دانشگاه را دیگر نمیتوان با روشهای قدیمی اداره کرد/هر پدیدهای که صرفاً با نام دانشگاه خوانده میشود سودمند نیست
به گزارش خبرنگار آنا، فریدون رهنما رودپشتی معاون سابق دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی در همایش روز حسابدار که در دانشگاه آزاد اسلامی واحد کاشان برگزار شد، گفت: دیگر زمان اداره محیطهای پویایی همچون دانشگاه با روشهای قدیمی گذشته و اکنون تا حدودی و نه به صورت کامل هوش مصنوعی میتواند در زمینه ما را یاری دهد.
وی اضافه کرد: سیستم دانشگاهی بهعنوان یکی از سیستمهای زیرمجموعه و جزء سیستم آموزش عالی و سیستم اجتماعی است، به این ترتیب این سیستم متأثر از سایر سیستمهای آموزش عالی، سیستم آموزشی کشور و سیستمهای پیرامونی نظیر سیستمهای سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی است.
معاون سابق دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی متذکر شد: سیستم دانشگاهی و آموزش عالی دارای خصوصیات یک سازمان ساختمند و متحرک هستند؛ دانشگاه سیستمی برخوردار از تحول خاص است (هرچند که آثار تغییرات در مدت زمان کوتاه مشاهده پذیر نیستند).

رهنما رودپشتی متذکر شد: دانشگاه دارای روابط با سیستم گستردهتری است و دانشمندان از مفهوم دانشگاه به طور معمول برای ارجاع به نوع واحدی از نهاد سازمانی استفاده میکنند، با وجود این واقعیت که دانشگاهها، تفاوتهای مهمی با این نوع نهاد سازمانی دارند، اما موضوع این است، چه مفهومی از دانشگاه را دربرنامهریزی و توسعه دانشگاهی استفاده میکنیم.
معاون سابق دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی تبیین کرد: در این رابطه میتوانیم انبوهی از تعاریف را مشاهده میکنیم که ممکن است باهم تعارضهایی داشته باشند و دانشگاه محل آموزش، دانشگاه محل پژوهش، دانشگاه محل انتقال اطلاعات، دانشگاه محل فضیلتجویی و حقیقتجویی است.
وی تشریح کرد: دانشگاه محل یادگیری است واز این قبیل سؤالات شناخت سیستم دانشگاه و نوع نگاه به این مفهوم، نحوه توسعه آن را نمایان خواهد ساخت و این بدون توجه به پویایی و تعارضهایی که در سازمان دانشگاه باید داشته باشد ممکن نخواهد بود.
این استاد تمام گروه مدیریت دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران یادآور شد: با دقت در مورد کارکردهای دانشگاه است که پی میبریم هر پدیدهای که با اسم دانشگاه خوانده میشود سودمند نیست، بلکه سودمندی آن به اجزای ریزتری بستگی دارد که بهوسیله کارکردهای سازمانی، طراحی و هدایت و به وسیله آن به گردش درمیآید.
رهنمای رودپشتی در ادامه توضیح داد: براین اساس ریدرسیمون اهدافی مانند آزادی آکادمیک، اهداف اجتماعی، سیاسی و اخلاقی را ازجمله اهداف مهم دانشگاههای امروزی معرفی مینماید درحال حاضر دیدگاهها بر این اصل استوار است که دانشگاهها در مفهوم نهادها و مؤسسات بیشتر در راستای ترویج و تقویت تفکر تحلیلی، منطقی، سیستماتیک و جامع و انتقادی از طریق آموزش و پژوهش فعالیت دارند.
معاون سابق دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی متذکر شد: مایر و دیگران میگویند که بین ۱۹۵۰ و ۱۹۷۰، توسعه نظامهای آموزش عالی جهانی در کشورهای مختلف بوده و جوامع گوناگون توسعه و گسترش آموزش عالی در ارتباط با چارچوب نظری، مبانی و مدلهای تئوریکی مختلفی صورت میگیرد که عمدهترین آنها را میتوان نظریه سرمایه انسانی بر پایه تحلیل اقتصادی گسترش آموزش عالی استوار دانست.
رهنمایی رودپشتی عنوان کرد: مایر مشارکت آموزش عالی را در رشد اقتصادی از طریق بهبود بخشی به کیفیت منابع انسانی میبیند، نظریه یا رویکرد هزینه فایده که ماهیت گسترش آموزش عالی و مشارکت افراد در آن با هزینهها و منابع متصور و ملاحظه تعادل بین هزینهها و فایدهها پیوند خورده است.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد کاشان هم گفت: توسعه شهرستان کاشان مدیون دانشگاه آزاد اسلامی بهدلیل خدمات ماندگاری است که این دانشگاه انجام داده است.

میثم عربزاده گفت: پیشینه رشته حسابداری در دانشگاه آزاد اسلامی واحد کاشان که ۴۲ سال قدمت دارد به خوبی گویای تاریخ درخشان این رشته در سطح کشور است.
وی مطرح کرد: همچنین در این همایش که به همت انجمن علمی حسابداری و باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان دانشگاه آزاد اسلامی واحد کاشان برگزار شد با تقدیم لوح و هدایایی از خدمات ۳۰ ساله حسن قدرتی عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کاشان و از محبوبه صباغیان و احسان محققی دو کارمند امور مالی دانشگاه که به افتخار بازنشستگی نائل شدهاند تقدیر شد.
انتهای پیام/


