نشست «اهمیت تقریب مذاهب اسلامی و مهدویت» در دانشگاه آزاد اسلامی واحد آزادشهر

نشست «اهمیت تقریب مذاهب اسلامی و مهدویت» در دانشگاه آزاد اسلامی واحد آزادشهر
نشست تخصصی «اهمیت تقریب مذاهب اسلامی و مهدویت» با محوریت «نقش جوانان در زمینه‌سازی ظهور» و با سخنرانی مسیب داوری، مشاور ریاست عالیه دانشگاه در حوزه تقریب مذاهب اسلامی، در دانشگاه آزاد اسلامی واحد آزادشهر برگزار شد.

در نشست تخصصی «اهمیت تقریب مذاهب اسلامی و مهدویت» با محوریت «نقش جوانان در زمینه‌سازی ظهور» که با حضور علی‌رضا گرایلی مسئول دفتر گفت‌وگو و همگرایی ادیان، اقوام و مذاهب اسلامی در دانشگاه‌های آزاد اسلامی استان گلستان، زید احمدی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد آزادشهر، حسن ده‌مرده معاون فرهنگی دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد گنبدکاووس و جمعی از اساتید شیعه و سنی و دانشجویان برگزار شد و به بررسی نقش دانشگاه، نخبگان و جوانان در تبیین علمی مهدویت و تقویت گفتمان وحدت اسلامی پرداخت.

در ابتدای نشست، زید احمدی بر ضرورت پرداختن آگاهانه و عالمانه به تقریب مذاهب اسلامی و مهدویت تأکید کرد و نقش جوانان را در ترویج گفتمان وحدت، افزایش بصیرت دینی و آمادگی فکری و فرهنگی جامعه برای زمینه‌سازی ظهور، مهم و تعیین‌کننده دانست.

در ادامه، علی‌رضا گرایلی هدف اصلی از تشکیل دفاتر تقریب مذاهب اسلامی را ایجاد اتحاد میان مسلمانان در برابر جبهه استعمار عنوان کرد و اظهار داشت: مقام معظم رهبری با تکیه بر پیشینه تاریخی و تجربه‌های تلخ دنیای استعمار در ایجاد فتنه، اختلاف‌افکنی و غارت منابع ملت‌ها، با هوشیاری کامل و در نقطه مقابل اهداف استعمار، اقدام به تأسیس دفتر بین‌المللی تقریب مذاهب اسلامی کردند.

نشست «اهمیت تقریب مذاهب اسلامی و مهدویت» در دانشگاه آزاد اسلامی واحد آزادشهر

وی افزود: در ادامه این مسیر و در راستای منویات رهبر معظم انقلاب، شهید طهرانچی با نگاه عمیق و راهبردی، زمینه ورود دانشگاه‌ها و نخبگان علمی کشور به مسئله مهم تقریب مذاهب اسلامی را فراهم ساختند؛ به‌گونه‌ای که امروز بیش از ۳۵ دفتر گفت‌وگو و همگرایی در سراسر کشور فعال بوده و نقش مؤثری در گفتمان‌سازی علمی و تحقق عملی تقریب مذاهب اسلامی ایفا می‌کنند.

گرایلی در پایان با تأکید بر ضرورت هوشیاری دانشجویان نسبت به مقوله تفرقه و اختلاف، خاطرنشان کرد: آگاهی، بصیرت و تلاش علمی و اخلاقی نسل جوان می‌تواند زمینه‌ساز شکل‌گیری جامعه‌ای توانمند در ابعاد مختلف باشد؛ جامعه‌ای که آمادگی لازم برای زمینه‌سازی ظهور حضرت حجت بن الحسن (عج) را داراست.

داوری نیز در سخنان خود با ابراز خرسندی از حضور در جمع دانشگاهیان، دیدار مستقیم با اساتید و نخبگان را از مهم‌ترین فرصت‌های فرهنگی و علمی دانست و اظهار کرد: نشست‌های نخبگانی از جنس این جلسه، سرشار از انرژی فکری و معرفتی است و حضور میدانی در میان دانشگاهیان، بسیار مؤثرتر از رصد مسائل از راه دور و پشت میزهای اداری است.

وی با اشاره به سابقه فعالیت‌های مهدوی و تقریبی در دانشگاه آزاد اسلامی تصریح کرد: حدود شش سال است که موضوع مهدویت و تقریب مذاهب به‌صورت هدفمند در میان اساتید، دانشجویان و دانشگاهیان سراسر کشور دنبال می‌شود و دانشگاه آزاد اسلامی در همان سال نخست، با اجرای ۸۲۱ فعالیت مهدوی در سطح ملی و بین‌المللی، رتبه نخست را در میان مؤسسات آموزش عالی و بنیادهای فعال در این حوزه کسب کرد.

مشاور ریاست عالیه دانشگاه در تقریب مذاهب اسلامی افزود: این موفقیت، مسئولیت دانشگاه را دوچندان کرده و از همان ابتدا تأکید بر این بوده که از کارهای تکراری، موازی و کم‌اثر پرهیز شود و تمرکز بر تولید محتوای علمی، پژوهشی و دانشگاهی باشد؛ چراکه دانشگاه، محل تولید فکر، نظریه و محتواست، نه صرفاً اجرای برنامه‌های مناسکی.

