی به مسائل داشته و مهارت حل مسئله را تمرین کنند.

به گزارش خبرنگار آنا، فرحناز فتحی معاون آموزش ابتدایی اداره‌کل آموزش و پرورش استان زنجان در جریان بازدید از نمایشگاه دستاورد‌ها و توانمندی‌های مدارس سما زنجان با تأکید بر اهمیت رویکرد‌های نوین آموزشی اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین رویکرد‌های آموزش، به‌ویژه در دوره ابتدایی، توجه به رشد همه‌جانبه دانش‌آموزان در تمامی ساحت‌هاست؛ به این معنا که آموزش باید چندساحتی باشد و علاوه بر ساحت‌های آموزشی و اعتقادی، به ساحت‌های هنری، فناوری و مهارتی نیز توجه شود.

وی افزود: نکته بسیار مهم در برگزاری چنین نمایشگاه‌هایی، تأثیری است که فعالیت‌های هنری و دست‌سازه‌های دانش‌آموزان بر آینده آنان دارد؛ این فعالیت‌ها زمینه‌ساز پرورش افرادی می‌شود که فراتر از نگاه صرفاً آکادمیک، توان تصمیم‌گیری مستقل در حوزه‌های شغلی و هنری را خواهند داشت.

معاون آموزش ابتدایی اداره‌کل آموزش و پرورش استان زنجان با اشاره به نقش این نمایشگاه‌ها در ایجاد هم‌افزایی تبیین کرد: نمایشگاه‌های دانش‌آموزی موجب می‌شود دانش‌آموزان با فعالیت‌ها و توانمندی‌های یکدیگر آشنا شوند و خانواده‌ها نیز به‌عنوان کنشگران اصلی عرصه آموزش و پرورش، بیش از پیش در فرآیند تعلیم و تربیت مشارکت داشته باشند؛ نقشی که گاهی در نظام آموزشی از آن غفلت می‌شود.

فتحی متذکر شد: هرجا خانواده و آموزش و پرورش در کنار یکدیگر و با هم‌افزایی حرکت کرده‌اند، دستیابی به اهداف تربیتی تسهیل شده و این نمایشگاه‌ها فرصتی است تا خانواده‌ها در کنار معلمان، آموزگاران و مدیران مدارس قرار گیرند و تعامل مؤثرتری شکل بگیرد.

وی همچنین با تأکید بر تأثیر تشویق و دیده‌شدن دانش‌آموزان متذکر شد: چنین رویداد‌هایی انگیزه مضاعفی برای دانش‌آموزان ایجاد می‌کند و زمانی که توانمندی‌های کودکان دیده و بدون قضاوت کمّی و کیفی تشویق می‌شود، آنان با انگیزه بیشتری مسیر خلّاقیت را ادامه می‌دهند.

معاون آموزش ابتدایی اداره‌کل آموزش و پرورش استان زنجان با اشاره به دو رویکرد اساسی آموزش ابتدایی، یعنی «تفکر نقادانه» و «تفکر خلّاقانه»، خاطرنشان کرد: آثار ارائه‌شده در این نمایشگاه نشان می‌دهد دانش‌آموزان توانسته‌اند ضمن خلق آثار خلّاقانه، نگاه انتقادی به مسائل داشته باشند و مهارت حل مسئله را تمرین کنند و یکی از حلقه‌های مفقوده آموزش، حافظه‌محور بودن آن است، در حالی که نسل امروز به دنبال خلاقیت، تفکر و ارائه راهکار‌های نو است.

فتحی با اشاره به آثار هنری، دست‌سازه‌های ابتکاری، فعالیت‌های رباتیک و پژوهش‌های ارائه‌شده در این نمایشگاه تأکید کرد: آنچه در این آثار مشاهده شد، بیانگر پیوند خلّاقیت با پژوهش است و تجربه نشان داده هرجا آموزش با پژوهش همراه بوده، نتایج موفق‌تری به همراه داشته است.

انتهای پیام/

ارسال نظر
گوشتیران
قالیشویی ادیب
رسپینا