پژوهش‌محوری برنامه درسی تنها راه عبور از حافظه‌محوری است

پژوهش‌محوری برنامه درسی تنها راه عبور از حافظه‌محوری است
وزیر آموزش و پرورش با تأکید بر ضرورت بازطراحی برنامه‌های درسی بر پایه پژوهش، از رشد ۱۰ برابری نفوذ فعالیت‌های پژوهشی در میان معلمان و دانش‌آموزان طی سه سال گذشته خبر داد و گفت با وجود این پیشرفت‌ها، فاصله معناداری با استانداردهای مطلوب وجود دارد و باید مشارکت حداقل ۳۰ درصد معلمان و بیش از ۵۰ درصد دانش‌آموزان در دستور کار قرار گیرد.

به گزارش خبرنگار آنا، علیرضا کاظمی، وزیر آموزش و پرورش، در حاشیه بیست و ششمین جشنواره ملی تجلیل از پژوهشگران، فناوران و آثار پژوهشی برگزیده کشور که امروز یکشنبه ۲۳ آذر در اردوگاه باهنر برگزار شد، در جمع خبرنگاران اظهار کرد: تحقق هدف‌گذاری ۵۰ درصدی در حوزه مشارکت دانش‌آموزان در فعالیت‌های پژوهشی تنها از مسیر طراحی پژوهش‌محور برنامه درسی امکان‌پذیر است.

به گفته وی، مبنای برنامه درسی باید در کلاس، در تعامل معلم با کتاب، بر پژوهش و پژوهشگری استوار شود تا از همان ابتدا دانش‌آموزان رویکرد حافظه‌محوری را کنار بگذارند و به‌جای آن برای یافتن پاسخ پرسش‌های مطرح‌شده در کتاب، به تحقیق و پژوهش روی بیاورند؛ رویکردی که به‌طور طبیعی روحیه پرسشگری را در آنان تقویت می‌کند.

کاظمی با اشاره به اقدامات وزارتخانه در کنار رویکردهای برنامه درسی گفت: تقویت زیرساخت‌های پژوهشی در سطح آموزش و پرورش در دستور کار است که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به توسعه پژوهش‌سراهای دانش‌آموزی، کتابخانه‌های مدرسه‌ای و کلاسیک، اتصال دانش‌آموزان به کتابخانه‌های بزرگ و مرجع کشور و حتی جهان اشاره کرد. همچنین ایجاد موقعیت‌های پژوهشی رقابتی برای افزایش انگیزه دانش‌آموزان و معلمان از طریق جشنواره‌ها دنبال می‌شود.

وی با برشمردن برخی رویدادها افزود: جشنواره نوجوان خوارزمی، جشنواره جوان خوارزمی و جشنواره الگوهای برتر تدریس میان معلمان از جمله برنامه‌های موجود است، اما این اقدامات را کافی نمی‌دانیم. پژوهشگری باید متناسب با سطح کلاس، سطح منطقه و شرایط بومی برنامه‌ریزی و طراحی شود.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به عملکرد سه سال اخیر تصریح کرد: ضریب نفوذ فعالیت‌های پژوهشی در میان معلمان و دانش‌آموزان نسبت به سه سال گذشته ۱۰ برابر شده است، اما با استانداردهای مطلوب فاصله زیادی داریم. حداقل باید مشارکت ۳۰ درصدی معلمان در این حوزه محقق شود و برای دانش‌آموزان نیز هدف‌گذاری بالای ۵۰ درصد را در یک بازه زمانی کوتاه دنبال می‌کنیم.

کاظمی در پاسخ به پرسشی درباره اقدامات بین‌المللی و سفر اخیر به قطر گفت: این سفر یکی از مهم‌ترین سفرهای ما بود و اتفاقی کم‌نظیر رقم خورد. دولت و وزارت آموزش قطر یک فضای آموزشی به مساحت یک هکتار و با ارزشی بیش از سه همت را در اختیار دانش‌آموزان ایرانی قرار دادند؛ اقدامی که تقریباً هیچ کشوری انجام نمی‌دهد. علاوه بر واگذاری این فضا، حدود ۵۰۰ میلیارد تومان نیز برای تعمیر، تجهیز و استانداردسازی آن هزینه شده است.

وی ادامه داد: اهمیت این اقدام به حدی بود که وزیر آموزش قطر شخصاً در مراسم افتتاح این مدرسه حضور یافت؛ امری که در عرف جهانی معمول نیست که وزیر آموزش یک کشور برای افتتاح مدرسه کشور دیگری شرکت کند. در کنار این موضوع، توسعه دیپلماسی آموزشی و روابط دوجانبه آموزشی نیز دنبال شد و نشست‌ها و دیدارهای فشرده و مؤثری برگزار گردید. این سفر کاری فشرده یک‌روزه با دستاوردهای قابل توجهی به پایان رسید.

وزیر آموزش و پرورش همچنین به تفاهم‌نامه امضاشده میان وزارت آموزش و پرورش ایران و قطر در سفر اخیر رئیس‌جمهور به این کشور اشاره کرد و گفت: در راستای اجرای این تفاهم‌نامه، برنامه‌ریزی‌هایی انجام شده است. درباره تغییرات احتمالی در ساختار وزارتخانه نیز بحث‌هایی مطرح است، اما در حال حاضر اقدام مشخصی انجام نشده و بررسی‌ها ادامه دارد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
گوشتیران
قالیشویی ادیب
رسپینا