داوری با اشاره به تجربه‌های تاریخی، به نمونه‌ای از تولید گسترده محتوای علمی علیه مهدویت در دهه ۶۰ اشاره کرد و گفت: در سال ۱۳۶۸، بیش از ۴۰۰ مقاله علمی و پژوهشی علیه منجی‌باوری و امام زمان(عج) در فضای بین‌المللی منتشر شد، در حالی که تعداد مقالات علمیِ دفاعی در این حوزه بسیار محدود و عمدتاً غیرحرفه‌ای بود. این مسئله نشان می‌دهد که جنگ امروز، جنگ محتوا، علم و معرفت است؛ جنگی که با ابزار پژوهش، رسانه و دانش پیش می‌رود.

نشست «اهمیت تقریب مذاهب اسلامی و مهدویت» در دانشگاه آزاد اسلامی واحد آزادشهر

وی با تأکید بر اینکه مهدویت موضوعی صرفاً شیعی یا اسلامی نیست، خاطرنشان کرد: باور به منجی، ریشه در تمام ادیان الهی دارد و نگاه محدود و جغرافیایی به پیامبران و مفاهیم دینی، نوعی کج‌فهمی معرفتی است. رسالت پیامبران، رسالتی جهانی بوده و هدف مشترک همه آنان، احیای کرامت انسانی و نجات بشریت است.

داوری در ادامه با تحلیل مفهوم نخبه و انسان اثرگذار، تفاوت اصلی انسان نخبه با فرد عادی را در «قدرت تحلیل، اولویت‌بندی، آینده‌نگری و تصویرسازی خلاق» دانست و گفت: نخبگان، مصرف‌کننده صرف نیستند؛ بلکه پرسشگر، مسئله‌محور و تولیدکننده راه‌حل‌اند. یکی از ویژگی‌های اساسی یاران امام زمان(عج) نیز همین توانمندی علمی، معرفتی و مدیریتی است.

وی با اشاره به مفهوم جنگ شناختی و رنسانس معرفتی افزود: امروز فرهنگ، اخلاق، دین و حتی سبک زندگی، از طریق محتوا و رسانه دگرگون می‌شود. اگر جوانان در این میدان مجهز نباشند، به‌راحتی تحت تأثیر جریان‌های رسانه‌ای و محتوای هدایت‌شده قرار می‌گیرند. همان‌گونه که یک سیستم رایانه‌ای بدون به‌روزرسانی امنیتی آسیب‌پذیر است، ذهن و باور انسان نیز بدون ارتقای معرفتی، در برابر شبهات و هجمه‌ها آسیب‌پذیر خواهد بود.

مشاور ریاست عالیه دانشگاه آزاد اسلامی با انتقاد از ضعف شبکه‌سازی و هم‌افزایی در جوامع اسلامی تصریح کرد: یکی از مهم‌ترین آسیب‌های جامعه اسلامی، فقدان کار تشکیلاتی منسجم است. در حالی که پیامبر اسلام(ص) با شبکه‌سازی، امت‌سازی و تربیت نیروی انسانی توانست تمدنی بزرگ بنا کند، امروز پراکندگی و فردگرایی، مانعی جدی در مسیر پیشرفت علمی و فرهنگی ماست.

وی با اشاره به جایگاه علم در اندیشه اسلامی گفت: مرجعیت علمی، یکی از اصلی‌ترین ابزارهای معرفی پیامبر(ص)، قرآن و اهل‌بیت(ع) به جهان امروز است. پیامبر اسلام(ص) شخصیتی جامع‌الاطراف، دانشمند، قاضی و نظریه‌پرداز بود و اگر این وجوه علمی به‌درستی معرفی نشود، دین به سطح مناسک تقلیل پیدا می‌کند.

داوری با تأکید بر نقش جوانان در عصر ظهور خاطرنشان کرد: زمینه‌سازی ظهور، پیش از آنکه یک شعار باشد، یک مسئولیت معرفتی و تمدنی است. جوانِ منتظر، باید از نظر علمی، ایمانی، اخلاقی و رسانه‌ای توانمند باشد و صرفاً به انتظار منفعلانه بسنده نکند.

وی در پایان تأکید کرد: حکومت جهانی امام زمان(عج)، حکومت صالحان است و تحقق آن نیازمند جامعه‌ای صالح، آگاه و آماده است. خودسازی فردی، ارتقای دانش، تقویت ایمان و مسئولیت‌پذیری اجتماعی، از الزامات اساسی این مسیر به‌شمار می‌رود.

نشست «اهمیت تقریب مذاهب اسلامی و مهدویت» در دانشگاه آزاد اسلامی واحد آزادشهر

این نشست با استقبال اساتید و دانشجویان همراه بود و در پایان، بر ضرورت تداوم چنین نشست‌هایی با محوریت مهدویت‌پژوهی، تقریب مذاهب اسلامی و نقش‌آفرینی فعال دانشگاهیان و جوانان تأکید شد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
گوشتیران
قالیشویی ادیب
رسپینا